6 הערות על ערך השוק של ז'אן־מישל בסקיאט, מהאמנים המבוקשים והיקרים בעולם

בימים אלה מוצגת בניו יורק תערוכה העוסקת בחייו של ז'אן־מישל בסקיאט, הכוכב הגדול של עולם האמנות בשנות השמונים שמת בגיל 27 ממנת יתר ● בסקיאט השאיר אחריו כ־2,000 עבודות נייר וכ־1000 ציורים, ששוויים נאמד במיליונים דולרים ● התערוכה החדשה, המבוססת על עזבונו הפרטי אותו מנהלות אחיותיו של האמן, כוללת עבודות שמעולם לא הוצגו

תמנע רוזנהיימר | 10.11.2022

ז'אן־מישל בסקיאט (עיבוד) / צילום: Reuters, Stefano Rellandini

ז'אן־מישל בסקיאט (עיבוד) / צילום: Reuters, Stefano Rellandini

1

אחרי עשרות סרטים ותערוכות שהתמקדו באמנותו, בימים אלה מוצגת בבניין starrett lehigh בצ’לסי ניו יורק תערוכה העוסקת בחייו של ז'אן־מישל בסקיאט, מהאמנים האמריקאים הידועים ביותר במחצית השנייה של המאה העשרים, שמת בגיל 27 ממנת יתר.

את התערוכה החדשה, Jean-Michel Basquiat: King Pleasure, הנקראת על שם אחת מעבודותיו הידועות של בסקיאט, אצרו במשך 5 שנים שתי אחיותיו של האמן, המשמשות גם כמנהלות העיזבון שלו, יחד עם אמו החורגת. התערוכה, המתפרשת על 1,400 מטרים, מציגה את עזבונו האישי של האמן, הכולל מאות פריטים שנאספו במשך חמש שנים: עבודות שמעולם לא הוצגו, רישומים, צילומים, מחברות, צעצועים, סרטי וידיאו, ספרים ובגדים.

2

ז'אן־מישל בסקיאט נולד בברוקלין בשנת 1960 לאב שהיגר מטהיטי ולאם ממוצא פורטוריקני. בצל פרידת הוריו ואשפוזיה הפסיכיאטריים של אמו, בסקיאט נזרק מביתו והחל את דרכו האמנותית בגיל 17 כאמן גרפיטי בניו יורק, תחת השם SAMO. בין האמנים שהשפיעו עליו: פבלו פיקאסו, ג'ספר ג'ונס ורוברט ראושנברג. ביצירותיו האקספרסיביות ומלאות הצבע שילב גרפיטי, אמנות רחוב, אלמנטים מאמנות אפריקאית פרימיטיבית ומסרים חריפים על אפליה, גזענות, יחסי מעמדות וקולוניאליזם. מבקרי התקופה זיהו גאונות ביצירותיו, והגדירו אותן כמי שמוכיחות את כוחה של האמנות להתגבר על כאב, מצוקה וקשיי החיים.

שער המוסף

 שער המוסף

3

בתחילת שנות השמונים בסקיאט כבר היה הכוכב הגדול של סצינת האמנות ביו יורק; הוא התבסס כלכלית ממכירת עבודותיו, הציג בגלריות ובמוזיאונים החשובים ביותר, שיתף פעולה עם אנדי וורהול, היה בן זוגה של מדונה, רגע לפני פריצתה, והחל לצרוך הירואין וקוקאין, אשר הובילו למותו המוקדם. בתערוכה שוחזרו גם המקומות שבהם התעצבה האמנות של בסקיאט: בית ילדותו, הסטודיו בו עבד ומועדון "הפלדיום" הניו יורקי בו בילה.

בתערוכה מוצג גם מעיל טרנץ' של בית האופנה היפני "קום דה גרסון", פריט הלבוש שהיה מזוהה עם בסקיאט, וברקע מתנגנת המוזיקה שנהג לשמוע בזמן שצייר בסטודיו, בין השאר של סטיבי וונדר, אלטון ג'ון ולהקת UB40. הפלייליסט של בסקיאט שאצרו אחיותיו, עלה במקביל גם בספוטיפיי וזמין להורדה.

4

בסקיאט השאיר אחריו כ־2,000 עבודות נייר וכ־1000 ציורים, שהפכו לאחר מותו למבוקשים ויקרים מאוד. רוב היצירות נמצאות ברשות אספנים פרטיים, ומקצתן כלולות באוספי מוזיאונים. לפני חמש שנים, במכירה פומבית בבית המכירות "סותביס" בניו יורק נמכרה עבודתו "ללא כותרת, 1982" במחיר שיא באותה שנה: 110 מיליון דולר. עבודה אחרת נמכרה השנה ב־85 מיליון דולר. בשבוע הבא, יעמדו שני ציורים של בסקיאט למכירה בבתי המכירות: ב"כריסטי'ס" יימכר "שוגר ריי רובינסון" משנת 1983, המוערך ב־35 מיליון דולר, וב"סותביס" יימכר "סקסופון" משנת 1988, המוערך ב־12-18 מיליון דולר. עבודות הנייר נמכרות כיום בכמיליון דולר.

5

אחד ממעריצי בסקיאט הידועים הוא המוזיקאי ואיש העסקים ג'יי־זי, שכמו בסקיאט, גדל גם הוא בברוקלין. ג'יי־זי משלב את סיפורו של בסקיאט בשיריו מזה שנים, ובאחד מהם אף הגדיר את עצמו כבסקיאט החדש על רקע אחיזתו ב"תפקיד" מלך ההיפ הופ. בשנת 2013 רכש ג'יי־זי את הציור של בסקיאט, "מכה" משנת 1982, תמורת 4.5 מיליון דולר. דבי הארי, סולנית להקת "בלונדי", היתה הרוכשת הראשונה של עבודות בסקיאט. ב־1981 היא קנתה, ישירות מהאמן, את הציור "קאדילק מון" תמורת 200 דולר. באותה שנה היא הזמינה אותו להופיע בקליפ של אחד השירים הידועים של בלונדי, Rapture.

6

כל עבודות האמנות המוצגות בתערוכה החדשה שאצרה משפחתו של בסקיאט אינן למכירה. למעשה, כדי לשמר את מעמד העזבון ואת מעמדו של בסקיאט, מנהלות העיזבון, האחיות בסקיאט, ממעטות למכור את יצירותיו. כרגע הן משחררות לשוק רק סדרות הדפסים המבוססים על עבודות בבעלות המשפחה. סדרות אלו כוללות ארבעה הדפסים, 75 עותקים לכל סדרה, במחיר של 150-200 אלף דולר לכל סדרה, וההדפסים נחטפים תוך שבוע מצאתם לשוק. הסדרות חתומות על ידי האחיות לבית בסקיאט.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988