גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ההתרסקות": בחזרה לתאונה האווירית באמסטרדם שהותירה אחריה סימני שאלה רבים

דרמה חדשה עוסקת באסון התעופה שהתרחש בתחילת שנות התשעים בהולנד: מטוס אל על, שנשא מטען עם חומרים מסוכנים, התרסק על ביילמר, שכונת עוני באמסטרדם ● שרשרת מחדלים התגלתה לאחר מכן: נסיבות התאונה הוסתרו על ידי הרשויות; אנשים בלתי מזוהים הסתובבו בזירת האסון ותחלואים מסתוריים תקפו את תושבי השכונה ● ועדה פרלמנטרית שחקרה את האירוע לא סיפקה את התשובות לשאלות הרבות שעלו ממנו

יוריק ון ווגנינגן (בתפקיד פייר הייבור) בסדרה ''ההתרסקות'' / צילום: באדיבות סלקום טיוי
יוריק ון ווגנינגן (בתפקיד פייר הייבור) בסדרה ''ההתרסקות'' / צילום: באדיבות סלקום טיוי

 

ב־4 באוקטובר 1992 התרסק מטוס מטען של אל־על היישר לתוך בניין מגורים בשכונת ביילמר שבאמסטרדם. 43 בני אדם נהרגו באסון, 40 דירות נהרסו כליל ו־135 דירות נוספות ניזוקו בשל האש שפרצה. הסדרה ההולנדית "ההתרסקות", שמשודרת בימים אלה בסלקום TV, חוזרת לטרגדיה שהכתה גלים ברחבי העולם ועוסקת בשרשרת המחדלים שהתגלו לאחר מכן: נסיבות התאונה שהוסתרו על ידי הרשויות; הימצאותם של אנשים לא מזוהים בסרבלים לבנים במקום ההתרסקות והתחלואה המסתורית שתקפה את תושבי ביילמר בשנים שאחרי ההתרסקות. הסדרה מסופרת מנקודת מבטם של שני עיתונאים שחקרו את האסון, בניסיון להבין מה היה המטען שנשא מטוס המטען הישראלי.

תקציר עלילה

הסיפור מתחיל בערב בו מטוס מטען מסוג בואינג 747 של אל־על התרסק על בניין מגורים, שאיכלס בעיקר מהגרים, בשכונת ביילמר בדרום־מזרח אמסטרדם. חודשים אחרי, שני עיתונאים מרשתות מתחרות, פייר הייבור (יוריק ון ווגנינגן) ווינסנט דקר (תומאס הופנר), חושדים שרשות התעופה ורשויות המדינה לא חושפות את האמת בנוגע להתרסקות ומחליטים לחקור את המקרה - תחילה בנפרד ולאחר מכן יחד. הם נרתמים למאבקה של תושבת ביילמר שרואה את שכניה מפתחים מחלות שונות לאחר ההתרסקות, בעוד המערכת הרפואית מסרבת להכיר באירוע כגורם למחלתם.

ביקורות מהעולם

"'ההתרסקות' מציגה את עצמה כדרמה שמחפשת צדק עבור הקורבנות, אך גם כתעלומה: מה קרה מאחורי הקלעים שהוביל לועדת חקירה ממשלתית? יוצר הסדרה מייקל לינדרסט מתמקד בפרטים הקטנים, ומכניס זווית ישראלית חשובה לסיפור. הסצנות החזקות ביותר הן בביילמר, כאשר הבמאים התעקשו לשלב תמונות ארכיון בעריכה - והצופה חוזר מיד ל־1992". (עומר לראבי, De Lagarde, 29.9)

 

ההקשר למציאות

הפרק החמישי והאחרון של הסדרה שודר בהולנד בתאריך המציין 30 שנה לאסון. הפרוטוקולים של ועדת החקירה הפרלמנטרית שחקרה את האירוע נגנזו ל־70 שנה, ולאורך השנים עדויות סותרות של גורמים שונים בהולנד - נציגי ממשלה, המשטרה, רשות התעופה, משרדי התחבורה והבריאות, וכן של חברת אל-על - ליבו תיאוריות קונספירציה רבות. אחת מהן נוגעת לאנשים בסרבלים לבנים שהגיעו לזירת ההתרסקות וחיפשו בין ההריסות, כך על פי עדותם של תושבי שכונת ביילמר.

נחמן קליימן, דובר אל-על בזמן האירוע, טען בפרק שעסק באסון בתוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", שהגברים בסרבלים הלבנים היו אנשי צוות החילוץ ההולנדי. היו שטענו שאלו היו אנשי השירותים החשאיים הישראליים שניסו לחלץ חלק מהמטען, שכלל בין השאר קליעים, חלקי חילוף לטילים, ו-189 ליטר של דימתיל מתילפוספונט (DMMP), שהיה מיועד למכון הביולוגי בנס ציונה (דימתיל מתילפוספונט הוא כימיקל המשמש להכנת גז העצבים סארין, גז קטלני שסווג על ידי האו"ם כנשק להשמדה המונית, וייצור ואגירה שלו נאסרו ב־1993). תשובה חד משמעית לשאלה מי היו האנשים האלה לא ניתנה עד עצם היום הזה.

