גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית קירוי כביש בגין בירושלים אושרה: מה זה יעשה לעיר?

פרויקט הקירוי ישלב שטחי מסחר, תעסוקה ודיור, ויתפרס לאורך 1,600 מטרים על כביש בגין ● מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה בארץ, לאחר שפרויקט קירוי דומה באיילון נעצר בגלל מגבלות הנדסיות ● מה הסיכוי שהוא יתממש בפועל?

קירוי כביש בגין בירושלים / הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים וקולקר קולקר אפשטיין אדריכלים
קירוי כביש בגין בירושלים / הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים וקולקר קולקר אפשטיין אדריכלים

הרעיון ליצור קירוי מעל כבישים ראשיים שחוצים ערים אינו חדש בעולם, ויצא לפועל בערים רבות, כמו בוסטון, מדריד ועוד. גם כאן בישראל גובשו תוכניות כאלו לא פעם בשנים האחרונות, אך הן טרם יצאו לפועל. הפקדת תוכנית קירוי ציר מנחם בגין בירושלים (כלומר, התקבלה בוועדה המחוזית), כהתקדמות תכנונית משמעותית, אמורה להוות בשורה חשובה - אך בהינתן המציאות הקיימת, המעידה על קושי במימוש פרויקטים שכאלו בישראל, נשאלת השאלה: מה סיכוייה של התוכנית בירושלים לצאת לפועל?

גם בלי הממשלה: בבני ברק מקדמים מתקן שיספק חשמל כשר ל־3,000 משפחות | בלעדי
לאחר הירידות החדות במניות הנדל"ן: מה צפוי ב-2023 והסיבות לאופטימיות קלה 
ג'רמי בלנק ודיסני מזהים הזדמנות בהתחדשות עירונית בת"א 


"פתרון לחוסר בקרקעות בעיר"

תוכנית קירוי בגין היא תוכנית בנייה משמעותית למדי. הקירוי עצמו הוא לא עיקר המיקוד בתוכנית, אלא האפשרות ליצור קרקע חדשה "יש מאין", ולבנות עליה שטחים נרחבים לייעודים שונים. השלמתה תאפשר חיבור פיזי וישיר בין שכונת בית הכרם ממערב לגבעת רם ולקריית הלאום ממזרח, שכיום מנותקות אחת מהשנייה בשל קיומו של הכביש המהיר ביניהן.

התוכנית תתפרס ממחלף וולפסון בצפון ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרום, לאורך כ־1,600 מטרים, מעל כביש בגין. על פי התכנון, התוכנית תכלול בין היתר 2,300 יחידות דיור (מהן 50% דירות קטנות), ארבעה מגדלים בני 40 קומות כל אחד, כ־250 יחידות לדיור מוגן, כ־380 חדרי מלון, ועוד כ־46 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. בנוסף, יוקם בה פארק ציבורי בשטח 53 דונם, שיתחבר לרצף של שטחים פתוחים סביב התוכנית.

בסימון: הדמיית פרויקט קירוי כביש בגין בירושלים / הדמיה: קולקר קולקר אפשטין

"תוכנית קירוי בגין היא מתוכניות הדגל של עיריית ירושלים", נמסר מהעירייה. "מבחינה תכנונית היא נמצאת ברמת מוכנות גבוהה ומתקדמת. התוכנית מגובשת ובת יישום, כך שלאחר שלב ההתנגדויות (שלב שמתבצע לאחר הפקדת התוכנית ולכן יחל בקרוב, י.נ) ניתן יהיה לעבור באופן מהיר לשלב הביצוע בשטח.

"לדעתנו, אין צורך לערוך שינויים בתוכנית, שכן כל ההיבטים נבחנו על ידי צוותי מומחים מדיסציפלינות שונות והיא מהווה כיום מודל מצוין שיעבוד טוב מאוד בשלב היישום. כבר היום, קיימת היערכות וכל סביבת התוכנית נבחנת לאורה, על מנת לאפשר סנכרון מלא של התוכנית עם התוכניות האחרות בעיר".

לדברי עו"ד ענר חפץ, שותף מוביל במחלקת תכנון ובנייה במשרד ארנון, תדמור־לוי, "מדובר בתוכנית טובה מאוד עם היתכנות גבוהה. מדובר בניצול נכון של הקרקע. זה פרויקט עצום, שמצד אחד לא מעמיס בנייה בצורה דרסטית ודרמטית, ומצד שני בכל זאת מאפשר בנייה משמעותית ושטחי תעסוקה בהיקף אדיר. היום, בכל העולם, הגישה היא שכבישים בין־עירוניים לא אמורים לחתוך עיר. אם אפשר, מתכננים כבישים כאלו שיעקפו את העיר ולא יחצו אותה, אבל אם כבר יש כביש שחוצה את העיר, הגישה היא לקרות אותו ולהחזיר את העיר והשכונות מסביב לתושבים".

פרויקט רווחי מאוד לגופים השונים

המודל הכלכלי של התוכנית פשוט למדי: הקרקע שיוצר קירוי כביש בגין תממן בעצמה את עלויות ההקמה, המוערכות בכמיליארד וחצי שקל. מאחר שמדובר באזור מבוקש מאוד - מרכז העיר ירושלים, שנהנה בשנים האחרונות מפיתוח מואץ - העירייה אף מעריכה שהפרויקט יהיה רווחי עבורה.

עניין נוסף שיכול לאפשר את קידומה המהיר של התוכנית הוא שיעור הגורמים הפרטיים בשטח התוכנית. אמנם כיום רוב השטח עדיין לא קיים, אך ישנם שטחים קיימים בה בהיקף מסוים (בעיקר בגבולות התוכנית) - שמהם "תיגזר" חלוקת הזכויות על הקרקע כאשר הפרויקט יושלם.

לפי חוות הדעת של משרד אהוד המאירי ושות' כלכלנים ושמאי מקרקעין שנעשתה עבור התוכנית, רק כ־0.06% מהזכויות על הקרקע בתוכנית העתידית יהיו שייכים לגורמים פרטיים, בעוד כ־94% נמצאים בידי המדינה, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים - שלהן אינטרס מובהק לדחוף את התוכנית קדימה אל עבר היישום. יתר השטח נמצא בבעלות קק"ל.

"בניגוד לתוכנית הקירוי של כביש 375 בצור הדסה, שם ערכי הקרקע לא מספיק גבוהים, ולתוכנית קירוי איילון בתל אביב, שלהבנתי אמורה בקרוב להתקדם גם כן אבל נתקלה בהרבה מאוד קשיים, הקירוי של כביש בגין בירושלים צפוי לעבור בצורה 'חלקה' יותר", מוסיף עו"ד חפץ. "התמורה שהמדינה תקבל משיווק הקרקע החדשה עולה לאין ערוך על העלויות. מדובר באזור של ביקוש שיא, ולכן זו צפויה להיות תוכנית כלכלית לחלוטין, שתממן את עצמה".

נציין כי נכון להיום התכנון להקמת פארק מעל קירוי איילון נעצר בגלל מגבלות הנדסיות וקשיים משפטיים שונים, אך התוכנית עצמה כן אמורה לצאת לפועל. מדובר על קירוי בשתי נקודות - הרחבה של גשר מוזס (סמוך למגדלי עזריאלי) ושל גשר שיפמן (ליד רכבת סבידור מרכז). מסתמן שהעירייה התגברה על המכשולים בעניין זה, ובזמן הקרוב התוכנית אמורה להיות מוגשת להפקדה.

אכלוס בעוד כשבע שנים לפחות

תוכנית קירוי כביש בגין מתחברת בפועל לפרויקט קירוי אחר שנעשה מעל לכביש: קירוי צומת בייט. מדובר בפרויקט שהושלם כבר לפני כשני עשורים, שהמטרה שלו לא הייתה יצירת רצף עירוני: הוא אינו מחבר פיזית בין שכונות ולא יוצר מקום להליכתיות כפי שמציעה התוכנית החדשה, אך בכל זאת דומה לה מאוד, משום שגם בו, מלבד קירוי הכביש, התווספה בנייה על השטח החדש, גם אם בממדים קטנים יותר. מבחינת רבים, זו דוגמה שיכולה להצביע על פוטנציאל היישום גם של התוכנית החדשה. יש לציין כי התוכנית החדשה למעשה תתחבר בדרומה לקירוי צומת בייט, וכך תיצור רצף מקורה של כ־400 דונמים מעל לכביש המהיר.

משרד האדריכלים קולקר־קולקר־אפשטיין אחראי על תכנון שני הפרויקטים - הן צומת בייט והן התוכנית שהופקדה כעת. אדריכל רנדי אפשטיין, שותף במשרד, מציין כי "הסיפור המורכב בפרויקט הוא ההיבט ההנדסי: מבחינת התכנון עצמו פתרנו הכול בהיבט הזה, אבל יש מרחק בין התוכנית לבין הביצוע, וזה האתגר הבא של הפרויקט. אני מקווה שבעוד שנתיים־שלוש נצא למכרז ראשון עבור הקרקע הזו, ונגיע לשלב האכלוס בעוד כשבע שנים".

באשר למגדלים שיוקמו בפרויקט - מבנים בני 40 קומות הזקוקים ליסודות חזקים ועמוקים, באופן טבעי - מסביר אדריכל אפשטיין כי אלו לא יהיו על שטח הקירוי עצמו, אלא בשוליים, על קרקע קיימת בחלק הצפוני ובשולי התוכנית, באזור שהוא חלק מעבודות ההרחבה של הכניסה לעיר. "למעשה, כ־95% מהבנייה בפרויקט היא על הקרקע, בשולי הדרך. יהיו כמה מקומות שבהם ייבנו מבנים מרקמיים נמוכים בשטח הקירוי עצמו".

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח שקידם את התוכנית עוד בתפקידו הקודם ברשות מקרקעי ישראל מסר כי "התוכנית לקירוי בגין היא דוגמה למאמץ של מינהל התכנון לייצר התחדשות עירונית בתוך העיר פנימה, כדי לא לפרוץ את גבולות הבינוי של העיר וכדי לשמור על השטחים הפתוחים. מדובר בתוכנית חדשנית ראשונה מסוגה בישראל, שמחד מייעלת את השימוש בקרקע ומאידך מייצרת היצע של יחידות לצד קידום של תשתיות תומכות".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסר כי "תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה חלק חשוב ומרכזי במהפכה העוברת על ירושלים, כחלק מקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית משפרת את הסביבה במיזם חשוב אשר מוסיף שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, תוך ניצול קרקע בצורה מיטבית. נוסף על כך, היא תגדיל את היצע הדירות, את שטחי המסחר, התעסוקה המתקדמת והמלונאות, בדרך חדשנית ומתקדמת ואף תוסיף לעיר ריאות ירוקות".

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין