מה מגלות מאה שנים של מחקר על קריסות בשוק המניות

כלכלני הבנק הבינלאומי BNP פריבה בחנו 100 שנים בשוקי המניות במהלכן התרחשו לא מעט מפולות, במטרה להבין מה צופן העתיד • הם הגיעו למסקנה ברורה: למדד S&P 500 יש עוד דרך ארוכה למטה עד שיגיע לתחתית במהלך 2023

שוקי ההון נפלו ב-2022 / אילוסטרציה: Shutterstock
שוקי ההון נפלו ב-2022 / אילוסטרציה: Shutterstock

שוק המניות בארה"ב עדיין נמצא בטריטוריה דובית כשאנליסטים ובכירים רבים מנסים לצפות מה תביא שנת 2023. במטרה למצוא רמז לכך, הבנק הבינלאומי BNP בחן נפילות בשווקים במאה השנים האחרונות וחיפש אחר מודלים להשוואה למצב השווקים הנוכחי.

געגועים למגפה: כך איבדו יצרניות המגבונים מישראל כ-2.5 מיליארד שקל משוויין | ניתוח
מנכ"ל גולדמן זאקס חוזה ירידות חדות בשווקים גם בשנה הבאה. ומה מעריכים יתר המנכ"לים הבכירים בוול סטריט? 
 מייסד נטוויז'ן חוזר לזירה עם חברה שמתחרה בסולאראדג' 

אסטרטגים בראשות גרג בוטל, ראש אסטרטגיית המניות והנגזרות בארה"ב, מצפים לאירוע כניעה (Capitulation) בשנה הבאה. "זו תהיה סטייה ממשטר השוק הדובי הנוכחי, שהתאפיין בירידה במניות ככל שמכפילי הרווח התכווצו", הם אומרים. אירוע כניעה בשוק ההון הוא מצב שבו סוחרים ומשקיעים מתייאשים לגמרי מהמצב ונכנסים בפאניקה למערכת המסחר כדי למכור את כל המניות שלהם".

ההתרסקות האחרונה בשווקים, שהתרחשה במרץ 2020 בעקבות מגפת הקורונה, אינה דוגמה נאותה לדעתם של האנליסטים, משום שהיא התרחשה בעקבות הקיצוניות שבסגרים כלכליים נרחבים. בנוסף, התגובות המוניטריות והפיסקליות היו מהירות ויצרו תגובה יוצאת דופן. גם המודל של משבר האשראי ב-2008 אינו צפוי להיות המודל שיתרחש ב-2023, שכן צוות האנליסטים צופה שהתמ"ג בארה"ב יצטמצם בכ-1% בשנה הבאה, והרווח למניה יירד ב-1.5%.

BNP יצר מחדש את מדד הפחד שהציגה CBOE ב-1993, כדי לבחון את 100 השנים האחרונות. בדרך כלל, התנודתיות מגיעה לשיא בשפל של השוק או לפניו.

2002 היא שנה שיכולה לייצג טוב תקופות של מפולת בשווקים בתקופת מיתון בכלכלה. השוק הדובי ארך יותר משנתיים, עם ירידה של 50% ובמקביל תנודתיות ועלייה חדה במדד הפחד. שוק דובי אופייני אורך כשנה וחצי, עם ממוצע ירידה של 38% במניות ומדד פחד שיכול להגיע בשיא ל-40.5 נק' בממוצע. "אם אנחנו משליכים את זה על השוק הנוכחי, המשמעות היא שקרוב לאמצע 2023 נראה את מדד S&P 500 מגיע לתחתית בסביבת 3,000 נקודות ומדד הפחד בסביבות 40 נק'", מסבירים בבנק.

השוק השוורי שהסתיים בשנה שעברה היה דומה לזה של שנות ה-90, עם השתתפות גבוהה של משקיעים וסוחרים פרטיים, התרחבות מסיבית של מחיר מכפילי הרווח ורבים מהביצועים הטובים ביותר שהתגלו כלא רווחיים. ה-S&P 500 ירד ב-2002 עם יחס P/E של 14. תחזית הרווח למניה של BNP ל-2024 של 231 דולר מרמזת על רמה של 3,250 נק' עבור ה- S&P 500 אם יחס P/E יירד ל-14.

"אירוע כניעה הוא צעד הקשור לתחושת פאניקה הכוללת ביסוס מחדש של ציפיות, אנליסטים המקצצים באגרסיביות תחזיות, תנודתיות גוברת ותמחור מחדש של זנבות. במהלך 100 השנים האחרונות, אירועי כניעה בתקופות תנודתיות התרחשו בדרך כלל במקביל לשפל בשוק", הם אומרים.