הסכסוך הגדול של השנה והמנכ"ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה

בנק הפועלים הטיל "פצצה" על חברת החיתום שלו, איציק אברכהן חזר להיות האיש הכי חזק בשופרסל חודשים ספורים אחרי שעזב אותה - והוא בא עם תוכניות גדולות • וגם: המשקיעים בדולר נהנו מעדנה שלא זכו לה כבר שני עשורים, בעוד שמשקיעי הקריפטו ספגו ירידות של עשרות אחוזים בשווי התיק • שוק ההון מסכם את 2022

הסכסוך הגדול של השנה והמנכ''ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה
הסכסוך הגדול של השנה והמנכ''ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה

שנת 2022 בשווקים, שעמדה בסימן עליית הריבית והחששות ממיתון, תיזכר כשנה קשה למשקיעים. לצד ההפסדים בתיקי ההשקעות היא סיפקה גם שלל אירועים דרמטיים: עסקאות ענק, קריסה של מניות ומטבעות קריפטו, סכסוכים בין מנהלים לבעלי מניות, ואף אירועים החשודים כפליליים. גלובס מציג את אירועי השנה בשוק.

עוד בסדרה:
בעל השליטה שנאבק על מפעל חייו והחברה שהפכה לרגע לישראלית הגדולה בוול סטריט והתרסקה
מניות הגז חזרו למרכז הבמה, החוסכים לפנסיה הצביעו ברגליים והבלוף של השנה

סכסוך השנה 

בנק הפועלים מתנתק מחברת החיתום שלו

במהלך חודש נובמבר הטיל בנק הפועלים "פצצה" על חברת החיתום המובילה פועלים אי.בי.אי, לאחר שדרש ממנה כי תפעל בהקדם לשינוי שמה כך שלא יכלול יותר את המילה "פועלים", וכן "לא להשתמש יותר בפעולותיכם העסקיות בשם זה".

משמעות ההודעה הייתה ברורה למשקיעים - הבנק מעוניין להתנתק מהחברה הנושאת את שמו (ושבה הוא מחזיק ברבע מהמניות) ולקחת את העסקים שהביא לה עד היום למקום אחר. בתגובה, נפלה מניית פועלים אי.בי.אי בעשרות אחוזים.

ברקע עמד סכסוך יצרי שפרץ מוקדם יותר השנה בין בכירי הבנק בראשות המנכ"ל דב קוטלר לראשי חברת החיתום, סביב תגמולי העתק שביקשה פועלים אי.בי.אי לאשר לבכיריה - המנכ"ל עפר גרינבאום, משנהו שי נבו, והיועמ"ש ירון מוזס - בסכום כולל של כ־22 מיליון שקל בשנה.

בבנק הפועלים, שמנהליו מוגבלים לשכר בעלות שנתית של 3.5 מיליון שקל - פחות מחצי - זעמו. ערב כינוס אסיפה לאישור התגמולים שיגר הבנק התנגדות נחרצת לתנאי השכר המוצעים. באסיפה עצמה הוביל הבנק התנגדות של בעלי המניות, אלא שדירקטוריון פועלים אי.בי.אי עקף את החלטת האסיפה ואישר את תנאי השכר של השלושה. את הנקמה הגיש הבנק קרה, ולאחר דרישתו להסרת שמו מהחברה, השלב הבא על פי ההערכות הוא מכירת מניותיו בפועלים אי.בי.אי והקמת פעילות עצמאית.

חזי שטרנליכט

קאמבק השנה

איציק אברכהן חוזר לשופרסל וחותך בבשר

רשתות מזון נחשבות בדרך כלל לחברות ענק עמוסות בלוגיסטיקה ועתירות כוח אדם, המתנהלות בכבדות. אך הטלטלה שעברה השנה צמרת הנהלת שופרסל, הגדולה מבין הרשתות בארץ, הייתה מהירה ואלימה, ובסיומה חזר איציק אברכהן, יו"ר החברה החדש, להיות האיש החזק ברשת, חודשים ספורים לאחר שעזב את תפקיד המנכ"ל בשל חילוקי דעות.

לקאמבק המהיר קדמה שרשרת אירועים דרמטית שכללה חילופי מנהלים ונסיונות השתלטות על הרשת, שמתנהלת ללא גרעין שליטה. במשך למעלה מעשור שימש אברכהן כמנכ"ל הבלתי מעורער של שופרסל והוביל אותה להציג תוצאות חזקות במיוחד בתקופת משבר הקורונה, תקופה בה נהנו רשתות המזון מרווחיות חריגה

עם דעיכת המגפה והירידה הצפויה בתוצאות, גברו החיכוכים בין אברכהן ליו"ר הרשת יקי ודמני, והובילו לעזיבתו של המנכ"ל בתחילת השנה. אלא שבתוך זמן קצר מצא את עצמו ודמני מחוץ לדירקטוריון, לאחר שהגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל התנגדו למהלכים שניסה להוביל ובהם מינוי מנכ"ל חסר ניסיון קמעונאי (עופר בלוך).

המוסדיים השתכנעו שהאיש שניהל את הרשת במשך שנים רבות, הוא זה שיוכל לייצב את הספינה המקרטעת ולהשביח את השקעתם, והעמידו אותו בראשות הדירקטוריון, מספר חודשים לאחר שעזב את כס המנכ"ל. מכאן קצרה הדרך למינוי בן טיפוחיו של אברכהן למנכ"ל הרשת, ויציאה בתוכנית התייעלות שבה יפוטרו מעל 100 עובדים וייסגרו עשרות סניפים.

חזי שטרנליכט

מקלט השנה

הדולר נסק על רקע הנפילות בשווקים

המשקיעים בדולר האמריקאי נהנו השנה מעדנה שהם לא זוכרים כבר שני עשורים.

כשהשווקים בטלטלה, באירופה מתנהלת מלחמה, ואף אפיק כמעט לא נותר חסין, משקיעים רבים בישראל ובעולם ברחו למטבע אמריקאי, ששמר על מעמדו כמקלט מפני הנפילות החדות בשווקים, ונהנה מריבית הפד שעלתה בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה־80. התוצאה הייתה נסיקה של הדולר לשיא של 20 שנה מול סל המטבעות.

לאחרונה המגמה מעט התהפכה בשל מספר סיבות כמו צמצום פערי הריביות. אך במבט שנתי הדולר עדיין התחזק בקרוב ל־10% מול סל המטבעות, כולל מול השקל, אחרי שנים של נסיקה והתחזקות של המטבע הישראלי מול המטבעות המרכזיים.

האירו חווה השנה רכבת הרים תלולה אף יותר. הוא הגיע לשפל היסטורי, שוויו ירד מתחת לדולר אחד, מה ששימח את התיירים הישראלים שנפשו בחו"ל ונהנו משער נמוך שלא ראו כמותו - כשהגיע באוגוסט ל־3.25 שקל לאירו אחד. אלא שאז הגיע קאמבק מרשים, הרבה בזכות מילוי מאגרי הגז האירופיים כך שיספיקו כדי לעבור את החורף, ובזכות הבנק המרכזי באירופה שהחל במהלך העלאות ריבית חדות. כעת שער האירו עומד על 1.06 דולר, ומול השקל הוא נסחר בשער של כ־3.7 שקלים.

בר לביא

קריסת השנה

החורף הגיע לג'ונגל של הקריפטו

65% - זהו שיעור הצניחה בערכו של מטבע הביטקוין מתחילת 2022 ועד היום. אחרי שנתיים פנטסטיות שבהן ראינו סיפורי התעשרות מהירים, חזון להחלפת המערכת הפיננסית הקיימת, ופניה לקהלים יותר ויותר מסורתיים - באה הנפילה של שוק מטבעות הקריפטו, והיא כואבת מאוד.

בין המלווים את התעשייה הזו שנים ארוכות יש שאומרים כי מדובר בעוד "חורף קריפטו", האביב בוא יבוא, לא משהו שיש להתרגש ממנו.

אבל הפעם זה אחרת: ראשית, אם בחורפים הקודמים החזיקו בקריפטו בעיקר חובבי טכנולוגיה אידיאולוגיים, הפעם לא מעט מהנפגעים הם משקיעים רגילים, משקיעי מיינסטרים, שרצו לעשות תשואה גבוהה ופחדו להישאר מאחור. אז הם השקיעו ב"כסף של העתיד" - השקיעו ונפגעו, וכלל לא בטוח שהם ימהרו לחזור בסיבוב הבא.

בנוסף, הגאות של השנתיים האחרונות הביאה עימה אינפלציה אדירה של מטבעות, שירותים פיננסים מורכבים ומתוחכמים ובעיקר ממונפים מאוד, ללא פיקוח ובקרה, שהלכו והתנפחו על רקע הנזילות הגבוהה בשווקים, והחלומות על כסף מהיר וקל. הקריסה של כל אלה מתחילת השנה, חשפה שורה ארוכה של הונאות שפרחו בג'ונגל הבלתי מפוקח של הקריפטו. חורף הקריפטו אולי יעבור, אבל השאלה הגדולה היא מה נוכל ללמוד ממנו ואיזה לקחים ייושמו לקראת האביב הבא.

אתי אפללו