לוביסטים | בלעדי

לראשונה: היועמ"ש מגבש נוהל לעבודת משרדי הממשלה מול לוביסטים

החוק מסדיר את פעילותם של הלוביסטים בכנסת, אולם עד עתה לא ניתנו שום הנחיות בנוגע ליחסיהם עם שרים ועם עובדי משרדי הממשלה • המשנה ליועמ"ש גיל לימון העביר למשרדי הממשלה טיוטת נוהל עם הוראות לדיווח על פגישות של עובדי מדינה עם לוביסטים

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועמ''ש / איור: גיל ג'יבלי
עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועמ''ש / איור: גיל ג'יבלי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ד"ר גיל לימון, הפיץ טיוטת נוהל חדש למשרדי הממשלה המבקש להסדיר את עבודת הלוביסטים מול משרדי הממשלה. להבדיל מעבודת הלוביסטים בכנסת, שהוסדרה בחוק ונדרשת לשקיפות ודיווח, מדובר בפעם הראשונה שבה מנסים לשקף את עבודת הלוביסטים ברשות המבצעת. 

מחוק המטרו ועד הרפורמה בחקלאות: כך השתלטו מחדש הלוביסטים על הכנסת 

עד עתה אומנם נכתבו נהלים פנימיים בחלק מהמשרדים, ובראשם במשרד האוצר בקדנציה החולפת, אך כעת הייעוץ המשפטי לממשלה עושה צעד נוסף לכיוון הסדרה אחידה בכלל משרדי הממשלה - בעקבות עבודת מטה שנעשתה במשרד המשפטים.

"קיים חשש כי גורמים בעלי אמצעים לשכור לוביסטים ייהנו מייצוג־יתר של האינטרסים שלהם בפני הרשות המינהלית", מציין עו"ד לימון במכתב שהפיץ. "שנית, קיים חשש למסירת מידע לא מאוזן וייתכן שאף לא מדויק שעל בסיסו תתקבלנה החלטות. ושלישית, השדלנות עשויה אף להביא חלילה לפגיעה בטוהר המידות ובמינהל התקין".

הנוהל החדש מסדיר את נושא הלובינג בשלושה היבטים: הנחיות בנוגע לדרך התיאום של הפגישה של עובד מדינה עם שדלן ביחס לפעילות כלכלית; הנחיות בנוגע לדרך התיעוד של פגישה; והנחיות לגבי דיווח על הפגישה. נוסף על כך, לפי הנהלים החדשים, על הפקידים במשרדי הממשלה לקבוע פגישות מוסדרות עם לוביסטים ולא "להיקלע" לשיחות מוסדרות, מה שיקל על הדיווח לגבי הפגישות הללו בהמשך.

סעיפי הנוהל החדש מסדירים תחילה את הגדרת השדלן, דיווח על הפגישה וסיכום תיעוד התוכן שעלה בה. "בסמוך ככל האפשר לאחר סיום הפגישה, יתעד העובד את פרטי הפגישה, לרבות פרטים אלה: מועד הפגישה, מהות הפנייה לעובד והנושא שבו היא עסקה, זהות השדלן שהשתתף בה וזהות כלל הנוכחים בישיבה, זהות הלקוח של השדלן, וסיכום תמציתי של האמור בפגישה". עוד נכתב כי אם הפגישה כללה התחייבות של העובד כלפי השדלן, יש לדווח גם עליה.

לא יחול חיסיון על דיווחים לממונים

הדיווחים שייאספו יועברו לממונים, ולא יחול עליהם חיסיון. במקרים שבהם החוק יחייב את הדיווחים, אלה יפורסמו לפי החוק.

למרות הנוהל המקיף, יש שני בעלי תפקידים שעדיין לא יחויבו בדיווחים על פגישותיהם עם שדלנים: מנכ"לים ומנהלי יחידות. בה־בעת, בנוהל החדש נכתב כי "על כל עובד מוטלת חובה לפעול ללא משוא־פנים וללא אפליה במסגרת תפקידו ולקבל החלטות משיקולים ענייניים ומקצועיים בלבד. בתוך כך, מובהר כי על העובד לקחת בחשבון את האינטרסים של כלל הגורמים שיושפעו מפעולותיו והחלטותיו, לרבות אלה שאינם מיוצגים על־ידי שדלנים".

"מטרת ההוראות היא להביא ליתר שקיפות"

"מטרת הוראות אלה כולן היא להביא ליתר שקיפות ולאפשר לגורמים המנהלים בשירות המדינה שפועלים בתחום הכלכלי לפקח על הפגישות האמורות, על־מנת לצמצם את הקשיים הכרוכים בקשר בין שדלנים לבין גורמי המנהל", כותב עו"ד לימון. "אני רואה חשיבות רבה בקידום נושא חשוב זה, לשם הבטחת המינהל התקין וטוהר המידות. הניסיון מלמד כי העבודה הממשלתית מול שדלנים, בצד היתרונות הגלומים בה, מעלה גם קשיים שונים, והיא עלולה להביא לתקלות שהיו להן בעבר משמעויות ניהוליות, משמעתיות ואף פליליות".

בין מי שנטלו חלק בתהליך ההיוועצות שהתקיימה טרם כתיבת הנוהל, נמצאים גם אנשי "לובי 99". עו"ד זהר אלטמן־רפאל, לוביסטית ציבורית ב"לובי 99", אמרה לגלובס: "אנחנו מברכים על הנוהל שפרסם המשנה ליועמ"שית, שחיוני מאוד לסגירת הפירצה שמאפשרת למעשה ללוביסטים פעולה חופשית לגמרי מול משרדי ממשלה, בניגוד למצב בכנסת".

הנוהל החדש, לדבריה, "יקדם מאוד את השוויון היכן שייושם בנגישות לפקידים בכירים שלא פעם קובעים בפועל את המדיניות, יגביר את הביטחון בכך שההחלטות המתקבלות יתבססו על מידע אמין, לא יהיו נגועות בניגודי עניינים ובמשוא־פנים, ובעיקר יבטיח שההחלטות הללו ישקפו את האינטרס הציבורי בכללותו, ולא רק את האינטרס של מי שבידו לשכור לוביסטים. אנחנו מצפים מכלל משרדי הממשלה לאמץ את הנוהל בהקדם".