גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השחיתות ניצחה: פיפ"א עשתה הכל כדי שהמונדיאל יהיה בקטאר, גם במחיר אלפי הרוגים

חגיגת הכדורגל העולמי תצא לדרך ביום ראשון, אבל היא לא תצליח להשכיח את כל הפרשיות השנויות במחלוקות סביב המדינה המארחת ● אלפי הרוגים במהלך ההכנות, כספים שהועברו מתחת לשולחן, הזזת המשחקים לחורף בצעד תקדימי וחוקים בעייתים מאוד במדינת המפרץ ● האם כל זה היה שווה?

ספ בלאטר, נשיא פיפ''א לשעבר, מכריז על קיום אליפות העולם בקטאר / צילום: Reuters, imago sportfotodienst
ספ בלאטר, נשיא פיפ''א לשעבר, מכריז על קיום אליפות העולם בקטאר / צילום: Reuters, imago sportfotodienst

12 שנים עברו מאז שנשיא פיפ"א ספ בלאטר פתח מעטפה והציג לעיני העולם כולו דף מלבני קטן שעליו נכתב "קטאר 2022". מדינה מזרח תיכונית ללא שום תשתית רלוונטית, שתארח מונדיאל - במונחים של כדורגל האירוע משול לחזרה מפיגור 0־5 בתוספת הזמן, לניצחון. סנסציה שאינה יכולה להתרחש.

 

האירוע ההוא התברר מהר מאוד בבתי משפט - 11 מאותם 22 חברי פיפ"א שהיו שותפים לבחירה נקנסו, הורשעו והורחקו לצמיתות בשל שחיתות שהובילה לאותה הצבעה.

רחוק מאוד מההבטחות

אבל קטאר 2022, טורניר המונדיאל שעוד לפני שהחל סומן בכתם גדול, ייצא בסופו של דבר לדרך בתחילת השבוע באצטדיון אל־באית שבדוחא. הוא יהיה רחוק מאוד מהפרויקט המדוגם שהבטיחו הקטארים בספר בן 700 עמודים שהוצג לאנשי פיפ"א ב־2010: במקום 12 אצטדיונים שהובטחו, יתקיים המונדיאל ב־8 אצטדיונים בלבד - כולל אצטדיון אחד שהורכב ממכולות ויפורק מיד בתום הטורניר. האם קטאר הייתה זוכה באירוח אם הייתה מציגה 8 אצטדיונים? מי יודע.

הפיקוח ההומניטרי הצמוד שהובטח לבניית האצטדיונים - קרס. כ־6,750 פועלים נהרגו בתאונות עבודה ובשל תנאי מחיה ירודים, נכון לבדיקה שנחשפה על ידי "הגרדיאן" בשלהי 2021, ממוצע של 12 פועלים הרוגים מדי יום. התחקיר התבסס על מידע רשמי של 5 ממשלות בלבד - הודו, פקיסטן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה - ולא כולל את הקורבנות ממדינות אחרות כמו קניה והפיליפינים, ששלחו אלפים רבים של עובדים לקטאר וסירבו לחשוף את נתוני התמותה.

 

וכמובן, המונדיאל שהובטח להיות משוחק בהתאם למסורת בחופשת הקיץ כדי לא לפגוע בלוז השנתי הרגיל של הכדורגל - הוזז כשהתברר שאי אפשר למזג את קטאר.

לנציגי ועדת הבחירה של פיפ"א הוצגה מצגת שמבטיחה איך כל האצטדיונים יהיו ממוזגים לטמפרטורה מקפיאה, במקום שבו ממוצע הטמפרטורה בקיץ עומד על קרוב ל־40 מעלות. בדיעבד התברר כי גם ההבטחות הללו היו לשווא: ב־2010 כאשר קטאר הבטיחה את מיזם ה"איירקונדישנינג הגדול בהיסטוריה האנושית", אפילו לא הייתה טכנולוגיה כזאת. ב־2015 הודו הקטארים שזה לא ייצא לפועל - ופיפ"א הודיעה כי היא מעבירה את הטורניר לחורף.

החוקים הבעייתיים

בהמשך, התברר שיש בעיית הנפקת ויזות לאוהדים, ושאין תשתית בתי מלון מספקת לתיירים. לאור זאת, החגיגה תפוצל, כאשר חלק גדול מהאוהדים בכלל לא ילונו בקטאר אלא יישהו באיחוד האמירויות ובבחריין.

בחודשים שלפני המונדיאל הוחלט להניח ספינת קרוזים אחת בנמל של דוחא, שתשמש כמלון ימי בשל חוסר בחדרי מלון במדינה. אחרי כמה שבועות הוחלט להגדיל את כמות המלונות הימיים לשלושה והובאו עוד שתי ספינות ענק (אחת מהן עם תכולה של 6,700 אוהדים בו זמנית). אלפי אוהדים יתחלפו מדי יומיים־שלושה ויפנו מקום לאוהדי כדורגל אחרים שיגיעו לראות את נבחרתם.

