פדרל ריזרב | ראיון

הכלכלנית שמזהירה: מדיניות הפד נמהרת, צריך להאט את העלאות הריבית

ד"ר קלאודיה סאהם, שעבדה בעבר בפדרל ריזרב, מסבירה בראיון לגלובס מדוע היא חוששת מטעות שתרסק את השווקים: "לפד יש חירות לעצור, אבל הוא דוהר קדימה"

מבואת הכניסה לפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
מבואת הכניסה לפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

"אני פסימית מאוד בכל הקשור לכלכלה העולמית", אומרת ד"ר קלאודיה סאהם. "אבל אני לא חסרת תקווה, אנחנו ברגע מכריע. אם מקבלי ההחלטות יעשו את הדבר הנכון, ואם יהיה לנו קצת מזל, נוכל להימנע מהתוצאות הגרועות ביותר".

ד''ר קלאודיה סאהם / צילום: H. Darr Beiser
 ד''ר קלאודיה סאהם / צילום: H. Darr Beiser

קלאודיה סאהם עבדה במשך כעשור ככלכלנית בפד, עם הפסקה של שנה לכהונה ככלכלנית בכירה במועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן. בתפקידה האחרון בפד, אותו עזבה בסוף 2019, הייתה אחראית על תחום הוצאות הצרכנים. בין היתר, היא התפרסמה בזכות 'כלל סאהם' אותו ניסחה, המציע דרך פשוטה לקבוע מתי המשק האמריקאי נקלע למיתון.

מקבלי ההחלטות שלדבריה צריכים לעשות את הדבר הנכון, נמצאים בעיקר בפדרל ריזרב, שצפוי לקבל השבוע החלטה על עוד העלאת ריבית אגרסיבית, של 0.75%. אלא שלפי הניתוח שלה, זה דווקא הזמן להאט את מסע העלאות הריבית. "יש לי אמונה מלאה שהפד יעשה את הדבר הנכון. אבל אני מאוד חוששת שהם הולכים לעשות את זה מאוחר מדי".

"יש לי קצת תקווה לגבי דצמבר"

סאהם, העובדת משלהי 2020 כיועצת עצמאית למדיניות מאקרו־כלכלית, היא כלכלנית בעלת שם המרבה להתראיין בכלי התקשורת בעולם. היא נודעה בעבר גם בזכות הנכונות שלה למתוח ביקורת על המוסדות והנורמות בשדה הכלכלה, וגם על כלכלנים בולטים - עליה שילמה לדבריה מחיר לא מבוטל.

 
  

לפי הניתוח שהיא פורסת בראיון ל'גלובס', הפד מנהל כיום מדיניות "נמהרת ביותר בהרבה מישורים", כולל בגלל ההשפעה השלילית שלה על כלכלת אירופה, בעיצומה של מלחמה.

"זו טעות מדיניות לא הכרחית. לפד יש חירות להאט, והם פשוט ממשיכים קדימה במלוא המהירות". מבחינתה, הדבר הנכון היה להעלות את הריבית בחצי אחוז או אפילו ברבע אחוז בלבד השבוע, ואז לעצור ולבחון מה מצב הכלכלה.

אלא שלגבי הפגישה השבוע סאהם לא אופטימית. "אני לא חושבת שהפד יעשה משהו שאינו 0.75%. יש לי מעט תקווה לגבי דצמבר", מועד החלטת הריבית הבאה, שגם בה צפויה כרגע העלאה משמעותית. "אני אקשיב למה שג'יי (יו"ר הפד, ג'רום פאוול, א"פ) יגיד במסיבת העיתונאים ברביעי, ולמה שהוא יאותת לגבי דצמבר. אני מאמינה בפד. הם יעשו את הדבר הנכון. והדבר הנכון זה לאותת על האטה".

"רק חלק מהאינפלציה מוסבר ע"י ביקושי יתר"

"אירופה נמצאת במיתון או בדרך אליו, ורוב הסיכויים שזה יהיה מיתון חריף, אלא אם החורף יהיה מאוד נוח", צופה סאהם.

"התחזית שלי לארה"ב לא מאוד פסימית", היא מוסיפה. "היא רק פסימית. באירופה, השאלה היא כמה חמור יהיה המיתון. בארה"ב, אפשר להימנע ממיתון. אנחנו מגיעים לרגע הזה בעמדה חזקה. שוק העבודה בארה"ב במצב הכי טוב מזה דורות. האבטלה בשפל של 50 שנה, ואפילו זה לא כל הסיפור. יש משרות פתוחות, ואנשים מסוגלים להחליף עבודה למסלולי קרייירה יותר טובים. יש גידול בשכר, אפילו בתחתית".

