מחיר הכאוס: מידרוג הורידה את הדירוג של מגדל בשל הבעיות בממשל התאגידי

חברת הדירוג ציינה כי הורדת הדירוג מבטאת את ההערכה לעלייה בסיכון האשראי של החברה הנובע מהיבטי הממשל התאגיד בחברה בעקבות התפטרותם של יו"ר החברה ומנכ"ל החברה • גורמים בחוגי מגדל: "פועלים לאיוש התפקידים ומקווים שהפעולות יביאו להעלאת הדירוג"

בעל השליטה במגדל שלמה אליהו / צילום: עינת לברון
בעל השליטה במגדל שלמה אליהו / צילום: עינת לברון

הכאוס הניהולי בחברת הביטוח מגדל לא נעלם מעיניהם של המשקיעים שהפכו אותה לחברת הביטוח החמישית בלבד בשווי השוק שלה, וכעת גם חברת הדירוג מידרוג מורידה את דירוג האיתנות הפיננסית של החברה מ-Aa1.il ל-Aa2.il.

"הורדת הדירוג מבטאת את הערכת מידרוג לעלייה בסיכון האשראי של החברה הנובעים מהיבטי הממשל התאגידי (Governance) בחברה בעקבות התפטרותם של יו"ר החברה (יפתח רון-טל) ומנכ"ל החברה (שגיא יוגב) לאחרונה אשר מתווספים לחילופים בהנהלה ובדירקטוריון החברה בשנים האחרונות. אירועים אלו משפיעים על יכולת החברה לבנות ולהוציא לפועל אסטרטגיה מול הסביבה העסקית המשתנה ועלולים להשפיע על מיצובה, חוזק המותג", הסבירו במידרוג.

בחברת הדירוג ציינו כי הם בחנו את האיתנות הפיננסית של החברה וכתבי התחייבויות הנדחים, בהתאם למתודולוגיה של מידרוג "דירוג חברות ביטוח חיים, בריאות וכללי", לפיה מבנה השליטה בחברה משפיע על יציבותה, התנהלות בעלי השליטה בנוגע לממשל התאגידי בכללותו, לרבות מבנה הדירקטוריון ומידת עצמאותו, קידומה האסטרטגי והעסקי לרבות סיכון מוניטין של החברה.

"בנוסף, תפיסת מידרוג מקבלת ביטוי בהתאם למתודולוגיה 'קווים מנחים לבחינת סיכונים סביבתיים, חברתיים וממשל תאגידי במסגרת דירוגי אשראי'. לפיה במסגרת הדירוג נלקחים בחשבון רציפות ניהולית וניסיון ההנהלה, עצמאות הדירקטוריון ובכלל זה נושאים כגון מבנה האחזקות והתנהלות בעלי השליטה בחברה מהווים פרמטרים חשובים. מנגד, היעדר אסטרטגיה וטלטלה משמעותית בהנהלה הבכירה או בדירקטוריון, עלולים להעלות את סיכון החברה"" הוסבר בדוח עליו חתומים צביקה ארליכמן, אנליסט, מעריך דירוג ראשי; רו"ח עמית פדרמן, ראש צוות, מעריך דירוג משני; ואיתי נברה, סמנכ"ל וראש תחום מוסדות פיננסיים.

שורת העזיבות במגדל הובילו לפניית הממונה על שוק ההון לדירקטוריון החברה בעניין כשלים וליקויים בממשל התאגידי וחוסר יציבות ניהולית ולשקול בנקיטת צעדים. "להערכתנו, אי יציבות בהנהלת החברה ובדירקטוריון מזה זמן מה משפיעה על יכולת החברה לבנות ולהוציא לפועל אסטרטגיה עסקית מול הסביבה העסקית המשתנה כאמור, ועלולה לפגום בניהולה התקין של החברה ולהשפיע על מיצובה, חוזק המותג, מעמדה התחרותי ותוצאותיה בטווח הבינוני. אי יציבות זו בהנהלת ובדירקטוריון החברה אינה הולמת להערכתנו את דירוג החברה ועל כן היוו שיקול נוסף לשלילה בדירוג. נציין כי, היות ושוק הביטוח בישראל מפוקח באופן הדוק, לרבות בענייניי ממשל תאגידי, אנו סבורים כי איכות הממשל התאגידי בחברה עודנה סבירה", ציינו במידרוג.

הם הוסיפו כי למרות הורדת הדירוג, הוא עדיין משקף פרופיל עסקי חזק, הנתמך בגודלה של החברה במונחי פרמיות ונכסים מנוהלים, במובילות שוק בענף החיסכון ארוך טווח, בנתחי שוק משמעותיים בכלל ענפי הביטוח.

"פרופיל הסיכון הולם ביחס לדירוג, נוכח חשיפה נמוכה יחסית ללקוחות גדולים מסך הפרמיות ברוטו, סיכון מוצרים נמוך בביטוח הכללי ומדיניות ניהול הסיכונים ומעגלי בקרה, אשר הולמים ביחס לדירוג ונתמכים גם בדרישות רגולטוריות. מנגד, פרופיל הסיכון מושפע לשלילה מסיכון מוצרים גבוה בביטוח חיים ובריאות בעיקר בגין תיקי עבר. הפרופיל הפיננסי של החברה סביר לדירוג ונתמך מחד בפרופיל נזילות טוב, לצד איכות נכסים טובה, כאשר קיבולת ספיגת ההפסדים של כרית ההון טובה יחסית. מנגד, כרית הרווחיות נמוכה ביחס לדירוג ותלויה בגורמים אקסוגניים ומוגבלת בשל רווחיות חיתומית נמוכה, כאשר הגמישות הפיננסית נמוכה להערכתנו לרמת הדירוג, ומושפעת לשלילה נוכח צרכי שירות החוב של בעלת היתר השליטה בחברה - אליהו הנפקות בע"מ, כאשר המבטח, מהווה מקור תזרימי עיקרי לשירות החוב שלה", הוסבר בדוח.

במידרוג הוסיפו כי הלימות ההון של החברה משתקפת גם בעודפי הון ביחס לדירקטיבת סולבנסי 2, כאשר יחסי כושר הפירעון נכון ל-31 בדצמבר 2021, עמד על כ-159% (בהתחשבות בתקופת הפריסה וכולל השפעת פעולות הוניות לאחר תאריך הדיווח) וכ-90% (ללא התחשבות בתקופת הפריסה וכולל השפעת פעולות הוניות לאחר תאריך הדיווח). "האחרון מבטא שיעור נמוך יחסית לקבוצת ההשוואה, כאשר לאורך השנים האחרונות החברה התקשתה לבנות את הכרית ההונית (הכלכלית) אשר הושפעה מגורמים אקסוגניים משמעותיים, גם נוכח תמהיל הפעילות הקיים", נכתב בדוח.

מחוגי חברת מגדל ביטוח  נמסרה תגובה ראשונית לאחר עיון בדו"ח שפורסם:

"בדוח נכתב, בין היתר, כדקלמן: 'לחברה פרופיל עסקי חזק, הנתמך בגודלה של החברה במונחי פרמיות ונכסים מנוהלים, במובילות שוק בענף החיסכון ארוך טווח ובנתחי שוק משמעותיים בכלל ענפי הביטוח', ונאמר בו כי ההחלטה על הורדת הדירוג נובעת מהודעת ההתפטרות שמסרו יו"ר מגדל ביטוח והמנכ"ל שלה.

"קבוצת מגדל אחזקות לומדת את ממצאי הדוח ואת דרכי התגובה האפשריות לאמור ולנטען בו. במקביל, קבוצת מגדל פועלת לאיוש בעלי התפקידים המתפטרים ולייצוב השדרה הניהולית הבכירה של חברת מגדל ביטוח. הקבוצה מקווה כי בעקבות הפעולות הנ"ל יעלה שוב דירוג החברה באופן המשקף את איתנותה בפרמטרים הרלוונטיים".