אם כל זה לא מספיק, גם החוקים במדינה מייצרים בעיות. הלהט"בים בקטאר כפופים לרדיפה תמידית, כאשר הומוסקסואליות מוגדרת כעבירה פלילית ונושאת עונש מאסר של שלוש שנים. הדבר גרר בשנה האחרונה מחאות ברחבי העולם. בנוסף, בקטאר אי אפשר לשתות אלכוהול באופן חופשי, כך שהאוהדים שיגיעו ייאלצו לשים לב שהם עושים זאת במקומות המותרים.

מחאה בגרמניה נגד קיום המונדיאל בקטאר / צילום: Shutterstock

הכסף קונה הכל?

איך קטאר הצליחה לשכנע את פיפ"א שהיא תעמוד ביעדים למרות שלא היה לכך סיכוי? בעיקר כי כולם רצו להאמין שהכסף יקנה הכל. שאפשר למזג מדינה שלמה, שאפשר לצפות אצטדיונים בזהב.

אף אחד לא שאל באמת איך יגיעו מיליון תיירים למקום שאין בו תשתית לאכלס אפילו מחצית מהם. "החזון שאתה מציג חשוב יותר מרשימת ההבטחות", הסביר מאוחר יותר ג'ון זרפה, יועץ אסטרטגי אנגלי שנשכר על ידי הקטארים לשכנע את פיפ"א.

הם האמינו שהכסף יכול לקנות הכל, ושפיפ"א תוכל לשנות סדרי עולם ולהוביל מדינות אל עבר המיינסטרים. הגישה שנועדה להלבין את הבחירה בקטאר הייתה, כך לפי אותו יועץ אסטרטגי, שהכדורגל שייך לכולם: "מדוע הטורניר הגדול ביותר של הכדורגל יתקיים רק באירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה וקומץ מדינות באסיה? האם זה הוגן שאזור כמו המזרח התיכון לא יארח אף פעם את גביע העולם?"

ואיך מגנים על ההבטחות מול מה שקרה בפועל? "נדיר מאוד לקיים כל הבטחה בתהליך הגשת ההצעות. אם אני חושב על אולימפיאדת 2012 בלונדון, ההערכה המקורית לתקציב הייתה 3 מיליארד ליש"ט. זה הסתיים קרוב יותר ל־9 מיליארד ליש"ט. לכלכלה ולפוליטיקה יש הרגל לכפות שינוי בתוכניות". אגב, קטאר 2022 הסתיימה עם תקציב של 220 מיליארד דולר - גבוה בהרבה מהמונדיאל היקר בהיסטוריה, רוסיה 2018, שהסתכם בכ־14 מיליארד דולר.

בניית אצטדיון לוסאיל שבדוחא. האצטדיון יארח את המשחקים הראשונים והאחרונים בטורניר / צילום: Shutterstock

מאט מילר, דובר משרד המשפטים האמריקאי לשעבר, שנשלח מטעם ארה"ב להציג את ההצעה האמריקאית לאירוח משחקי 2022 (הצעה שלא זכתה בסוף), אמר בראיון ש"כל הרעיון של הקטארים לערך טורניר במדבר, בקיץ, באצטדיונים חיצוניים שיקוררו - היה כל כך פנטסטי שקשה לי להאמין שמישהו אי פעם קנה את זה".

פיפ"א לא יכלה להתחרט

האם כל זה היה שווה? יותר מדי כסף קיבלה פיפ"א כך שהיא לא ממש יכלה לחזור בה. לקראת הבחירה בה, קטאר נכנסה עמוק מאוד לתחום הספורט, דרך הסכמי חסות בסכומים שלא נראו אז ודרך רכישה של קבוצות ספורט.

ברצלונה הגדולה נפלה שדודה מול הכסף, כשלראשונה בהיסטוריה הסכימה לשים על החולצה חסות מסחרית - Qatar Foundation, גוף שנחשף מאוחר יותר שמעביר כספים לארגוני טרור. ברצלונה, שהייתה אז בשיא גדולתה עזרה להלבין את הקטארים, וכמובן - הרכישה ההיסטורית של הקטארים את פריז סן ז'רמן והפיכתה לאחד מהכוחות הגדולים בכדורגל.

הכלכלה העולמית הייתה אז רגע אחרי המשבר הפיננסי של 2008, וכל דולר חדש היה ברכה. אל־ג'זירה השלימה את פריסת קורי העכביש, עם רכישת זכויות שידורי ספורט בסכומים מופרכים שהצליחו לנשל זכייני שידור גדולים ועשירים. מכאן והלאה הדרך של הקטארים למעגל מקבלי ההחלטות הייתה קצרה.

ובכל זאת, חגיגה. דה בריינה, אמבפה, הארי קיין, ויניסיוס, מסי ורונאלדו. שריקת הפתיחה תשכיח הכל. את הפועלים שמתו, את ההבטחות שלא יצאו לפועל, את השחיתות. במשך חודש רק הכדורגל יהיה חשוב.

וכשפיפ"א תסיים את הפרק הקטארי, היא תתכונן לפרק הבא - מונדיאל מורחב של 48 נבחרות שיתפרס לראשונה בהיסטוריה על פני שלוש מדינות: ארה"ב, מקסיקו וקנדה. 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום