מה צפוי מחר במדד המחירים לצרכן בישראל?

חלק מהכלכלנים מציינים כי מדד אוקטובר נחשב באופן מסורתי לגבוה יחסית בשל סיום מבצעי החגים, והפעם הוא צפוי להיות גבוה אף יותר, בין היתר בשל פיחות השקל בחודש שעבר

מוצרים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock
מוצרים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש אוקטובר יתפרסם ביום שלישי הקרוב, והוא צפוי לשקף התייקרות רוחבית בשלל תחומים. בשוק חוזים עלייה של 0.5%-0.6% במדד, כך שקצב האינפלציה השנתי יגיע ל־5% לפחות.

הסעיפים שצפויים לשקף עליות מחירים הם בין היתר המזון, הפירות והירקות, שכירות נכסים, ההלבשה, הדיור, אחזקת דירה והטיסות לחו"ל.

נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב: העלאות הריבית כנראה יתמתנו, ומה תהיה ההשפעה על בנק ישראל? | ניתוח 
הסיפור מאחורי היזם הצעיר שחשב שיוכל להוביל מהפכה בשוק הקריפטו, ומחק מיליארדי דולרים | ניתוח

בתחום המזון צפויה קפיצה משמעותית יחסית, גם בשל סיבות עונתיות, אבל לא רק. מדובר בתקופת "אחרי החגים" שבה נעלמים המבצעים התקופתיים. לכך צריך להוסיף את גל עליות המחירים ברשתות הקמעונות כתוצאה מדרישות היצרנים והספקים. גם סעיף הפירות והירקות צפוי לשקף זינוק כתוצאה משינויים עונתיים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים הפיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי מדד אוקטובר נחשב באופן מסורתי לגבוה יחסית בשל סיום מבצעי החגים, והפעם הוא צפוי להיות גבוה אף יותר, בין היתר בשל פיחות השקל בחודש שעבר. לדבריו, אחת השאלות שצפויות להשפיע על המדדים הבאים היא מה יקרה להפחתת מס הבלו על הדלק. באוצר יזמו בינתיים את הארכת ההנחה הנוכחית בשבועיים נוספים עד סוף החודש בלבד, ולאחר מכן באופן מדורג תתבטל ההנחה אלא אם באוצר יבקשו להחיל צו הארכה נוסף.

"נכון לעכשיו קיימת הנחה של שקל אחד. אם ההנחה לא תוארך, תהיה לכך השפעה אינפלציונית. כל הנחה של חצי שקל שוות ערך לעלייה במדד השנתי של 0.22%".

עלות הארכת הצו לשבועיים נאמדת באובדן הכנסות של 75 מיליון שקל למדינה, המצטרפים לכמעט 2 מיליארד שקל שאיבדה קופת האוצר מאז נקבעה הטבת המס בחודש אפריל האחרון. כפי שפורסם בגלובס, בדיונים שהתקיימו בשבוע שעבר במשרד האוצר בנושא הארכת הצו, עלו קשיים באיתור מקורות תקציביים למימון המשך ההוזלה. זאת כנראה הסיבה שלבסוף הוחלט על הארכה צנועה של שבועיים בלבד.