הקונים כבר לא מתרגשים מימי הקניות של נובמבר, והחודש כולו הפך לחגיגה

חודש הקניות הסתכם בגידול של כ-40% במספר ההזמנות באתרים המובילים לעומת אוקטובר • אתרי המרקטפלייס, המרכזים מוצרים מקטגוריות רבות, נמצאים במגמת התחזקות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בישראל

ימי הקניות הובילו לגידול ממוצע של כ־40% בהזמנות האונליין / צילום: Shutterstock
ימי הקניות הובילו לגידול ממוצע של כ־40% בהזמנות האונליין / צילום: Shutterstock

חודש נובמבר ידוע כאחד מחודשי הקניות משמעותיים בישראל ובעולם, על שלל ימי המכירות והמבצעים המוצעים בו - והשנה הדבר בא לידי ביטוי עם גידול ממוצע של כ־40% במספר ההזמנות באתרים המובילים.

הדרכונים החזקים בעולם: מי המוביל ואיפה מדורג הישראלי? 
מחירי הנדל"ן בבריטניה בצניחה: "הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2008"
למה האמריקאים לא השתוללו והתפרצו לחנויות בבלאק פריידיי השנה 

"מבצעי האונליין החלו השנה באופן חריג מהיום הראשון של החודש, בשל שבתון הבחירות, מה שהפך את נובמבר כולו לחודש מבצעים אחד ארוך, והוציא במידה רבה את העוקץ מתאריכי האי־קומרס הספציפיים", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס.

לדבריו, "מבדיקה של ביצועי המכירות בתאריכי יום הרווקים הסיני והבלאק פריידי רואים ירידה של 40% ו־20% במספר ההזמנות בהתאמה, בהשוואה לשנת 2021.

"כמו כן, בשל היציאה מהקורונה והעובדה שהקניונים מאמצים בהתלהבות את מבצעי נובמבר, השנה הייתה חזקה יותר באופליין - מה שללא ספק בא על חשבון מכירות האונליין בחלק מהקטגוריות".

עלי אקספרס שובר שיא

בקרב אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס הסיני שובר שיאים החודש, עם גידול של כ־55% במספר ההזמנות לעומת אוקטובר. האתר ממוקם במקום הראשון עם כ־69% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, לעומת 62% באוקטובר.

אתר אמזון האמריקאי ממוקם במקום השני עם כ־9% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, ונהנה ממבצעי נובמבר עם גידול של כ־36% במספר ההזמנות לעומת אוקטובר.

במקום השלישי שוב אתר סיני, SHEIN, שאוחז בנתח של כ־6% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, עם עלייה של כ־28% בהזמנות מול אוקטובר. רוב הרכישות הן של ביגוד והנעלה בדגש על מגפיים, אך גם קישוטים לחג המולד נמצאים ברשימה.

במקום השישי ממוקם אתר iHerb, המתמקד בתחום הטיפוח והבריאות, עם גידול של כ־52% במספר ההזמנות ביחס לאוקטובר - וכ־3% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. נציין כי האתר שומר על נוכחות יציבה במדד לאורך החודשים האחרונים.

מי שמציג גידול מרשים במיוחד החודש הוא אתר האופנה הבריטי ASOS, עם זינוק של כ־85% במספר ההזמנות ביחס לאוקטובר, (מקום שמיני ו־2% מסך ההזמנות). נציין כי בעוד שרוב אתרי האופנה פונים באופן מובהק לקהל נשי, אסוס פונה גם לגברים, הרוכשים בו בעיקר תיקים, משקפי שמש ואקססוריז.

נתוני המדד מתיישבים עם נתונים של חברת המחקר האוסטרלית ACA Research עבור פייפאל, ולפיהם כ־38% מהקניות שישראלים מבצעים ברשת הן באתרים מחו"ל. שתי הסיבות המובילות לבחירה בהזמנות מחו"ל הן מחיר משתלם יותר (52%), וגישה למוצרים שאינם זמינים בארץ (34%).