3 דברים שכדאי לדעת

● עמותה אזרחית בשם SchipholWatch דיווחה השנה כי "הסוכנות הסביבתית", גוף בינלאומי שאינו תלוי ברשויות ההולנדיות וממומן על ידי בריטניה, מצאה באדמת ביילמר שאריות של חומרים מסוכנים, 30 שנים אחרי האירוע.

● "ביילמר" הוא שמה של שכונת מגורים שנבנתה לאחר מלחה"ע השנייה, כשמצוקת הדיור באמסטרדם החריפה. היא נבנתה על ערכי ארכיטקטורה שוויצרית מודרנית השואפת לשלב מגורים, עבודה, תחבורה ופנאי. אלא שבסוף שנות ה־60 הביקוש לדירות במקום היה נמוך ושכר הדירה ירד, מה שהוביל את הממשלה עשור לאחר מכן לשכן שם מהגרים מסורינאם, מדינה באמריקה הלטינית שקיבלה את עצמאותה מהולנד ב־1975. מהר מאוד השכונה הפכה למוכת פשע ואבטלה. מייקל לינדרסט, יוצר הסדרה, אמר בריאיון: "לביילמר הייתה תדמית נוראה בזמנו. כן היה שם פשע, אבל היו שם גם חיים וחום. זו שכונה מלוכדת מאוד, שביטלו אותה אחרי האסון כיוון שהייתה מוזנחת".

● הרעיון לסדרה עלה במוחו של מייקל לינדרסט בזמן לימודיו בבית הספר לקולנוע, לפני 12 שנים. ב-2016 הוא קרא ריאיון עם וינסנט דקר, אחת הדמויות הראשיות בסדרה, שעד היום עובד ככתב סביבה בעיתון Trouw ההולנדי, והזמין אותו לקפה. לפני "ההתרסקות" לינדרסט יצר את המיני-סדרה "Turbulent Skies" העוסקת בחלוצי התעופה בהולנד ומייסדי חברת התעופה KLM.

ספוילר

לאחר שש שנות מאבק עיקש ומתוקשר, הוחלט בהולנד להקים ועדת חקירה פרלמנטרית ולתשאל את כל הגורמים שהיו מעורבים באסון. בדיוק כשאשא וויליאמס, דיירת השכונה שנלחמה עבור חבריה שהחלו לחלות לאחר ההתרסקות, עולה לדוכן כדי לתת את עדותה, מגיע לחבר השופטים שטר המטען "המקורי" מארצות הברית, המספק את ההוכחה שעל המטוס לא היו חומרים מסוכנים. בזאת מבטלת הוועדה את טיעוני התושבים בנוגע לקשר שבין התחלואים שלהם לבין החומרים שהיו במטוס שהתרסק.

למה בחרנו בה

הסדרה מצליחה להעמיד את ההיסטוריה כסיפור בלשי מוצלח ולחדד את ההיבט המסתורי שאופף את האסון, אולם החוזקה העיקרית שלה היא בהצגת הסיפור האנושי: מאבק תושבי השכונה נגד המערכת, והחתירה הבלתי מתפשרת שלהם לאמת ולצדק.

סדרה לחזור אליה

Fleabag
זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 12
משך כל פרק: 27 דקות

דרמה קומית בריטית עטורת פרסים, ביניהם באפט"א ואמי, העוקבת אחר פליבג, צעירה לונדונית משעשעת ומתוסבכת, אותה משחקת פיבי וולר־ברידג', שגם יצרה וכתבה את הסדרה. לאחר שפוקדת את חייה טרגדיה, פליבג מנווטת את דרכה בין מערכות יחסים בעייתיות, משפחה הזויה וניהול בית קפה כושל. אפשר להגיד עוד כל כך הרבה על הסדרה, אבל כל מילה מעבר ל"רוצו לראות אם פספסתם" באמת מיותרת. עם שאן קליפורד, אוליביה קולמן, ביל פטרסון ויו סקינר.

סדרה לחכות לה
שרברבי הבית הלבן

תשודר: HBO
מספר פרקים: 6
עתידה לעלות: 2023

במרכז הדרמה הפוליטית האמריקאית עומדת פרשת ווטרגייט, הפעם מנקודת מבטם של שני המוחות הפוליטיים שליוו את נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון באותה התקופה: סוכן ה-CIA לשעבר הווארד האנט (וודי הארלסון) וסוכן ה-FBI לשעבר גורדון לידי (ג'סטין ת'רו). שמם של שני הסוכנים נקשר לפריצה למתחם ווטרגייט, שבסופו של דבר גרמה למפלתו של הנשיא שעליו ניסו כל כך להגן. הסדרה מבוססת על הספר "יושרה" (Integrity) שיצא ב-2007 מאת אגיל קרוג, שהיה יועצו של ניקסון וששמו נקשר אף הוא לפרשה.

עוד כתבות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו