גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוקדם מהצפוי: ריצ'רד פרנסיס יחליף את קאר שולץ כמנכ"ל טבע

ריצ'רד פרנסיס, המנכ"ל החדש של חברת התרופות, יזכה לתגמולים של עשרות מיליוני דולרים ● שולץ יישם תוכנית התייעלות אגרסיבית שהקטינה את חובות טבע, אך לא החזיר את החברה לפסים של צמיחה, ובתקופתו צנחה המניה ב–36% ● כבר לא ספינת דגל מקומית: רק 10% מעובדי טבע מועסקים בישראל

ריצ'רד פרנסיס. ימונה למנכ"ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס. ימונה למנכ"ל טבע / צילום: יח''צ

קאר שולץ, מנכ"ל חברת התרופות טבע , יעזוב את התפקיד מוקדם מהצפוי. מי שיחליף אותו בתפקיד הוא ריצ'רד פרנסיס, שייכנס לתפקיד בתחילת שנת 2023. חוזה ההעסקה של שולץ היה אמור להסתיים בנובמבר 2023, לאחר שהוארך בעבר מנובמבר השנה.

שולץ החל לכהן כנשיא ומנכ"ל טבע בנובמבר 2017, ומשימתו העיקרית הייתה הפחתת החוב של טבע. מאז כניסתו לתפקיד ועד היום צנחה מניית החברה ב-36%, ומחירה משקף לטבע שווי שוק נוכחי של 9.8 מיליארד דולר.

טבע פרסמה דוחות מאכזבים ומורידה את תחזית ההכנסות השנתית 
החוזה לא יחודש בשנה הבאה: קאר שולץ מסמן את תאריך הפרישה מטבע

ריצ'רד פרנסיס (54), בריטי במוצאו, מגיע לטבע לאחר שכיהן בעבר כמנכ"ל החברה המתחרה סנדוז, הזרוע הגנרית של חברת התרופות נוברטיס, בין השנים 2014 ל-2019. קודם לכן כיהן בתפקידים בכירים בביוג'ן ובחברות נוספות. נכון להיום הוא שותף ב-Syncona, שמתמקדת בחברות מתחום הבריאות.

לדבריו, "זמן רב התפעלתי מהערך שטבע מספקת למטופלים ברחבי העולם, ואני גאה לקבל את התפקיד של הובלת החברה הייחודית הזאת אל העתיד. אני מצפה למנף את הרקע ושנות הניסיון שלי בתחום הפארמה כדי להמשיך ולבנות על בסיס היסודות החזקים של טבע, ולכתוב את הפרק המלהיב הבא של החברה, תוך התמקדות בבניית דרך לצמיחה לטווח הארוך".

הסכם ההעסקה של פרנסיס נחתם לתקופה ראשונית בת שלוש שנים, וצפוי להתארך אוטומטית לתקופות נוספות של שנה בכל פעם, אלא אם אחד הצדדים ייתן הודעה מראש על אי-הארכתו. בהתאם להסכם בין הצדדים, פרנסיס יקבל שכר שנתי של 1.6 מיליון דולר, בונוס על בסיס עמידה ביעדים שיגיע ל-150%-200% משכרו השנתי, תמריץ הוני שיגיע עד ל-9 מיליון דולר - שיחולק 70% למניות חסומות על בסיס עמידה ביעדים ו-30% מניות חסומות רגילות - וכן הטבות נוספות שניתנות גם לשאר בכירי החברה.

עם כניסתו לתפקיד, כמענק חתימה ובשל ויתור על הטבות קודמות שלהן היה זכאי במקום אחר, יקבל פרנסיס מענק מניות חסומות בשווי הוגן של 5 מיליון דולר, שיבשילו לאחר שנה, שנתיים ושלוש; מניות חסומות מבוססות עמידה ביעדים בסך 5 מיליון דולר; וכן מענק חתימה במזומן בסך 5 מיליון דולר שישולם בשלוש מנות, הראשונה מהן בסך 1.5 מיליון דולר, עם תחילת העסקתו.

בדומה לשולץ ולכל המנכ"לים הקודמים של טבע, גם פרנסיס ינהל את החברה מישראל, ובהתאם הוא יהיה זכאי לקבל הטבות הקשורות לרילוקיישן שלו לישראל. במקרה שכהונתו של פרנסיס תופסק ללא סיבה מוצדקת, הוא יהיה זכאי לפיצויים בגובה פעמיים השכר השנתי שלו, ולהבשלה של התגמול ההוני.

 

90% מהעובדים בחו"ל - המנכ"ל עובד מהארץ 

לאורך השנים האחרונות (עוד לפני כניסתו של שולץ לתפקיד) הלך וירד שיעור העובדים מישראל מתוך כלל העובדים של טבע, ומספרם התכווץ בשיעור גבוה יותר מהירידה במספר העובדים בכלל. ב-2015 היוו העובדים בישראל מעל 16% מכלל העובדים, ולעומת זאת בסוף 2021 הם היוו כאמור 10% בלבד מעובדי החברה.

עם זאת, בהתאם למסורת ולתקנון, טבע מנוהלת על ידי המנכ"ל, גם כשהוא זר, ממטה החברה בישראל. המטה, שהיה שנים רבות בפתח תקווה, עבר לאחרונה לתל אביב.

