גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפורמת רישוי עצמי? לא בתל אביב, בגבעתיים ובהרצליה

הרפורמה הוולונטרית, שנכנסה לתוקף בחודש שעבר, נועדה לקצר את תהליכי מתן היתרי הבנייה ● חלק מהעיריות החליטו שלא לאמץ את המהלך: "לא בשל עדיין, ואין לנו מספיק כוח-אדם בשביל זה"

בנייה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
בנייה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

רפורמת הרישוי העצמי, שמאפשרת לאדריכלים להנפיק היתרי בנייה, אומנם נכנסה לתוקף באוקטובר, אבל נראה שסעיף אחד בה הופך אותה בפועל ללא רלוונטית עבור רשויות רבות. על פי סעיף 158נו'(א'), הרשויות המקומיות הן אלו שיקבעו אם להחיל אותה בשטחן.

תל אביב מול גבעתיים: פער מחירי הדיור במרחק של חציית כביש אחד 
הבשורה הגדולה של שוק הנדל"ן התל אביבי: תוכנית הבנייה בלב העיר יוצאת לדרך | בלעדי
מחסן, בית בושת או גן: פסק הדין שפותח את השאלה מה נחשב לדירת מגורים

עיריות תל אביב, הרצליה, גבעתיים, נתניה וגבעת שמואל כבר הכריזו על ביטול "מסלול מורשה להיתר" - שמה הנוסף של הרפורמה. לגלובס נודע כי רשויות נוספות דנות בכך בימים אלו. מן הצד השני, ירושלים וקריית אונו כבר הודיעו כי יאמצו את הרפורמה.

ככל שיגדל מספר הרשויות שיחליטו לא להחיל את הרפורמה, כך היא תהיה אפקטיבית פחות, ותשפיע פחות על עולם התכנון - בטח ובטח פחות ממה שקיוו מגבשי הרפורמה בתחילת הדרך.

המטרה: קיצור הליכים

עוד בטרם נכנסה הרפורמה לתוקף, אושרו באפריל התקנות אשר קובעות כיצד תיושם בשטח. מטרתה העיקרית של הרפורמה היא לקצר משמעותית את משך הוצאת היתר בנייה - אחד המסלולים המייגעים בעולם התכנון הישראלי.

על פי התקנות, אדריכל מורשה שהגיש חמש בקשות להיתר בעשר שנים, יוכל לחתום בעצמו על היתרים, וגם לאשר תחילת עבודות ולהוציא תעודת גמר. עם זאת, הוא יוכל לפעול במסגרת מצומצמת למדי: מדובר בהיתרים למגורים בלבד, רק למבנים עד לגובה 29 מטר, בפרויקטים ללא הקלות או שימוש חורג, וללא מבנים או אתרים המיועדים לשימור.

כאמור, הרפורמה היא וולנטרית בלבד. שרת הפנים איילת שקד הכריזה כי תפעל להפוך אותה לחובה, אך מדובר במהלך שדורש חקיקה - מצב כמעט בלתי אפשרי במציאות הפוליטית כיום.

"החוק חייב לעבור שיפור"

הרשויות שכבר קבעו כי הרפורמה לא תחול בשטחן נימקו את החלטתן בכך שהדרך שבה נוסחה הרפורמה תכביד עוד יותר עליהן, במקום להקל את הנטל.

"הרפורמה קובעת, בין היתר, שכבר בשלב תיק המידע - 'שלב האפס' בדרך למתן היתר בנייה - העירייה צריכה לספק את כל דרישות הפרויקט", מסבירה שרית צולשין, מהנדסת העיר גבעתיים וראש מינהל ההנדסה. "המשמעות היא שאני צריכה לכלול כבר בשלב הזה דרישות כמו שתילת עצים, סוג הגדר המבוקשת בבניין, חומרי הבנייה שבהם יש להשתמש בפרויקט ועוד. אם בתהליך הרגיל מתקיים איזשהו 'פינג פונג' בין העירייה ליזם או לקבלן, כאן העירייה צריכה לספק את הכול.

"כל זה דורש כוח-אדם גדול שאת רוב מרצו משקיע כבר בשלב תיק המידע. אצלנו בגבעתיים יש בקושי מידענית אחת שאחראית על תיקי המידע, וכמות הבקשות על שולחנה גדולה מאוד. היא לא יכולה לבדה לרדת לכל הפרטים, לרזולוציה הזו. ומה לגבי גיוס מידענים נוספים? זה קשה מאוד: אנשים לא רוצים להיות מידענים, והמשכורות נמוכות".

לדבריה צולשין: "אנחנו לא נגד דברים חדשים. אנחנו פשוט חושבים שכל הנושא הזה מצריך בדיקה נוספת. לא מדובר בהליך פשוט. אדריכל שעבד חמש שנים, ובתקופה הזאת אולי הוציא היתרים רק לווילות, לא יכול לתכנן פרויקט לבד, מההתחלה עד הסוף, בעיר שלא עבד בה אף פעם.

"אני חושבת שצריך להסדיר את נושא הפיקוח על הוצאת ההיתר, ולהחליט שצווי התחלת העבודות נשארים אצל העיריות. במקביל, הדבר החשוב ביותר הוא לקדם את כל נושא התגמול הכלכלי לעובדי העירייה ולעובדי ההנדסה. זה יגדיל את כוח-האדם האיכותי בעיריות, יפתור את בעיית העיכובים במתן היתרים ואולי אפילו ייתר את הצורך ברפורמת הרישוי העצמי.

צולשין לא פוסלת שבעתיד עיריית גבעתיים תאמץ את הרפורמה, אבל לדבריה, היא צריכה לעבור מקצה שיפורים, שינויים והתאמות וגם כמה ניסיונות בשטח. "כרגע המהלך הזה לא בשל מספיק. צריך לנסות את הרפורמה לתקופה מסוימת ביישובים קטנים, וללמוד מכך על הבעיות בתהליך".

שרית צולשין, מהנדסת העיר גבעתיים וראש מינהל ההנדסה / צילום: איציק רובין

בעיריית נתניה אמרו דברים דומים. לטענתם, נוסף לכך שתיק המידע יהיה מורכב יותר ויחייב להעסיק כוח-אדם נוסף, בעירייה מודאגים מנושא אישור תחילת העבודות. בנייר העמדה של העירייה נכתב בעניין זה: "אתרי הבנייה כיום מתאפיינים במורכבות הנדסית, והבנייה נעשית בסמוך לאתרי בנייה אחרים (תוך צורך בסנכרון בין מיקום וזוויות העגורנים, כניסות ויציאות מאתרי הבנייה וכדומה), בסמיכות למרחבים ציבוריים (גני ילדים) ועוד.

"תוכניות התארגנות האתר מלוות באישורים של גורמים שונים, כגון: מהנדס מבנים, אגף התשתיות, יועץ הבטיחות העירוני, תאגיד המים ועוד. ל'מורשה ההיתר' יש הכרות מוגבלת וחוסר ידע בנושאים אלו, ולכן עולה חשש כי יפלו פגמים מהותיים בהליכי התיאום אשר עשויים להביא לסכנה בטיחותית ממשית באתרי הבנייה. בהליך המוצע עולה חשש כי שיקולים זרים ואינטרס יזמי יהיו אלו שיקבעו את עיתוי אכלוס המבנים ולא מוכנותם".

"פוסלות לפני שניסו"

אחת השותפות לגיבוש רפורמת הרישוי העצמי היא התאחדות האדריכלים, שם מאוכזבים מהחלטת חלק העיריות - אך גם לא מופתעים במיוחד. אסף אשרוב, אדריכל ויו"ר מחוז תל אביב בהתאחדות, ומי שמלווה מטעם ההתאחדות את קביעת תקנות הרפורמה ואת יישומן בשטח, אומר: "כאשר נקבעו התקנות, חששנו שהעובדה שמדובר ברפורמה וולנטרית - תפגע ביישומה.

"עם זאת, לא ברור למה חלק מהרשויות פוסלות את הנושא עוד לפני שניסו אותו. התאחדות האדריכלים תומכת בהליך הרישוי העצמי, ומאמינה שברגע שהערים הגדולות יתחילו ליישם אותו, עוד ערים תצטרפנה. מדובר במהלך חיוני לפתרון משבר הרישוי, ובדרך היחידה לקיצור הבירוקרטיה בקבלת היתרים.

אסף אשרוב, יו''ר סניף תל אביב בהתאחדות האדריכלים / צילום: יח''צ

"ככל שרשויות יכריזו על נכונותן לקדם את הנושא, כך גם יותר אדריכלים יירשמו וייכנסו לתחום. במקביל, נפגשים נציגי ההתאחדות עם אנשי אגף התקציבים באוצר על מנת לדחוף להקצאת תקציבים לרפורמה כנדבך נוסף שיסייע ביישומה".

"20 מיליון שקל לתמרוץ"

ממינהל התכנון נמסר בעקבות החלטות העיריות: "רפורמת הרישוי העצמי היא אומנם וולונטרית בשלב זה, אך ראשי רשויות רבים, ובהם פורום ה־15 (פורום עצמאי ומשותף ל־15 הערים הגדולות בארץ, י.נ), כבר מבינים את החשיבות הרבה של הרפורמה בצמצום משך הזמן להוצאת היתרים. קיצור משך הזמן של היתר הבנייה יביא להגדלת היצע יחידות הדיור בשוק, יוריד את העומס מהוועדות המקומיות ויחסוך זמן יקר ליזם.

"מינהל התכנון יקצה 20 מיליון שקל עבור תמרוץ רשויות מקומיות למסלול רישוי באמצעות מורשה להיתר. בתקופה הקרובה יפרסם מינהל התכנון קול קורא שבו יפורטו התנאים לקבלת התמריץ". 

עיקרי רפורמת רישוי עצמי

● אדריכל יוכל לאשר היתרי בנייה ולא רק ועדה מקומית

● ההיתרים הינם למגורים ולמבנים עד לגובה 29 מ'

● אתרים המיועדים לשימור לא נכללים ברפורמה

● העירייה תקצה מידע רב כבר בשלב תיק המידע

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם