גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית חשמלית במאה אלף שקל בלבד, ועם לא מעט פשרות

LeapMotor T03 מציעה פתרון חסכוני ותא נוסעים מרווח במחיר של 100 אלף שקל ● אך טווח נסיעה מוגבל ורמת אבזור בטיחות נמוכה פוגעים באטרקטיביות שלה

LeapMotor T03 / צילום: יח''צ
LeapMotor T03 / צילום: יח''צ

פלח מכוניות המיני החשמליות הוא אחד הגדולים בשוק הרכב הסיני. הכלים האלה, שנמכרים בהיקף של מאות אלפים מדי שנה, מספקים פתרון תחבורתי עבור רבים מתושבי הערים הגדולות בסין: הם נעים בטווח מחיר זול (6 עד 12 אלף דולר), אחרי סובסידיות ממשלתיות נדיבות; קטנים מספיק כדי להשתחל לרחובות צרים ומקומות חניה בלתי אפשריים; מרווחים מספיק להסעת שניים עד ארבעה נוסעים או לשינוע מטענים; וההוצאות השוטפות שלהן שואפות לאפס.

מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה | ניתוח
משרד התחבורה הודיע: באבל בגוש דן ותיק תק בירושלים ייסגרו

עד כה נמנעו היצרנים הסינים מלייצא כלים כאלה למערב בשל מגבלות התקינה והבטיחות המחמירות. אבל כעת גם הסכר הזה מתחיל להיפרץ בשל התחרות בתוך סין עצמה ובזכות היוקרה שנלווית לייצוא רכב למערב. אחת הנציגות הראשונות של הפלח שנוחתות בישראל היא ה־T03 של חברת LeapMotor הצעירה.

נראות לא בעדיפות

הסינים לא מייחסים חשיבות לאסתטיקה של החשמליות העירוניות הקטנות. ואכן, ל־T03 יש פרופורציות קצרות־צרות־גבוהות וגלגלים קטנים שממוקמים ממש בפינות הרכב. הגג שטוח, החרטום פחוס ובחזית ממוקמים פנסי LED, שניצבים מעל גריל חסום. זה לא עיצוב שמסובב ראשים.

תא הנוסעים מעניק תחושה של מרחב גדול מכפי שהוא באמת. הגובה הנכבד ועמודי הצד הזקופים יחסית, מספקים מרחב ראש מרשים שמתאים גם לנוסעים גבוהים. המושבים הקדמיים ממוקמים די גבוה מעל הכביש לטובת ראות וכניסה נוחה, ומשטחי הזכוכית הענקיים מחדירים הרבה אור לתא. את "אפקט החממה" משלים גג פנורמי, שהוא פריט אבזור לא נפוץ בפלח הזה.

אבל כמובן שאת חוקי הפיזיקה אי אפשר לכופף, ובסופו של דבר זו מכונית שנמתחת לאורך כ־3.6 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.4 מ'. כשמוציאים מהמשוואה את הגובה החריג, מגלים מושב אחורי שמיועד לשני מבוגרים לכל היותר, ומרחב רגלים די מוגבל מאוחר. זה לא נורא בנסיעות קצרות, אבל פחות נוח לנסיעות ארוכות.

תא המטען הצר והעמוק מסתפק ב־210 ליטר, והוא יכול להכיל מטען קניות מזדמן אך יתקשה להכיל מטען חורג כמו עגלת תינוק. המושבים הקדמיים נוחים יחסית לנסיעות קצרות. עיצוב הפנים עדכני עם עמדת פיקוד שכוללת לוח מחוונים דיגיטלי זערורי, ומסך מולטימדיה משני דמוי טאבלט שמאפשר לשקף טלפונים סלולאריים ברזולוציה סבירה.

הנדסת האנוש מינימליסטית עם מעט מאוד מתגים פיזיים, ואפילו מוט ההילוכים ממוקם על עמוד ההגה בנוסח מרצדס. עם זאת, הפונקציות על מוט השליטה שמצידו השמאלי של ההגה מבלבלות ודורשות הסתגלות.

רמת אבזור הנוחות מכובדת ביחס לקטגוריה, למרות שאיכות הרמקולים של מערכת הקול הזכירה לנו ימים נשכחים. איכות הייצור והחומרים מפתיעה לטובה, בידוד הרעשים סביר עד סביבות 100 קמ"ש וחומרי דיפון נעימים למגע.

בכל הנוגע לאבזור בטיחותי, ה־T03 מפגרת כרגע אחרי הסטנדרטים של המערב, ומציעה שתי כריות אוויר בלבד ומערכת התרעה פסיבית של מובילאיי, ללא מערכות בטיחות אקטיביות. מדובר ב"באג" שיווקי לא זניח לרכב, שאמור לשמש נהגים ומשפחות צעירות.

