לאומי מנסה לבלום את אגסי: יפעיל את סעיפי החוזה שימנעו את מינויו למנכ"ל מגדל בשנה הקרובה

עפ"י החוזה של רונן אגסי, הוא מחויב בחצי שנה הודעה מוקדמת ולאחר מכן בחצי שנה של אי תחרות, כך שייתכן כי לא יוכל להתמנות כעת לנהל את מגדל, כפי שחושק בעל השליטה בחברת הביטוח, שלמה אליהו

רונן אגסי, יו''ר לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי
רונן אגסי, יו''ר לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי

אם נראה היה שהמגעים בין בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל, לבין מי שהוא רוצה שינהל את החברה, רונן אגסי, מגיעים לכדי הבשלה, הרי שעוד מוקדם להכריז על כך. זאת לאחר שמקום העבודה הנוכחי של אגסי, בנק לאומי, מנסה למנוע את המינוי על ידי הפעלת סעיפים בחוזה ההעסקה של אגסי שלא יאפשרו לו מינוי מידי לתפקיד מנכ"ל מגדל.

בחוזה של אגסי, המשמש כמשנה למנכ"ל לאומי ומנהל החטיבה העסקית של הבנק, צוין כי הוא חתום על חצי שנה הודעה מוקדמת במידה והוא רוצה לעזוב את התפקיד, וכן על כך שבחצי השנה שלאחר העזיבה הוא אינו יכול להתמנות לתפקיד בכיר בחברה מתחרה - סעיף אי תחרות שמהווה למעשה תקופת צינון.

אם וכאשר המהלך יבשיל, אגסי יהיה המנכ"ל השביעי של החברה מאז רכש את השליטה בה, שלמה אליהו, לפני כעשר שנים, לאחר שקודמיו בתפקיד, מלבד עופר אליהו ז"ל, עזבו לרוב לאחר תקופה קצרה מאוד. האחרון שבהם, שגיא יוגב, הודיע בחודש שעבר על עזיבה לאחר שנה בלבד.

אם אליהו, יחד עם יו"ר החברה האם מגדל אחזקות, השופט (בדימוס) חנן מלצר, יצליחו למנות את אגסי, תהיה בכך משום השלמת המהלך בו החלו בקיץ שעבר. כזכור, אליהו ביקש למנות כבר אז את אגסי לתפקיד אך נתקל בהתנגדות מצדו של מי שהיה יו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, שהעדיף לראות את בכיר בנק הפועלים והמפקח על הביטוח לשעבר, ידין ענתבי, בתפקיד. מאחר שאף אחד מהצדדים לא ויתר, נבחר לבסוף יוגב לתפקיד. אולם לאחר שגם רון-טל התפטר כשהתברר לו כי אליהו לא מתכוון להאריך את כהונתו כדירקטור, נסללה הדרך בפני בעל השליטה למנות את אגסי עתה.

נציין כי הסיכום המסתמן בין אגסי לבין אליהו ומלצר נעשה עוד טרם הקמתה של ועדת איתור על ידי מגדל. עם זאת, אגסי עצמו כבר הופיע בפני ועדת האיתור שהוקמה בפעם הקודמת בה חיפשה מגדל מנכ"ל, לאחר שרן עוז עזב לטובת מינוי למנכ"ל חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. הוא אמנם נתקל אז בהתנגדות של רון-טל והדירקטור גבי פיקר כך שהוועדה לא המליצה עליו, אך הוא עמד בתנאי הסף ועצם כך של עבר את הוועדה בפעם הקודמת, אין בכך כדי לפסול אותו לתפקיד כעת.

למרות זאת, לא בטוח שברשות שוק ההון, הרגולטור המפקח על תחום הביטוח, יאהבו את הצעד בו נקטו אליהו ומלצר, כשמינו מנכ"ל טרם הקמתה של ועדת איתור. בשנים האחרונות התנהלו לא מעט חילופי דברים קשים בין המפקח על הביטוח עד לא מזמן, משה ברקת, ואף על ידי קודמתו בתפקיד, דורית סלינגר, לבין אליהו ודירקטוריון מגדל, בין היתר סביב חילופי המנכ"לים, כשבמקביל החליפה החברה גם לא מעט יושבי ראש.

את הקו הנוקשה כלפי אליהו המשיך גם מ"מ הממונה על רשות שוק ההון, עמית גל, ששלח לפני שלושה שבועות מכתב חריף למגדל, בו הודיע לחברה כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכויותיו, "לרבות שינוי ההיתר להחזקת אמצעי שליטה ולשליטה במבטחים". השימוש בסמכויות כאמור "עשוי להתייחס גם להיבטים הנוגעים לגרעין השליטה והיקפו, מערכת היחסים בין החברה לבין מגדל ביטוח ועדכון כתבי התחייבויות להשלמת הון עצמי שניתנו יחד עם ההיתר האמור".

מגדל דיווחה כי מ"מ הממונה גל שלח לה מכתב שכותרתו "התמשכות חוסר היציבות בדירקטוריון והנהלת מגדל חברה לביטוח" המכתב הופנה גם לבעלי השליטה בחברה, שלמה וחיה אליהו, ולחברי דירקטוריון החברה ודירקטוריון מגדל ביטוח. במכתב צוין, כי לעמדת הממונה, "הכשלים והליקויים המאפיינים את הממשל התאגידי של מגדל ביטוח מזה תקופה", לצד התחלופה הרבה בצמרת, "מעצימים את חוסר היציבות הניהולית המשמעותי בחברה".

אם ימונה אגסי למנכ"ל חברת הביטוח, תהיה זו סגירת מעגל עבורו, לאחר שבעבר כיהן כחשב קבוצת מגדל וכמנהל חשבות ניירות ערך והשקעות. לאחר מכן הוא עבר להראל, שם כיהן כמנכ"ל הראל השקעות מתחילת 2016, כאשר לפני כן שימש במגוון תפקידי ניהול בקבוצת הראל, לרבות מנהל חטיבת הכספים והמשאבים. משם עבר כאמור לבנק לאומי.