במקום העלאות ריבית חדות, צריך לתת לשוק לתקן את עצמו

מיליוני משפחות לא היו יכולות לצפות את עליות הריבית החוזרות • במקום לצנן את השוק, צעדים אלו עלולים להוביל לקריסת משקי הבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל

נגיד בנק ישראל הודיע לאחרונה על עלייה נוספת בשיעור הריבית, בפעם השישית השנה, וחמור מזאת - אף מפזרים שמועות כי העלייה תימשך אפילו עד 4% ריבית. בבנק ישראל כבר מסמנים את המטרה הבאה והם עשויים להעלות את הריבית פעם נוספת כבר ב־2 בינואר.

המשמעות של העלאות הריבית היא שההוצאה השוטפת של מיליוני משפחות ומשקי בית, ושל עשרות אלפי עסקים, הולכת לגדול בצורה משמעותית, תלוי בגודל ההלוואה שלקחו, מבלי שהם צפו אותן גם בתחשיבים עם מקדמי שמרנות מחמירים במיוחד. בכמה ההוצאות גדלו השנה? תלוי בגודל ההלוואה שאותן משפחות לקחו. יש זוגות צעירים שלקחו משכנתה של למעלה ממיליון שקל והחזרי המשכנתה החודשית שלהם קפצו ביותר מאלף שקל מתחילת השנה. המצב הזה עשוי להוביל אלפי משפחות לחדלות פירעון, והם יאלצו להחזיר את הנכסים לבנק.

שינוי גובה הריבית משפיע על כל השוק ולא רק המשכנתאות מתייקרות. למשל, המון כלי רכב שנוסעים בכבישים ממומנים על ידי הלוואות שאנשים לקחו וההחזרים החודשים קפצו. אל תטעו, הריבית עלתה מאז אפריל השנה בקצב מסחרר, ועומדת היום על 3.25%. השיח על ריבית בשיעור של 4% בסוף הדרך מטעה, בפועל אנו כבר מדברים על ריבית למשכנתאות שתעמוד על כ־6% לפחות (תוספת 1.5% לריבית הפריים פלוס ריבית נוספת שלוקחת המערכת הבנקאית). לעסקים נגיע עד 9% לשנה. כשמסתכלים על חברות שמתכננות תקציבים שנתיים ומתבססות על ריבית של 5%־6%, והריבית קופצת ל־9% - זה עשוי להוביל אותן לקריסה.

פגיעה משמעותית

גם שוק ההון מושפע בצורה עקיפה מעליית הריבית: כל קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקופות הגמל מופסדות בעשרות אחוזים. תזרים המזומנים של העסקים והמשפחות נפגע בצורה משמעותית. כנשיא לשכת רואי החשבון וכמי שמחובר לשטח, אני אומר שאחת מהרשתות הקמעוניות בסיכון להתמוטט: הצרכנים ממעטים להגיע, סלי הקנייה יורדים וממוצע סל הקניה ללקוח מצטמק, וההכנסה הפנויה של האנשים יורדת. עוד מעט יתחילו פיטורים המוניים ולא רק בהייטק, תהיה אבטלה גבוהה ויש עוד השפעות רבות שבכלל לא מדברים עליהן.

לחשב מסלול מחדש

האזהרות שבחודש ינואר בנק ישראל צפוי לעלות פעם נוספת את הריבית, וגם אז לא בטוח שלאחרונה, הן מדאיגות לא רק בגלל ההשפעות האדירות על הכלכלה - אלא גם מפני שהן מביעות אי אמון ביכולת של השוק לתקן את עצמו. הייתי מצפה שבבנק ישראל יבדקו את ההשפעות של העליות האחרונות לפני שהם ממהרים לעלות פעם נוספת את שיעור הריבית, וכן הם נדרשים לבחון ברצינות את ההשפעה של עליית הריבית האחרונה לפני שהם ממהרים להודיע שבחודש ינואר לא תהיה מניעה לעלות את הריבית פעם נוספת.

שווקים נוהגים לפעול על פי ציפיות. המסר שיוצא מבנק ישראל בחוסר אחריות יביא להתממשות הציפיות, והמשק ייכנס בוודאות למיתון משמעותי.

הגיע הזמן שבבנק ישראל יחשבו מסלול מחדש וינסו להיגמל מהתמכרות הנוכחית למדדים וסטטיסטיקות ולמודלים האמריקאים, שמספקים במקרה הטוב רק חצי תמונה על מצב הכלכלה בישראל ומנותקות לחלוטין מהשטח.

בנק ישראל חייב להתייעץ בשוטף עם הדמויות הפיננסיות שמחוברות הכי טוב לעסקים בישראל ויכולים להיות הברומטר הטוב ביותר וזו, קהילת רואי החשבון. מצבה של הכלכלה הישראלית אינו דומה למצבה של הכלכלה האמריקאית. מה שנכון לאמריקאים, לא בהכרח נכון לכלכלה הישראלית. תנו לשוק לעכל את ההנחתות האגרסיביות שבוצעו בשנה האחרונה, ואפשרו לשוק לתקן את עצמו.