בין האתרים שלא נכנסו לעשירייה אך רשמו ביצועים מרשימים החודש נמנה אתר האופנה הישראלי OneProject (מקום 12), שכמעט שילש את מספר ההזמנות שלו החודש. מדובר באתר שהוקם לפני כחמש שנים, נמצא בבעלות קבוצת MGS (בעלת מגה ספורט ואליטל), ומציע עשרות מותגי ספורט, אופנה ורחוב בינלאומיים. האתר משתף פעולה באינסטגרם עם משפיעניות רשת ויוצאות ריאליטי, ובשילוב עם מבצעי נובמבר, הוא רושם החודש תוצאות יפות.

במקום ה־14 ממוקם עזריאלי.קום, שהשיק לאחרונה גרסת אתר חדשה ומתנהל כמעין מרקט פלייס - כאשר מספר ההזמנות בו הוכפל בנובמבר לעומת אוקטובר. הרכישות הפופולריות הן של מוצרי תינוקות וילדים, ציוד שטח ופנאי, ביגוד והנעלה, ריהוט, צעצועים ומשחקים.

נזכיר כי אתרים מסוג מרקטפלייס, שמציעים מוצרים בקטגוריות שונות, מאפשרים לחברות לעקוב אחרי מסע הלקוח ולפענח טוב יותר את ההתנהלות הצרכנית שלו - מה שמאפשר להם לתת הצעות ערך מותאמות אישית ולשפר את יחס ההמרה.

הזינוק של קסטרו

למרות סכסוכי רשתות המזון והספקיות שלהן סביב עליות המחירים, וההחלטה של שופרסל "לעשות שרירים" מול יוניליוור ותנובה - גם החודש מובילה קמעונאית המזון הגדולה בישראל את דירוג אתרי האונליין של רשתות אופליין. עם זאת, מכיוון שמבצעי נובמבר פחות רלוונטיים אליה, נתח ההזמנות שהאתר מרכז מסך העשירייה המובילה יורד ל־32% החודש, לעומת 42% באוקטובר.

סופר־פארם והמרקטפלייס שלו נמצאים במקום השני, עם כ־24% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. בסך ־הכול רושם האתר גידול של 60% במספר ההזמנות ביחס לאוקטובר, בזכות רשימת מבצעים מתמשכים.

המרקטפלייס של KSP עובר את רמי לוי ועולה החודש אל המקום השלישי עם גידול של 71% במספר ההזמנות ביחס לאוקטובר, תוך כדי שהוא מרכז נתח של כ־12% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. האתר, שהתחיל את מבצעי נובמבר כבר בראשון לחודש, בולט החודש ברכישות של טלוויזיות, מחשבים ואלקטרוניקה, מוצרי חשמל, מכונות שאיבה ושטיפה, קונסולות משחק ועוד.

אחרי חודש של היעדרות, אתר קסטרו מתברג החודש במקום השביעי (5% מההזמנות), עם זינוק של 400% במכירות. גם ברשת האופנה של משפחת רוטר החלו מבצעי נובמבר עוד בתחילת החודש, ומכירות פריטי החורף גדלו בהתאמה.

אתר נספרסו יורד למקום התשיעי בעשירייה החודש, אך עם גידול של כ־64%, תוך כדי שהוא מרכז כ־4% מההזמנות. ניתן לייחס את הגידול למבצעי נובמבר של האתר - שכללו 20% הנחה על עד 30 שרוולי קפסולות ועד שתי מכונות קפה, וכן להכנסת אפשרות משלוח חינם ברכישה מעל 100 שקל. מאחר שהישראלים אכן רכשו כמויות גדולות של שרוולי קפה, ניתן להניח כי בחודש דצמבר נראה ירידה.

במקום העשירי נמצאת רשת האופנה רנואר, אך יש לציין כי הודיס וסטימצקי רושמות שיעור דומה מאוד של הזמנות.

מבין האתרים שלא נכנסו החודש אל העשירייה, אך בלטו בזכות מבצעי נובמבר, במקום ה־11 ניתן למצוא את אתר LAST PRICE. הרכישות הבולטות באתר הן של מכונות כביסה, מזגנים, שואבי אבק, מוצרים למטבח, מוצרי אחסון, מכונות קפה ועוד.

במקום ה־12 נמצא אתר הרשת השבדית H&M, שעלה לאוויר בישראל בספטמבר האחרון ונהנה החודש מתנופת המכירות בתחום האופנה. האתר מציע גם מוצרי עיצוב לבית, ויהיה מעניין לעקוב אחרי שיעור החדירה שלו לתודעה הישראלית.

משלוחה מתחזק

בקרב אתרי ההזמנות ממסעדות, וולט מוביל את החמישייה ומרכז 62% מסך ההזמנות (גידול של כ־9% לעומת אוקטובר).

לאחרונה פורסם כי וולט תשתף פעולה עם הסטארט־אפ OPA ותציע ללקוחות כלים רב־פעמיים שיישלחו אליהם מהמסעדות, וניתן יהיה להחזירם בנקודות איסוף ייעודיות. כיום כבר קיימות 15 נקודות כאלה במסעדות בתל אביב (ביניהן: דליקטסן, רביבה וסיליה ומתחת לעץ), ובשבועיים הקרובים יצטרפו אנסטסיה, אסיף וקפה נואר.

מקדונלד'ס, תן ביס ודומינו'ס פיצה נמצאות במקומות השני, השלישי והרביעי בהתאמה, ואילו אתר משלוחה חוזר למקום החמישי על חשבון ג'פניקה ופיצה האט, ורושם גידול של 41% בהזמנות לעומת החודש הקודם.

גם תן ביס וגם משלוחה רושמים החודש גידול של עשרות אחוזים במספר ההזמנות לעומת אוקטובר, ויש לייחס זאת לעובדה שחלק ניכר מההזמנות הן ממקומות עבודה - שהיו בחופשות החגים באותו חודש.

בעולם: 21% מהרכישות - באונליין 

עונת הקניות הראשונה לאחר מגפת הקורונה התקיימה תחת צל האינפלציה, מה שהוביל לתחזיות קודרות בקרב קמעונאים ברחבי העולם. עם זאת, לפי נתוני Adobe Analytics, ההוצאות אונליין בבלאק פריידיי בארה"ב צמחו השנה ל־9.1 מיליארד דולר, עלייה של 2.3% מהשנה הקודמת. עד כה מכירות האונליין מהוות כ־21% מהמכירות הקמעונאיות העולמיות בשנת 2022, עלייה של כ־50% מהרמות שלפני המגפה (נתוני Digital Dot).

איך הקמעונאים נערכו לבלאק פריידיי ברחבי העולם? הם בעיקר למדו להקשיב לצרכנים. התחזיות המוקדמות של דלויט דיברו על שימוש מוגבר בשירותים כמו BNPL ("קנה עכשיו, שלם מאוחר יותר"), כאשר 48% אמרו שהם מתכננים להשתמש בכרטיסי אשראי, ו־37% תכננו להשתמש ב־BNPL. לפי נתוני Adobe, מספר ההזמנות שבוצעו בשיטת תשלום זו עלו ב־19-25 בנובמבר ב־78%, וסך ההכנסות מ־BNPL עלו ב־81% בשבוע זה.

פורמט נוסף שעמד למבחן בעונה זו הוא BOPIS, קנייה באינטרנט ואיסוף בחנות (Buy online pickup in-store), מה שמנע את מרבית התורים הארוכים והמריבות בחנויות, שבעלי העסקים מורגלים בהם משנים קודמות.

עלייה בקטגוריית האלקטרוניקה

מי המנצחים הגדולים של הבלאק פריידיי? לפי סיילספורס, קטגוריית האלקטרוניקה צמחה ב־19% בהשוואה ל־2021, והפריטים הנמכרים ביותר היו כאלה המיועדים לבית חכם וציוד שמע. שניהם זינקו ביותר מ־200% בהשוואה ליום ממוצע בחודש אוקטובר.

עוד לפי סיילספורס, מכירות הצעצועים מהוות את הקטגוריה השלישית המתפתחת בעולם, עם עלייה של 10% משנה לשנה. לפי Adobe, מכירות הצעצועים זינקו בבלאק פריידיי ב־285% לעומת יום ממוצע באוקטובר.

רוב הרכישות בבלאק פריידיי בוצעו באמצעות הטלפון הסלולרי, אם כי חברות המחקר מציגות שיעורים שונים. לפי Adobe, הרכישות בסלולר עמדו על 48% מסך המכירות המקוונות, בהשוואה ל־44% ב־2021. ב־Shopify מדברים על שיעור גבוה בהרבה - יותר מ־70%.