כל זה יוצר בעיה עבור הפד, היא מסבירה. "עבור אמריקאים רבים, בין אם בגלל שהצרכן האמריקאי אוהב להוציא או חייב להוציא, ההכנסה שנכנסת גם יוצאת. ושוק עבודה חזק משמעותו הכנסה. בשלב הזה, הפד מנהל מלחמה נגד העובדים. הנתיב שרואים בפד להורדת האינפלציה הוא הורדת ההוצאות".

ההיגיון הוא שאם הכנסה מעבודה הופכת מיידית להוצאות, כלומר לביקושים, הרי שהדרך להוריד אותם עוברת ביותר אבטלה. אבל במצגות שלה, סאהם מפנה לעובדה שרק חלק מהאינפלציה כרגע מוסבר על ידי ביקושי יתר. זה הופך את ההישענות על מודל כמו עקומת פיליפס, שמתארת את הקשר בין האינפלציה לאבטלה, ל'שערורייתית'.

בדינמיקה שסאהם מתארת, יש "מרוץ נגד השעון", שבו הפד "דוחף חזק ומהר להוריד את האינפלציה", ובדרך מערער יציבות של כלכלות בשאר העולם. מנגד, כבר עכשיו אפשר לזהות כוחות שתורמים להורדת האינפלציה בארה"ב, ובהם: שיפור מצב שרשראות האספקה; התחזקות הדולר; גידול המלאי בקרב קמעונאים בארה"ב; וגם העובדים שחוזרים אחרי המגפה.

"כך שהכלכלה מתרפאת, אבל הפד מאוד חסר סבלנות", אומרת סאהם, ומוסיפה שהחשש שלה הוא לא בהכרח ממיתון בארה"ב, אלא מכך שהפד "ישבור קודם את השווקים הפינננסיים". בריטניה, שבה נקלעו החודש קרנות הפנסיה למצוקת נזילות, "היא מבחינתי הקנרית במכרה הפחם. אני מודאגת שהפד לא מתאים את עצמו מספיק מהר להתדרדרות בכלכלה העולמית ובשווקים הפיננסיים. הם לא זזים מספיק מהר, והם פשוט באובססיה בגלל שנות השבעים והאינפלציה. אבל זו לא המציאות שאנחנו חיים כרגע".

"הולכים להטביע את הכלכלה בגלל אובססיה"

לדבריה, הפד חושש מחזרה על שנות השבעים, בהן האינפלציה התקבעה בכלכלה ובציפיות העובדים והצרכנים, מה שבהמשך הקשה מאוד על המאבק בה. יו"ר הפד, פול וולקר, הוביל את ארה"ב למיתון כפול במאבקו באינפלציה. "אני לא רוצה את זה. אף אחד לא רוצה את זה", אומרת סאהם, ומדגישה שאנחנו אחרי פחות משנתיים של אינפלציה, להבדיל משנות השבעים שהיו עשור רצוף שבו "מקבלי ההחלטות נרדמו ליד ההגה".

יותר מזה, "אין כרגע אף אינדיקטור שמצביע על כך שהציפיות לאינפלציה נעות למעלה". במקום זאת, היא אומרת, הפד עבר לדבר על החשש שהתמשכות האינפלציה תגרום לציפיות לעלות בעתיד. "אז הם הולכים להטביע את הכלכלה העולמית בגלל חשש ממשהו שלא קורה".

בשבוע שעבר, סאהם השתתפה בדיון פומבי בניו יורק. "פול קרוגמן שאל אותי, 'אוקיי, את לא אוהבת את המודלים שהם משתמשים בהם. מה את מציעה במקום?' והתשובה שלי הייתה: 'היגיון בריא'.

"אבל הסיפור כמו שרואים אותו בפד מאוד כרוך בצורת החשיבה של בנקים מרכזיים. הם הולכים להמשיך עד שהם ישברו משהו".

 ד"ר קלאודיה סאהם
אישי: מתגוררת בווירג'יניה, ייסדה את חברת הייעוץ העצמאית הנושאת את שמה
מקצועי: ד"ר לכלכלה מאוניברסיטת מישיגן. תפקידים קודמים: מנהלת המחקר המאקרו כלכלי ב'מכון משפחת ג'יין' בניו יורק, מנהלת מדיניות מאקרו כלכלית במכון לצמיחה מכלילה בוושינגטון, מובילת תחום מחקר צרכנים בפדרל ריזרב, כלכלנית בכירה במועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן עוד משהו: פיתחה את 'כלל סאהם', המציע דרך לזהות מתי המשק האמריקאי נקלע למיתון