האם טבע עדיין ישראלית? מבחינת רשות ניירות ערך של ארה"ב, ה-SEC, התשובה שלילית. החל מינואר 2018 טבע מוגדרת כ"מנפיקה מקומית" (U.S domestic issuer) ונדרשת לדווח כחברה אמריקאית. זאת לאחר שהשלמת רכישת אקטביס ב-2016 הובילה לכך שיותר מ-50% מנכסיה של טבע ממוקמים בארה"ב, ולכן נקבע שהיא איבדה את הסטטוס של חברה זרה המדווחת בארה"ב. המשמעות היא צורך לדווח דיווחים מלאים ובתדירות גבוהה יותר.

נכון לסוף 2021 העסיקה טבע קרוב ל-36 אלף עובדים ברחבי העולם, ירידה מהשיא של כמעט 57 אלף בסוף 2016. כאמור, כ-10% בלבד מתוכם (3,600) הועסקו בישראל בסוף 2021, ירידה של קרוב לחצי לעומת 7,000 עובדים כמעט בסוף 2015.

שנה חמישית ברציפות של התכווצות בהכנסות

קאר שולץ מונה לנהל את טבע ב-2017, כשהחברה הייתה בסכנה גבוהה לאי-עמידה בחובותיה. טבע השלימה ב-2016 את הרכישה הגדולה בתולדותיה, של אקטביס, בכ-40 מיליארד דולר, ומימנה את הרכישה באמצעות לקיחת חוב גדול.

ב-2017 היא נקלעה לסחרור, המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן נאלץ לעזוב, ורק כעבור חודשים ארוכים נמצא המחליף שהסכים לקחת את המשימה, שולץ. זמן קצר לאחר כניסת שולץ לתפקיד הוא הציג את תוכנית ההתייעלות האגרסיבית של טבע, שכללה פיטורי אלפי עובדים, סגירה ומכירה של מפעלים וקיצוצים שהובילו לחיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר בעלויות.

החוב אומנם הופחת מ-34.1 מיליארד דולר עם כניסת שולץ לתפקיד ל-21.3 מיליארד דולר כיום, אך בתחומים אחרים, הצלחת שולץ הייתה פחותה: טבע לא הצליחה לחזור לצמיחה, והשנה היא תסיים שנה חמישית רצופה עם התכווצות בהכנסות. לפי התחזית המעודכנת של טבע, שהופחתה לאחרונה בשל פגיעה של שערי חליפין על התוצאות, 2022 תסתיים עם הכנסות של 14.8-15.4 מיליארד דולר, לעומת 15.9 מיליארד דולר ב-2021.

נוסף על כך, על החברה העיקו לאורך תקופת כהונתו של שולץ ההליכים המשפטיים שבהם טבע מעורבת (ושורשיהם בתקופות הכהונה של קודמי שולץ בתפקיד). לאחרונה חתמה טבע על הסכם עקרוני לסיום הפרשה, והוא צפוי להיכנס לפועל במהלך 2023.

"הייתה זכות גדולה לשרת את טבע כמנכ"ל מאז 2017, ולעבוד עם הצוות המוכשר והמסור לשפר את חייהם של המטופלים", אמר כעת שולץ. "מיצבנו את טבע כמובילה הן בתחום הייחודי והן בתחום הגנרי, בנינו בסיס פיננסי ותפעולי חזק, וחיזקנו את סל המוצרים ואת צנרת המוצרים שלנו.

"זהו הזמן הנכון לשינוי, והניסיון המוכח של ריצ'רד בתעשייה הופך אותו לאדם הנכון לתפקיד מנכ"ל טבע הבא". שולץ יוחלף כאמור בתחילת 2023, ויישאר בחברה עד פברואר לצורך העברת התפקיד.

בשנות כהונתו ועד סוף 2021 הסתכמה עלות שכרו של שולץ בטבע ב-91.5 מיליון דולר. הכוונה היא לעלות למעסיק ולא לסכומים שהוא עצמו קיבל. נתוני 2022 שטרם הסתיימה עדיין לא דווחו, וכמו כן, עם סיום העסקתו הוא יקבל סכומים נוספים בהתאם לחוזה שלו.

שכר הבסיס השנתי של שולץ היה לאורך כל התקופה 2 מיליון דולר (גבוה משכרו הצפוי של פרנסיס). כמענק חתימה קיבל שולץ בזמנו 20 מיליון דולר, סכום גבוה שהעיד על הקושי של טבע למשוך אליה מנכ"ל בעל שיעור קומה, לאחר הטלטלות בהנהלתה בשנים שקדמו להגעתו של שולץ.


התגמול של ריצ'רד פרנסיס בטבע:

1.6 מיליון דולר - שכר בסיס שנתי

עד 3.2 מיליון דולר - בונוס על בסיס עמידה ביעדים

9 מיליון דולר - תמריץ הוני, שיחולק 70% למניות חסומות על בסיס עמידה ביעדים ו-30% מניות חסומות רגילות

10 מיליון דולר - מענק מניות חסומות עם כניסתו לתפקיד, מחציתם על בסיס עמידה ביעדים

5 מיליון דולר - מענק חתימה במזומן שיינתן לו בשלוש מנות

ההסכם נחתם לתקופה ראשונית של שלוש שנים

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון