עסקה של מאות מיליוני שקלים בין בזק לפרטנר

חברות התקשורת חתמו על הסכם ארוך טווח, במסגרתו תספק בזק תשתיות סיבים אופטיים לפרטנר לתקופה של 15 שנה • בזק תשלשל לכיסה סכום שיכול להגיע עד מיליארד שקל, ופרטנר תרחיב את טווח הלקוחות הפוטנציאליים

גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: רמי זרנגר
גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: רמי זרנגר

בזק ופרטנר חתמו על הסכם ארוך טווח (IRU), במסגרתו במשך 15 שנה תספק בזק תשתיות סיבים אופטיים לפרטנר. היקף העסקה יכול להגיע לסכום מוערך של כמיליארד שקל. על פי ההסכם שייכנס לתוקף בינואר הקרוב, מדובר ב-120 אלף קווי סיבים אופטיים בקצב של 1 ג'יגה. כך, פרטנר תמכור את השירותים על בסיס התשתיות שתשכור במסגרת "השוק הסיטונאי", שמאפשר לה לשווק את החבילה תחת חשבונית אחת ולאפשר ללקוח להתנהל מול חברת תקשורת אחת בלבד ולא להסתבך.

דירקטוריון חברת החשמל ביטל את הצינון, והבכיר לשעבר ינהל שתי תחנות כוח מתחרות | בלעדי
כניסה ראשונה לשוק המזון: פוקס חתמה על הסכם עקרונות עם רשת בינלאומית

בהודעת פרטנר לבורסה, נמסר כי זכות השימוש בקווים תינתן ב-5 פעימות שנתיות שוות, כאשר הפעימה הראשונה תחול ב-1 בינואר. התמורה הכוללת שתשלם החברה לבזק עבור זכות השימוש בהתאם להסכם עומדת על כ-574 מיליון שקל בתוספת מע"מ לתקופת ההסכם הראשונה שתחולק לחמישה תשלומים שווים, שישולמו בתחילת כל שנה קלנדרית של השנים 2023 עד 2027, בתוספת מחצית מהפרשי הצמדה. 

בנוסף, תשלם פרטנר לבזק גם דמי תחזוקה שנתיים בשיעור של 4% מהתמורה, בתוספת הפרשי הצמדה לפי התנאים הקבועים בהסכם, בגין כלל הקווים לגביהם ניתנה לחברה זכות שימוש עד לאותה שנה. 

תעריפי השוק הסיטונאי נקבעים על ידי משרד התקשורת

תעריפי השוק הסיטונאי, שמשלמות החברות שרוצות לעשות שימוש בתשתיות בזק, נקבעים על ידי משרד התקשורת. בתחום הסיבים הם נחשבים לגבוהים יחסית, ובהסכם הנוכחי מסרו הצדדים כי "ההסכם מגלה הנחה בגין התחייבות לכמות ולתקופה ביחס לתעריפי השוק הסיטונאי. ההסכם כולל אפשרות להגדלת כמות הקווים בעד 48 אלף קווים נוספים, לשידרוג קצבים ולהארכת תקופת ההסכם בשתי תקופות אופציה של חמש שנים כל אחת".

נכון לחודש נובמבר האחרון, פריסת הסיבים של בזק מגיעה ל-1.48 מיליון משקי בית, ומתוכם מחוברים 233 אלף. לפרטנר, בניהולו של אבי גבאי, 268 אלף מנויים המחוברים לתשתיות הסיבים האופטיים לפי הדוחות האחרונים שלה לבורסה. ההסכם הנוכחי צפוי להאיץ את מספר המנויים שלה ויאפשר לה להגיע לאזורים בארץ שעד כה לא הייתה לה נגישות אליהם.

יו"ר בזק גיל שרון מסר כי "שיעור הנגישות לסיבים יגיע עד לסוף שנת 2022 ל- 70% ממשקי הבית, ועד סוף שנת 2024 שיעור הנגישות לסיבים יעמוד על קרוב ל- 100%. הסכם ה- IRU מקל על ספק השירות לשווק חיבורי סיבים, ויאפשר הצעות משופרות ללקוחות, כשהתחרות באספקת שירותי החיבור לסיבים תגדל".