בפעם הרביעית ברציפות: הפד מקפיץ את הריבית ב-0.75%

הפדרל ריזרב מקפיץ את הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מ-2008: 3.75%-4% • בהודעת הפד נאמר כי "הוועדה צופה כי העלאות הריבית יתאימו את עצמן לרמה מספקת על מנת להוריד את רמת האינפלציה בחזרה ל-2% בהמשך" • פאוול: "מוקדם מדי לדבר על עצירה בהעלאות הריבית"

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

על רקע האינפלציה הגבוהה בארה"ב מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי בארה"ב, שבראשותה היו"ר, הנגיד ג'רום פאוול, החליטה כצפוי להעלות את הריבית ב-0.75%, לטווח שבין 3.75% ל-4%. בכך הפד לא מוריד את הרגל מהגז וממשיך במדיניות האגרסיבית שהוא מוביל בחודשים האחרונים. 

בהודעת הפד נאמר כי "הוועדה צופה כי העלאות הריבית יתאימו את עצמן לרמה מספקת על מנת להוריד את רמת האינפלציה בחזרה ל-2% בהמשך". עוד נאמר בהודעה כי "השינויים העתידיים במדיניות המוניטרית ייקחו בחשבון את האפקט המצטבר של העלאות הריבית האחרונות ואת השפעתן על הפעילות הכלכלית והפיננסית, אפקט שמגיע בפער של זמן לאחר השינויים במדיניות". בכך רומזים קברניטי הפד כי בהחלטות הריבית הבאות תיתכן האטה ואף עצירה בהעלאת הריבית, כמובן בתלות בנתונים שיתפרסמו עד אז.

הכלכלנית שמזהירה: מדיניות הפד נמהרת, צריך להאט את העלאות הריבית | ראיון
המלחמה באינפלציה: האם התרופה של הפד האמריקאי תהרוג את החולה? | ניתוח

לאחר ההודעה עברו הבורסות בארה"ב לעליות. מדד הדאו ג'ונס מטפס ב-0.9% והנאסד"ק עולה ב-0.5%. הדולר נחלש בכ-0.7% מול האירו ובכ-0.5% מול הליש"ט ותשואות האג"ח של הממשל האמריקאי יורדות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת מתחת ל-4%.

מועצת הנגידים גם מציינת בהודעה כי האינפלציה בארה"ב נותרה "מוגבהת" וכי שוק העבודה עדיין "חזק". 

פאוול צופה עוד העלאות ריבית

במסיבת העיתונאים שערך פאוול לאחר ההודעה הוא ציין כי הוא צופה עוד העלאות ריבית בחודשים הקרובים, במטרה להוריד את קצב האינפלציה בארה"ב. בעקבות דבריו חזר מדד הנאסד"ק לירידה של כ-0.8% והדאו ג'ונס רושם עלייה קלה. 

עוד הוא ציין כי נתוני המאקרו שהתפרסמו מאז ההחלטה האחרונה של מועצת הנגידים בספטמבר מצביעים על כך שהריבית תעלה מעל 4.6%, הרמה שהעריכו אז בוועדה שתהיה הגבוהה ביותר במחזור העלאות הריבית הנוכחי. הוא הוסיף כי יש אי וודאות רבה בנוגע לרמת הריבית שהפד יצטרך להגיע אליה בסוף התהליך על מנת להוריד את קצב האינפלציה. 

מנגד, הוא אמר גם שהאטה בקצב עליית הריבית יכולה להיות כבר בהחלטה הבאה בחודש דצמבר. לדבריו, "הפד לא העלה את הריבית בצורה מוגזמת עד עכשיו. יש לנו עוד דרך לעשות עם העלאות ריבית".

עוד הוא אמר כי "מוקדם מדי לדבר על עצירה בהעלאות הריבית, זה כנראה ייקח זמן להוריד את האינפלציה בחזרה לרמה סבירה", והוסיף כי "למשקי הבית בארה"ב יש מאזנים חזקים". בנוסף, הוא שב וחזר על המחוייבות העמוקה של הפד להוריד את רמת האינפלציה לכ-2% בשנה.

לדבריו, "אף אחד לא יכול לדעת אם יהיה מיתון בארה"ב או לא".

זוהי ההעלאה הרביעית הרצופה בסדר גודל כזה, בניסיון לצמצם את האינפלציה על ידי האטת הכלכלה. חלק מהנגידים החלו לאחרונה להביע את רצונם להתחיל לצמצם את קצב העלייה לאחר היום, ואולי להפסיק להעלות ריבית בתחילת שנה הבאה - כדי לבחון את ההשפעות של ההעלאות שכבר נעשו. נגידים אלה וכמה כלכלנים מהמגזר הפרטי הזהירו מהסיכונים הגוברים שהפד יעלה את הריבית יותר מדי ויגרום להאטה חדה מהנחוץ. 

"המפנה בסביבת האינפלציה מתקרב"

לקראת ההודעה ציין אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, כי כיום מופיעים נתונים שמצביעים שהחולשה בכלכלה אף מתחילה לחלחל אל תוך שוק העבודה האמריקאי.  "נתוני האינפלציה הרשמיים בארה"ב עדיין משקפים עלייה בקצב האינפלציה השנתית, אך האינדיקאטורים המקדימים כבר משקפים שהמפנה בסביבת האינפלציה מתקרב. מחירי הסחורות כבר לא עולים. עלויות התובלה יורדות. נעלמו אותן הבעיות הקשות בשרשרת ההספקה שהיו רק עד לפני חצי שנה", הוא ציין.

לדבריו, "סביר להניח שאחרי עליית הריבית השבוע, קצב העלאות ריבית של הבנק הפדראלי יירד עד שהריבית תעצור ברמה של כ-5% או מעט לפניה".

הוא הוסיף כי "עצירה בעליית ריבית זה אירוע חשוב לשווקים. פעמים רבות בעבר כיוון שוק המניות השתנה אחרי עצירת הריבית. לגבי שוק האג"ח, התמונה הייתה אף יותר ברורה. בכל מחזור של עליית הריבית בארה"ב שהיה בחמישים השנים האחרונות, עצירה בריבית סימנה עליות משמעותיות במחירי האג"ח בשנה לאחר מכן".