חוסר שקיפות בקידומי מכירות של NFT: מדונה, פריס הילטון וג'סטין ביבר נתבעים

מדונה, פריס הילטון וג'סטין ביבר הם לא הראשונים שמוצאים את עצמם במוקד תביעת משקיעים ייצוגית • על פי התביעה, הנאשמים גרמו למשקיעים "לרכוש את ההשקעות המפסידות במחירים מנופחים"

סטארט-אפ הבלוקצ'יין Yuga Labs, העומד מאחורי קולקציית ה-NFT הפופולרית "Bored Ape Yacht Club" (הקוף המשועמם) ומכילה אוסף של כ-10,000 קופים מאויירים, נתבע לאחרונה בתביעה ייצוגית על ידי משקיעים.

התובעים, שלא הגדירו את הסכום הכספי לפיצוי, טוענים כי הוטעו לקנות את פריטי האספנות ומוצרי ה-NFT על ידי ידוענים שלא חשפו את העובדה שקיבלו תשלום עבור קידום המכירות.

כתב האישום נגד מייסד FTX: "בנה מגדל קלפים של הונאה" 
בעלי חברת קריפטו עוכבו לחקירה בחשד להונאת משקיעים בסכום של 15 מיליון שקל 
סם בנקמן־פריד: לא יכול להסביר איפה המיליארדים שהועברו לאלמידה 

NFT הוא למעשה זכות וירטואלית שאנחנו קונים על יצירה של מישהו אחר. זו לא חייבת להיות אמנות של ממש (אם בכלל אפשר להגדיר אמנות), אלא כל דבר שנוצר ברשת - ציוץ בטוויטר, שידור של רגע מכונן בספורט, צילום, ציור, קליפ. אם מי שיצר אותו מחליט שהוא מספיק שווה, הוא יכול פשוט למכור אותו. כלומר, את הזכות הווירטואלית עליו. כלומר, להפוך אותו ל־NFT.

מדונה מואשמת בהטעיה

במסגרת התביעה הואשמו, בנוסף ל-Yuga Labs, גם הסוכן ההוליוודי גיא עוזרי והחברה שבשליטתו, MoonPay USA LLC, וכן כמה מהמקדמים הבולטים, ביניהם מדונה, פריס הילטון וג'סטין ביבר. 

מדונה הואשמה ביצירת רושם מטעה במסגרת כתבה בעיתון בה הצהירה כי אין ביכולתה להשיג את ה-BAYC NFT אותו רצתה לרכוש, וגרמה למשקיעים להאמין כי ניירות הערך של ה-Yuga Labs כה מבוקשים עד שאפילו סלבריטאים בעלי קשרים כשלה לא מצליחים לשים יד על היצירות בהן מעוניינים. 

"קמפיין הקידום היה מוצלח במיוחד, והניב מיליארדי דולרים במכירות ומכירות חוזרות", אמרו המשקיעים בתלונה שהוגשה ביום שישי לבית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס. "האישורים המלאכותיים של הסלבריטאים, והמבצעים המטעים לגבי השקת מערכת אקולוגית שלמה סביב ה-BAYC הצליחו להגדיל באופן מלאכותי את המחירים במהלך התקופה הרלוונטית, מה שגרם למשקיעים לרכוש את ההשקעות המפסידות הללו במחירים מנופחים בצורה קיצונית".

האחרונה מתוך רצף תביעות 

זוהי לא התביעה הראשונה שעוסקת במוצרים פיננסיים דיגיטליים והתמקדה בסלבריטאים אשר קידמו אותם: לפחות שלוש תביעות משקיעים הוגשו בעקבות קריסת ה-FTX, והוכוונו לסלבריטאים כולל שחקן הפוטבול האמריקאי טום בריידי והכדורסלן סטיבן קארי, בגין קידום ענקית הקריפטו הכושלת. קארי נתבע על ידי המשקיעים של BAYC, וכך גם גווינת' פאלטרו, קווין הארט וסרינה וויליאמס, בין היתר.

הרשות לניירות ערך בארה"ב חוקרת כעת האם מכירת הנכסים הדיגיטליים של Yuga Labs מפרה את החוק הפדרלי, והאם פריטים שאינם ניתנים למסחר (tokens) מהחברה דומים יותר למניות וצריכים בהתאמה לפעול לפי אותם כללי גילוי, דך דווח ע"י בלומברג באוקטובר.

בהצהרה שנשלחה בדוא"ל מטעם Yuga Labs, נמסר כי "הטענות הללו הן אופורטוניסטיות וטפיליות", בהתייחס לתביעת BAYC. "אנחנו מאמינים כי הן חסרות ערך, ומצפים להוכיח זאת".