הבעיות של חברות ההייטק היוו כר פורה ליצרני הפייקים בעולם

המצב הכאוטי בחברות הטכנולוגיה הביא לשלל פייקים בעולם. הנה כמה ויראליים • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט בפייסבוק ''פייסבוק תתחיל לגבות (דמי שימוש) בקיץ''
מתוך פוסט בפייסבוק ''פייסבוק תתחיל לגבות (דמי שימוש) בקיץ''

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

התקופה האחרונה עומדת בסימן "צרות בהייטק". חברות ההייטק הגדולות מאבדות משווי המניה וישנם פיטורים רבים בתחום, כשנקודת ציון משמעותית הגיעה בשבוע שעבר עם ההכרזה של תאגיד מטא על פיטורי 11,000 עובדים ברחבי העולם. וכמו בכל דבר, כשהמצב נראה עגום יש גם טרולים שיטרחו להפיץ פייקים כדי לעורר את הפאניקה עוד יותר. אספנו כמה פייקים על הנושא שרצו ברחבי העולם.

חומת תשלום. על ה"טוויטר בלו", חבילת הפרמיום שאילון מאסק השיק (ונאלץ להשעות) לרשת החברתית שרכש, כולנו שמענו. האם פייסבוק נמצאת על מסלול דומה? "זה נחתם באופן רשמי ב־10:33... פייסבוק תתחיל לגבות (דמי שימוש) בקיץ", נטען באנגלית ממש באותה רשת חברתית. מה המחירון? "9.99 דולר לחודש למסלול זהב, 6.99 דולר לחודש למסלול כסף, 3.99 דולר לחודש למסלול ארד וחינם אם תעשו העתק־הדבק לפוסט הזה לפני חצות". ההנחיה האחרונה הבטיחה שהפוסט הופיע וממשיך להופיע ברחבי הפייסבוק. האם יכול להיות שכחלק מהניסיון להעלות את מניית החברה במטא החליטו שהשימוש ברשת החברתית ייעשה בתשלום? לא ממש. כפי שהראו באתר Verify, שמועות כאלו רצות בפעימות מאז 2009, ונראה שהמצב הלא פשוט של התאגיד גרם לה לחזור שוב. מה כן קרה? ובכן, השמועה על חומת תשלום לפייסבוק הגיעה גם לאיטליה, שם הארגון Facta הסביר שבמטא אכן עובדים על פיצ'רים בתשלום, אבל בשום שלב לא דובר על חומת תשלום כדי להשתמש ברשת החברתית.

אגב, פייקים אינם תמיד עקביים. ב־Facta נדרשו גם לסתור פייק שאומר את ההיפך המוחלט. העיתון האיטלקי Il Messaggero פרסם שבוויכוח טוויטר בין אילון מאסק לסטיבן קינג על הנכונות לשלם על וי כחול, מארק צוקרברג התערב כדי להגיב: "היי אילון, פייסבוק זה בחינם". בעיתון לא שמו לב שמדובר בחשבון פרודי, שמצייץ לרוב באיטלקית, וצוקרברג עצמו כלל לא הכניס את עצמו לוויכוח.

נקמת המפוטרים. עוד קצת מעלילותיו של מאסק בטוויטר. לאחר שרכש את טוויטר ב־44 מיליארד דולר, הוא פיטר כ־7,500 עובדים, המהווים כמחצית מעובדי החברה. מאסק הבהיר ש"לא הייתה לו ברירה" בגלל הפסדי החברה. החדשות האלו הקיפו את העולם, ולפי הרשתות היה נראה שיצאה מחאה רחבה נגד מאסק. "אז העובדים שמאסק פיטר הם הווירדוז הצבעוניים האלו", נכתב בציוץ בסינית, לצד תמונה של מפגינים עם שיער צבוע ולבוש לא שגרתי אוחזים בשלט עם קללות כלפי מאסק ונחתם ב"שלך, עובדי טוויטר". אבל כפי שהראו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, התמונה היא בכלל ממצעד הגאווה בקנדה ב־2013, והכתובת על השלט שונתה בפוטושופ.

מיקור חוץ. בימים כאלו של משבר כלכלי, כל מדינה רוצה לדאוג למקומות עבודה לאזרחיה. האם מיקרוסופט מצטרפת למאמץ הלאומי בארה"ב? פוסט שרץ בהודו הראה שיחה בין ביל גייטס לנשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש. הנשיא לשעבר תהה למה מיקרוסופט מעסיקה הודים כשיש כ"כ הרבה מובטלים אמריקאים, וגייטס השיב: "אם נפסיק להעסיק מהנדסים זרים, בעיקר מהודו, אז תיפתח מיקרוסופט נוספת בהודו". רק שכפי שהראו בארגון בדיקת העובדות ההודי Factly, דברים כאלו לא נאמרו מעולם, ומדובר במחזור של פייק מ־2014.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: 

Verify: לא, מטא לא הכריזה על תוכנית לגבות כסף על חשבונות פייסבוק
Facta: לא, פייסבוק לא תהיה "בתשלום בלבד"
Facta: מארק צוקרברג לא צייץ "פייסבוק היא בחינם" בתגובה לאילון מאסק
AFP: עובדים בטוויטר הפגינו נגד הפיטורים של אילון מאסק?
Factly: למה ביל גייטס שוכר עובדים הודיים למיקרוסופט?