ישראייר | ראיון

מנכ"ל ישראייר: התחרות שלנו - מול החברות האירופיות

חברת התעופה שבשליטת רמי לוי סיכמה רבעון שלישי עם רווח של 12 מיליון דולר • ישראייר מתמודדת היום על רכישת חברה צ'כית, מתכוונת להמשיך להצטייד במטוסי איירבוס נוספים ולהציע מחירים תחרותיים • ומה לגבי מיזוג עם ארקיע? המנכ"ל אורי סירקיס טוען כי "אין הגיון שבמדינת ישראל יהיו ארבע חברות תעופה"

מנכ''ל ישראייר, אורי סירקיס / צילום: איל יצהר
מנכ''ל ישראייר, אורי סירקיס / צילום: איל יצהר

ישראייר  מכוונת גבוה, ויש לה תוכניות גדולות. חברת התעופה שנרכשה בידי בי.ג'י.איי של רמי לוי ושותפו שלום חיים לפני כשנתיים, לפי שווי של כ־180 מיליון שקל, כבר נסחרת כעת בבורסה לפי שווי של 300 מיליון שקל. אולם עבור בעל השליטה לוי, זוהי רק ההתחלה.

התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה
בזכות גישה קלה לבירה ודיור זול: דובאי היא אחת המנצחות הגדולות במונדיאל
מפקד 8200 היוצא מתחרה בתחום הכי צפוף בסייבר הישראלי

"רמי לוי הנחה את הנהלת ישראייר להכין תוכנית לצמיחת החברה לשווי של 1 מיליארד שקל, וכך אנחנו עושים", מעיד מנכ"ל החברה, אורי סירקיס. הדרך לשם נראית עדיין ארוכה, אבל היא עשויה להתקצר אם תזכה ישראייר במכרז המתנהל לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings).

אז היכן פוגש את ישראייר העידן של אחרי הקורונה? בישראל מחירי הטיסות התייקרו השנה משמעותית עבור הצרכן, ממספר סיבות. ראשית עליית מחירי הדלק הסילוני, ולצדה התגברות הביקוש לטיסות לחו"ל לאחר שנתיים של משבר עולמי, שפגשו מיעוט שדות תעופה בישראל וקושי של חברות התעופה להכשיר מחדש את הצוותים ולחזור לפעילות מלאה.

 
  

סירקיס טוען כי ישראייר דווקא כן הצליחה השנה לחזור לכושר הייצור המלא שלה, ואף הגדילה אותו כאשר קלטה במהלך הקורונה מטוס איירבוס חמישי. כעת היא עומדת לקלוט מטוס איירבוס שישי בראשית 2023. "כתוצאה מההתארגנות המוקדמת של ישראייר, ובעיקר בגלל שהפעילות שלנו לא פסקה, כי לא השבתנו את החברה אפילו ליום אחד במהלך הקורונה, החברה הגיעה לרבעון השלישי כשהיא ערוכה טוב יותר מבחינה קיבולת הנוסעים שלה בהשוואה למתחרותיה" לדבריו.

ואתם גם נהנים מבעיות היצע המושבים של חברות אחרות, שמביאות לעליית המחירים הכוללת בענף.
"אנחנו מעריכים שבעיות ההיצע הללו ימשיכו גם בשנה הבאה. הן תוצאה גם של היעדר תשתיות עבור שדה תעופה נוסף ומשלים במדינת ישראל. כך, שיש כאן צוואר בקבוק שנקרא נתב"ג.

"נמל התעופה עושה צעדים מאוד משמעותיים כדי להגדיל את הקיבולת הזאת, אבל הגדלה משמעותית תתרחש רק בעוד שנתיים ומעלה. לכן, בשנתיים הקרובות אנחנו מעריכים שרמת התחרות תהיה דומה לרמה הנוכחית".

בתוך כך ישראייר נוקטת צעדים לייעול כושר הייצור, בהם הצטיידות במטוסי איירבוס נוספים ומכירת שני מטוסי ATR (בעלי מנועי מדחף) תמורת כ־10 מיליון דולר.

לדברי סירקיס, "אנחנו עם תוכנית הצטיידות שנועדה להביא את ישראייר למצבת של שמונה מטוסי איירבוס בתוך 24 חודשים מהיום. השישי כבר נמצא כאמור בבדיקות של רשות התעופה האזרחית. ברגע שהוא ייקלט כאן, אנחנו נתפנה להביא את המטוס השביעי ומיד לאחריו את השמיני".

רווח שיא מתחילת השנה: 18 מיליון דולר

בינתיים, חתמה החברה על הסכם חכירה רטובה של שלושה מטוסים (שני בואינג 737־8 ומטוס איירבוס 320) לכל שנת 2023, כדי "שיתנו מענה לצרכיה ולביקושים הגדלים". אותם ביקושים חזקים הובילו את ישראייר להציג השבוע תוצאות כספיות חזקות לרבעון השלישי של 2022, שכללו רווח נקי של 12 מיליון דולר לבעלי המניות.

זה הביא את החברה להציג בתשעת החודשים הראשונים של השנה רווחי שיא של 18 מיליון דולר. לשם השוואה, בתקופה המקבילה ב־2021 הפסידה ישראייר 22 מיליון דולר, ואילו באותה תקופה בשנת 2019, שקדמה למשבר הקורונה, נרשם רווח נקי של 4.5 מיליון דולר בלבד.

לדברי סירקיס, רווח שיא זה נרשם על אף העובדה שההוצאות על דלק סילוני גדלו בתשעת החודשים בכ־20 מיליון דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019. הכנסות החברה בינואר־ספטמבר הסתכמו ב־265 מיליון דולר, ומבטאות התאוששות מוחלטת מנגיף הקורונה.

לשם השוואה, בתקופה המקבילה ב־2019 רשמה ישראייר הכנסות של 235 מיליון דולר, כאשר בתשעת החודשים הראשונים אשתקד הן הסתכמו ב־83 מיליון דולר בלבד. ברבעון השלישי לבדו הסתכמו ההכנסות ב־124 מיליון דולר - לא רחוק מנתון של 129 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2019.

את השיפור בהכנסות מייחס סירקיס להטמעת מערכת ניהול התשואה מתוצרת חברת קוויקליזארד הישראלית, החל מחודש מאי השנה. "מדובר במערכת תמחור דינמית המבוססת על AI (בינה מלאכותית), שאפשרה לנו במהלך הרבעון להעלות את המחיר לקטע טיסה ב־25 דולר בממוצע. המערכת בוחנת בכל יום מחדש את מפת התחרות שלה ומעדכנת את כל המחירים מיידית בהתאם לכך".

"התחרות שלנו - מול חברות אירופיות"

אלא שישראייר מחפשת לצמוח לא רק דרך הגדלת מספר המטוסים שלה, ומתמודדת כאמור גם על רכישת חברת תעופה צ'כית המחזיקה ברישיון הפעלה אירופי. מוקדם יותר השבוע דיווחה ישראייר כי הגישה הצעה מחייבת לרכוש את סמארטווינגס לפי שווי של 44 מיליון אירו. מולה מתמודד עוד גוף יחיד שהגיע לשלב הגמר במכרז.

סמארטווינגס היא חברת טיסות הלז'ר (פנאי) הגדולה ביותר באירופה כיום. היא מתמקדת בטיסות עבור מארגני תיירות, ומחכירה את מטוסיה גם לחברות תעופה אחרות שמשתמשות בהם עבור טיסות לז'ר. עם צי של 39 מטוסים, היקף הפעילות של סמארטווינגס הוא לדברי סירקיס, לפחות פי שלושה מזה של ישראייר. "יש ברכישה הזדמנות עסקית, ואנחנו מקווים שנזכה בה", הוא אומר ומפרט כי "הרכישה טומנת אפשרויות לניצול טוב יותר של המטוסים בסופי השבוע, יתרון לגודל, הורדת עלויות תפעול וקיצור זמני אספקה".

יש לזה קשר לסיכון שאולי נוצר לכם משיחות המיזוג בין ארקיע לאל על?
"ממש לא. אני חוזר ואומר שלדעתי ישראייר וארקיע חייבות להתמזג. בסוף, התחרות האמיתית שלנו היא מול חברות אירופיות. בכל אירופה נותרו היום למעשה שבע שחקניות ענק, כך שאין הגיון שבמדינת ישראל לבדה יהיו ארבע חברות תעופה".

מנכ"לית אל על המליצה לצרכנים לרכוש כרטיסים זמן רב לפני הטיסה, כי המחירים רק ילכו ויעלו. אתה חושב כמוה?
"אל על פועלת בשווקים אחרים מישראייר, ואנחנו מתמקדים ביעדים משניים. זאת הפילוסופיה שלנו, ולכן נמשיך ונציע מחירים תחרותיים ושווים לכל נפש. מובן שמי שיקדים להזמין תמיד ייהנה מכך".

בינתיים, התייצב השנה נתח השוק של ישראייר על כ־5% מתנועת הנוסעים בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג, והיא מדורגת כחמישית בנתב"ג.