איך להשקיע כשנדמה לכם שאתם יודעים מה הולך לקרות בשווקים?

אם יכולתם לדעת ב-12 באוקטובר שיום למחרת יתפרסם בארה"ב מדד מחירים שינפץ את הציפיות לנסיגה באינפלציה, הייתם פועלים בוודאי בהתאם להנחה שהמניות יתרסקו למוחרת, ומתנהלים בהתאם • בפועל קרה בדיוק ההיפך, וזוהי רק דוגמה קטנה אחת לסכנה הטמונה ב"ודאות"

חשוב להיצמד לתוכנית לטווח ארוך / צילום: Associated Press, Seth Wenig
חשוב להיצמד לתוכנית לטווח ארוך / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

דמיינו לעצמכם שהייתם יכולים לדעת היום את החדשות של מחר. מה היה הופך אתכם למשקיעים טובים יותר?

המלחמה באינפלציה: האם התרופה של הפד האמריקאי תהרוג את החולה?
האקונומיסט: הריצה להעלאת ריבית לא שברה את האינפלציה
הכסף שלכם בקרנות כספיות? אתם מוותרים על תשואה ולא מודעים לכך
איך להשלים עם ההפסדים שנוצרו לכם בשוק המניות
שלוש דרכים שיאפשרו לכם להרוויח מכסף מזומן

ב-13 באוקטובר, משרד התעסוקה הודיע כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-8.2% בספטמבר בהשוואה לאותו חודש בשנה שעברה, ובכך ריסק תקוות לכך שהאינפלציה יורדת. 

מה היה קורה לו הייתם יודעים, ב-12 באוקטובר, בדיוק מה יהיה בדוח האינפלציה של יום המחרת?

הייתם מהמרים שמניות יתרסקו, לאחר שהשוק חסר המנוח ללא ספק ייכנס לפניקה בגלל החדשות האלה.

לעולם לא תנחשו מה קרה אחר כך. לאחר שצללו ב-2% כשהשוק נפתח בבוקר, שינו המניות כיוון כמעט מיד, ועלו ב-3% בקירוב, אחד משינויי המגמה הגדולים ביותר שנרשמו בעיצומו של יום מסחר.

למעשה, מניות אמריקאיות עלו בערך ב-9% מאז השפל שלהן בבוקר של 13 באוקטובר.

אולי אנשים החליטו שהחדשות הרעות אינן מספיק רעות עד כדי שיגרמו לפדרל ריזרב להעלות את הריבית בשיעור גבוה אפילו מ-0.75%, ההעלאה שנחשבה לבלתי נמנעת לקראת הפגישה בנובמבר. אולי הם הרגישו שהחדשות אולי רעות, אבל לא רעות כמו החששות החמורים ביותר שלהם.

מי יודע? מה שאנחנו כן יודעים זה שאפילו אם היו בידינו החדשות של מחר, גם זה לא מבטיח שתוכלו לעשות עסקאות מכניסות. זו הסיבה שכל כך חשוב להיצמד לתוכנית לטווח ארוך, במקום לרדוף אחרי האשליה החדשה ביותר של ודאות.

כדאי שהמשקיעים יתחילו לשנוא ודאות

אחת האמרות החביבות בוול סטריט היא שמשקיעים שונאים אי-ודאות. מה שהם צריכים לשנוא, במקום זה, זו ודאות. חשבו רק על כל הדברים האחרים שהשווקים היו ודאיים לגביהם לאחרונה. רק בסוף יולי, משתתפי השוק היו בטוחים שלאחר שהפדרל ריזרב יעלה את הריביות השנה, הוא יוריד אותן שוב בחדות ב-2023. אפשר לומר שהיום לא נשאר אף אחד שמצפה לזה.

בדצמבר האחרון, שווי השוק של טסלה עלה ב-200 מיליארד דולר כמעט, בתוך ארבעה ימים, יותר משווי השוק של פורד וג'נרל מוטורס ביחד, וכל זה הודות לאמונה שצמיחתה של יצרנית המכוניות המשוכללות לא יכולה להתעכב. טסלה ירדה בינתיים השנה ב-36%, מחיקה של שווי כפול כמעט מצמיחת השווי המהירה שלה בסוף השנה.

בינואר, עם קונצנזוס חזק ואחיד כמעט כמו זמרת מקהלה, אסטרטגים של השוק חזו שמניות יעלו בין 6% ו-11% השנה. מדד S&P 500 ירד בינתיים ב-20% כמעט ב-2022.

זמן לא רב לפני זה ניסו למכור בוול סטריט מה שמכונה מניות איכות, בעלות רווחיות גבוהה וחוב נמוך, כסוג של תעודת ביטוח נגד מה שהכלכלה עלולה להשליך עליכם. מניות איכות הציגו ביצועים גרועים ב-4% בערך בהשוואה לשאר מדד S&P 500 השנה.

וחשבו רק על הביטחון השחצני של חובבי הזהב והביטקוין, שטענו במשך שנים שהמתכת היקרה והמטבע הדיגיטלי הם הדרכים המושלמות להגן על כוח הקנייה שלכם. בינתיים ב-2022, כשהאינפלציה דוהרת, הזהב ירד ב-9%, והביטקוין ביותר מ-50%.

לא רק המשקיעים הקטנים ומקצועני שוק הפיננסים חושבים שהם יכולים לנחש בדיוק מה הולך לקרות.

חשבו על סדרת כתבות התחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל" לאחרונה, "נכסי הון", שחשפה את המידה המבהילה של מסחר במניות ובנכסים אחרים על ידי נבחרי ציבור אמריקאים.

בין הסוחרים הכי נלהבים בתחום הזה, גילה ה"ג'ורנל", בערך 85 פקידים פדרליים בכירים, משפחותיהם או היועצים הפיננסיים שלהם עשו בסך-הכול יותר מ-80 אלף פעולות מסחר מ-2016 עד 2021.

בן הזוג של אחת הפקידות, למשל, עשה 9,500 פעולות מסחר בשנה אחת, 2020, כולל מניות, אופציות ומכירות שורט, או הימורים על כך שערך של נכס מסוים ייפול. מדובר ב-38 פעולות בממוצע בכל יום שהשווקים היו פתוחים. זוהי גם דוגמה קיצונית למה שקורה כשישנה אשליה של ודאות. כשרודפים אחרי הרווח לטווח קצר הבא, והאדרנלין זורם בדם, נעשה קל לדמיין שאפשר לדעת מה הולך לקרות.

השווקים לא מרשים לנו לדעת מה יקרה

אבל השווקים לא עובדים כך. הם לא מרשים לאף אחד מאיתנו, לא משנה כמה חכם או רואה לרחוק, לדעת בדיוק מה יקרה.

שליטה עצמית היא המפתח להצלחה בהשקעה, אבל לא פחות ממנה, ערנות לאפשרות של הטעיה עצמית.

אמונות שהתפתחו לתחושה של אמיתות נצחיות - האינפלציה מתה, הריבית תישאר נמוכה זמן ארוך יותר, אין אלטרנטיבה למניות, חברות הטכנולוגיה הגדולות לעולם לא יאכזבו את המשקיעים שלהן וכו' - התפוצצו לאנשים בפנים. רק ביום חמישי, פלטפורמת מטא, החברה האם של פייסבוק, הכריזה על רווחים מאכזבים, ושווי השוק שלה צנח ב-85 מיליארד דולר כמעט, ביום אחד.

אלה בדיוק הזמנים שבהם משקיעים צריכים לעמוד על המשמרת נגד הוודאות הבאה. אתם לא צריכים לנקוט פעולה על פי כל תחזית, וככל שהתחזית נשמעת ודאית יותר, כך יש להטיל ספק רב יותר בנכונותה.

כל יום בימים הקרובים מישהו בעל יכולת שכנוע יאמר לכם באמונה גדולה מתי תיגמר האינפלציה, מתי תרד הריבית, איזה תחום תעשייה נועד לכליה ואיזו תעשייה תפרח.

הקול הוודאי הזה יגובה בערימות נתונים מהעבר. הנתונים יתנו תחושה מרגיעה. תרגישו שאתם לא לבד. תתפתו ללכת בעקבות הקול הזה. וכמעט בטוח שתגלו שהוא טעה.

3 טיפים להשקעה

1. חשוב להיצמד לתוכנית לטווח ארוך, במקום לרדוף אחרי האשליה החדשה ביותר של ודאות
2. שליטה עצמית היא המפתח להצלחה בהשקעה, אבל לא פחות ממנה, ערנות לאפשרות של הטעיה עצמית
3. לא לנקוט פעולה על פי כל תחזית, וככל שהתחזית נשמעת ודאית יותר, כך יש להטיל ספק רב יותר בנכונותה