אמנם החברה מתהדרת בשימוש נרחב במתכות בקשיחות גבוהה במרכב ובשילוב הסוללה בגוף לטובת בטיחות הפסיבית, אך בסין היא גם מצוידת בחבילה של מערכות בטיחות אקטיביות, ויש רק לקוות שהן יהיו חלק מהאבזור העתידי של הרכב גם בישראל.

זהירות עם הרגל

להנעת הרכב אחראי מנוע חשמלי בודד בהספק 108 כ"ס עם מומנט של כ־16 קג"מ. אלה נתונים בהחלט מכובדים לקטגוריית המיני, למרות שהרכב עצמו שוקל כ־1.2 טון, כמעט 200 קילו יותר מקיה פיקנטו. ההספק מתורגם לתחושה זריזה בתנאי נהיגה עירוניים עם תגובה נמרצת ללחיצה על הדוושה, יציאה זריזה מרמזורים ושמירה על מהירות מכובדת גם בעליות תלולות. העברת הכוח די לינארית ברוב התנאים, אבל בעת האצה על כבישים חלקלקים ורטובים, הגלגלים נוטים להסתחרר לפרק זמן קצר. לכן, נדרשת רגל זהירה על דוושת התאוצה.

 

ה־T03 מגיע לישראל עם סוללה בקיבולת של כ־41 קילוואט ומתהדר בטווח נסיעה חשמלי של עד 280 ק"מ בתקן WLTP. נסיעת מבחן במזג האוויר הישראלי הנוח של נובמבר, ללא הפעלת מערכת הקירור או החימום, תורמת לטווח הנסיעה של כל רכב חשמלי. עם זאת, הפעלת המזגן חותכת מיד נתח משמעותי מהטווח, ונראה שבקיץ אפשר לצפות לפחות מ־200 ק"מ בין טעינות. זה אולי לא "נתון שובר עסקאות" עבור לקוחות עירוניים עם עמדת טעינה נגישה, אבל פוגם בשימושיות של הרכב בנסיעות בין עירוניות, אפילו בישראל הקטנה.

המחיר לא תמיד קובע

במהלך הנסיעה בולטת העובדה שה־T03 תוכננה בעיקר עבור רחובות של ערים. סוללה המותקנת ברצפה מסייעת להוריד את מרכז הכובד של הרכב לטובת שיפור היציבות בפניות, אך האחיזה של הגלגלים הקטנים די מוגבלת, ובמהירויות של מעל 100 קמ"ש על הכביש המהיר, הנהג צריך לשמור ערנות מפני רוחות צד.

מצב ברירת המחדל של ההיגוי הוא קלילות חסרת תחושה, ולמרות שניתן לכייל אלקטרונית את תגובת ההיגוי למצב ספורטיבי, גם אז התחושה די דביקה. נכון שהתנהגות דינמית לא נמצאת בראש סולם העדיפויות של הלקוחות העירוניים, אך עדיין היצרנים המערביים מקפידים יותר בתחום הזה. גם הבלמים לא חדים במיוחד, אבל המערכת למחזור אנרגיית הבלימה עושה עבודה טובה בהאטת הרכב.

ספיגת הזעזועים במהירויות איטיות סבירה. יחד עם זאת, ככל שעולים במהירות, היא הופכת לפחות רגועה ומפגש עם רמפה ישראלית טיפוסית עלולה להפגיש בין האספלט לגחון הנמוך אפילו ב־40 קמ"ש.

ה־T03 היא אחת המכוניות הנמכרות בקטגוריה שלה בסין, ועולה שם כ־15 אלף דולר לגרסה המאובזרת ביותר, לפני הטבות מס ממשלתיות. אצלנו, ב־100 אלף שקל, היא החשמלית הזולה ביותר בשוק, שעדיין מרגישה מחוץ לטריטוריית המחיר הטבעית שלה. היא אמנם זריזה מספיק לתנועה עירונית ויש להניח שהעלויות השוטפות שלה יהיו מזעריות, אך ספק אם די בכך כדי להוות תחרות לדגמי הבנזין הקטנים ששולטים בקטגוריית המחיר הזו.

חלק מהמתחרות

פיאט 500E

פיאט 500 החשמלית מציעה עיצוב עתיר סטייל ותא נוסעים מרווח. לגרסת הבסיס, שעולה כ־120 אלף שקל, יש מנוע בהספק 95 כ"ס וסוללה של 24 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 190 ק"מ ב־WLTP ותומכת בטעינה מהירה.

פיאט 500E / צילום: יח''צ

דאצ'יה ספרינג

החשמלית של קונצרן רנו מיוצרת בסין ואמורה להגיע בהמשך לארץ. היא נמתחת לאורך 3.73 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.42 מ'. להנעה אחראי מנוע של 45 כ"ס וסוללה של 27 קילוואט־שעה מספקת טווח של עד 230 ק"מ ב־WLTP.

דאצ'יה ספרינג / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש