ייצוגית: כך מונע הפועלים מבעלי פיקדונות ליהנות מהעלאת הריבית

לטענת התובעים הייצוגיים, "הבנק גורם לכך שכמעט מלוא העלאת הריבית במשק לא תגולגל לכיסו של הלקוח, כמתחייב ממנגנון קביעת הריבית שבחוזה, אלא לכיסו של הבנק"

סניף בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב
סניף בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

בחצי השנה האחרונה העלה בנק ישראל את הריבית במשק באופן חד מ-0.1% לריבית בשיעור של 3.25%. הבנקים הם המרוויחים הגדולים מהמצב ונהנים מעליית הרווחים מנוטלי ההלוואות. העלאות הריבית אמורות לפעול במקביל לטובת הלקוחות שהפקידו את כספם בפיקדונות הצמודים לריבית הפריים, ולהגדיל את התשואה. אלא שבחודשים האחרונים נשמעה ביקורת נגד הבנקים על כך שרק חלק קטן מעליית הריבית מגיעה אל פיקדונות הציבור, ומרבית ההעלאה נשארה בכיסי הבנקים. 

הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב 
הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות: מי מציע את הריבית הגבוהה ביותר? 
בנק ישראל: עליית הריבית מטיבה עם הבנקים, והם איטיים בגלגולה לציבור

במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית חדשה שהוגשה נגד בנק הפועלים, נטען כי הבנק מנצל לרעה את העלאת הריבית במשק, על-מנת לפגוע בריבית שהובטחה ללקוחות שהפקידו את כספם בפיקדונות בריבית הצמודה לריבית הפריים. בתביעה צוין כי נכון לשנת 2021 יתרת פיקדונות הציבור המופקדים בבנק מסתכמת ב-525 מיליארד שקל.

התובעים הייצוגיים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין שלומי מושקוביץ ויניב סטיס, טוענים כי בנק הפועלים משאיר לעצמו אפשרות לשנות את הריבית על הפיקדונות בריבית התלויה בפריים בדרך של "אופציית הפחתה". כך שהבנק שולל את שיעור עליית הריבית המובטחת מלקוחות שמשכו באופן חלקי כספים מפיקדון, זאת באמצעות אופציה לשינוי מרווח הריבית.

לפי אופציית ההפחתה, אם הלקוח מבצע משיכה חלקית של סכום הפיקדון, הבנק רשאי אך לא חייב לבטל את מרווח הריבית (ביחס לפריים) שסוכמה עם הלקוח בעת ההפקדה, ולקבוע על דעת עצמו את הריבית לגבי יתרת סכום הפיקדון. זאת למרות שהבנק לא סיכם עם הלקוח בעת ההפקדה לפיקדונות מסוג פר"י על אפשרות זו, אלא מעדכן את הלקוח במסמך תנאי ההפקדה שנשלח רק לאחר סגירת הכסף.

"הבנק גורם לכך שכמעט מלוא העלאת הריבית במשק לא תגולגל לכיסו של הלקוח, כמתחייב ממנגנון קביעת הריבית שבחוזה, אלא לכיסו של הבנק", נכתב בבקשה. 

הפרה של חוזה הפיקדון

האם מותר לבנק לשנות את הריבית על הפיקדון? לטענת התובעים, האפשרות לשנות את הריבית אינה חלק מהסכמות הצדדים, ולכן היא מהווה הפרה של חוזה הפיקדון.

עוד נטען כי הבנק מסתיר מהלקוחות את ההרעה בתנאים, וכי הלקוחות שהפקידו פיקדון מסוג פר"י יכולים ללמוד על כך רק בדיעבד. "בעת ביצוע המשיכה החלקית הבנק לא מגלה ללקוחותיו כי עומדת לו אופציית ההפחתה, וכי הוא החליט לממשה, באופן שמשיכה חלקית מכספי הפיקדון תביא לאובדן תשואה על יתרת כספי הפיקדון".

לפי התביעה, אחד התובעים סגר כספים בפיקדון מסוג פר"י בריבית של P-1.8%. מאחר ששיעור ריבית הפריים עמדה אז על 1.85%, הריבית על הפיקדון הייתה 0.05% בלבד. חודש לאחר מכן משך התובע חלק מהכסף, והבנק שינה את הריבית על הפיקדון ל P-2.15%, כך שהפחית את הריבית המובטחת בשיעור של 0.35%. יש להזכיר כי בין לבין בנק ישראל העלה את שיעור הריבית במשק ב-0.4%, אך בשל ההפחתה התובע לא נהנה ממנה. בהמשך שוב הפחית הבנק את הריבית על הפיקדון במקביל לעליית ריבית הפריים במשק.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק לומד את התביעה ויגיב אליה בערכאות המשפטיות המתאימות".