המשק הישראלי צמח ברבעון השלישי בקצב שנתי של 2.1% - מעל התחזיות

המשק הישראלי המשיך לצמוח בקצב מתון יותר ברבעון השלישי של השנה בהשוואה לרבעון הקודם, בניגוד לממוצע תחזיות הכלכלנים שעמד על 1.6% • נתוני הצמיחה והאינפלציה יכולים להטות את הכף לכיוון העלאת ריבית גבוהה יותר של בנק ישראל, אך מדד ההוצאה לצריכה פרטית עשוי לקרר את הקצב

קונים בקניון עזריאלי. המשק הישראלי המשיך לצמוח ברבעון השלישי של 2022, אבל בקצב מתון יותר / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina
קונים בקניון עזריאלי. המשק הישראלי המשיך לצמוח ברבעון השלישי של 2022, אבל בקצב מתון יותר / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina

המשק הישראלי המשיך לצמוח ברבעון השלישי של 2022, אבל בקצב מתון יותר לאחר הזינוק ברבעון הקודם. מנתוני החשבונאות הלאומיים שפרסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) עלה בקצב שנתי בחודשים יולי-ספטמבר ב-2.1% לעומת החודשים אפריל-יוני, והשלים קפיצה של 5.8% לעומת התקופה הרבעון השלישי אשתקד. תחזיות הכלכלנים היו פסימיות יותר, ולפיהן הצמיחה הייתה צפויה לעלות ב-1.5%-2%. ממוצע התחזיות לפי בלומברג עמד על 1.6%.

דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה? | ניתוח 
קצב האינפלציה השנתי חצה את רף ה-5%; מחירי הדירות השלימו זינוק של כ-20% בשנה 
מה צפוי למשק הישראלי בהמשך השנה? הנתון שכדאי להכיר | ניתוח

אם המשק ימשיך לצמוח ברבעון האחרון של השנה, הוא יוכל להכות את התחזית הרשמית של בנק ישראל, שצופה צמיחה של 6% ב-2022 כולה. וזאת, אחרי שרק לפני חודש עדכן הבנק המרכזי את התחזית כלפי מעלה, מ-5% צמיחה שחזה קודם לכן.

ב-24 השעות האחרונות פרסמה הלמ"ס שני נתונים שעשויים לעודד את בנק ישראל להמשיך במדיניות של העלאת ריבית אגרסיבית. מלבד נתוני הצמיחה המעודדים של התוצר, אתמול (ג') פורסם מדד המחירים לצרכן, שכרגע מדאיג הרבה יותר. האינפלציה טיפסה ל-5.1% במהלך 12 החודשים האחרונים, ומחירי הדירות השלימו זינוק של כמעט 20%.

ביום שני הקרוב יודיע בנק ישראל על החלטת הריבית, שצפויה להיות העלאה נוספת של 0.5% או 0.75%. נתוני הצמיחה והאינפלציה יכולים להטות את הכף לכיוון ההעלאה הגבוהה יותר, שתעמיד את ריבית בנק ישראל על 3.5%.

ישראל במקום הראשון בקצב גידול התוצר מבין 12 מדינות הייחוס ב-OECD

מנגד, נתוני האבטלה שפורסמו בתחילת השבוע הראו עלייה בשיעור הבלתי מועסקים ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר. בתאוריה, נתון זה אמור למשוך את המאזניים לצד של תגובת ריבית זהירה ומתונה. אולם ראשית, עיקר העלייה נבעה מעונתיות של חגי תשרי. בנוסף, בגילאי הליבה של שוק התעסוקה, 25-65, כמעט שלא חל שינוי. לכן, נראה כי בבנק ישראל לא מתרגשים מהשינוי בנתון האבטלה, שעדיין נמוך יחסית במונחים היסטוריים, בדרכם להעלאות את הריבית. 

שיעור האבטלה מזנק: האם זה ישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל? 

נתון נוסף שצריך להילקח בחשבון לקראת החלטת הריבית הוא מדד ההוצאה לצריכה פרטית. בניגוד לגידול התוצר, הצריכה של הישראלים דווקא ירדה ב-3.8% במונחי צריכה פרטית לנפש, ברבעון השלישי של שנת 2022 לעומת הרבעון השני של שנת 2022 לאחר עלייה של 6.8% בחישוב שנתי ברבעון השני. עם זאת, בלמ"ס מסבירים את הנתון בהתקררות ענף הרכב בשל המחסור במלאים של היבואנים.

בהשוואה בינלאומית שצורפה להודעת הלמ"ס, ישראל נמצאת במקום הראשון מבין 12 מדינות ייחוס ב-OECD בקצב גידול התוצר ברבעון השלישי לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מול צמיחה שנתית של 5.8%, בארה"ב, גדל התוצר ב-1.8% בלבד, והיחידה שהתקרבה לישראל היא פורטוגל, עם 4.9% צמיחה. בצרפת עלה התוצר באחוז בודד, בגרמניה ב-1.1%, בדרום קוריאה ב-3%, ובשבדיה ב-3.1%.

אנליסטים: המשק מפגין חוסן יחסי, סבירות שבנק ישראל יעלה ריבית במחצית אחוז

הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג, הגיב לפרסום נתוני הצמיחה ומסר: "המשק הישראלי מפגין חוסן יחסי בתנאי משבר הכלכלי העולמי. המשק הישראלי ממשיך להיפגע פחות ממדינות אירופה וארה"ב בהיבטים של פגיעה פחותה בצמיחה וקצב אינפלציה נמוך יותר. הנתונים מעמידים דילמה לבנק ישראל, במיוחד לאור חוסר הוודאות של המדיניות הכלכלית של הממשלה החדשה. בחודשים האחרונים נגיד בנק ישראל היה בודד במערכה על יוקר המחיה ומחירי הדיור, והיכולת של הממשלה החדשה לגבש צעדים משלימים מחייבת את בנק ישראל במשנה זהירות כדי לא לפגוע בצמיחת המשק".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, סבור כי רוב הסיכויים שבנק ישראל יעלה את הריבית במחצית האחוז. לדבריו, "ההאטה בצמיחה, ההרעה שנרשמה בחודשיים האחרונים בנתוני התעסוקה בישראל, הציפייה להאטת קצב העלאות הריבית בארה"ב (השוק מתמחר עתה העלאה של חצי אחוז בדצמבר), הנימה הפחות ניצית שנקטו לאחרונה הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם והציפייה לכניסת הכלכלות הגדולות בעולם, שותפות הסחר של ישראל, למיתון ב-2023 - תומכות כולן בהורדת הרגל מהגז גם בישראל ובהעלאה של חצי אחוז בפגישה הקרובה ל- 3.25%".

"מאידך", מסביר שפריר, "העלייה החדה באינפלציה בהשוואה שנתית, לרבות בליבת האינפלציה, תומכת לכאורה בהעלאת ריבית נוספת של 0.75%. אנו מעריכים כי הסיכוי להעלאת ריבית של 0.5% בפגישה הקרובה גבוה יותר, אך בכל מקרה נותרים בהערכתנו כי ריבית בנק ישראל תגיע במינימום בסיבוב הנוכחי ל-3.50% ותעמוד להערכתנו ברבעון הראשון של 2023 על 3.50-3.75%".