גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר מותגי הרכב צפוי לזנק בחודשים הקרובים, אך המחירים לא בהכרח יירדו

למרות שמספר מותגי הרכב בשוק הישראלי הכפיל את עצמו ביחס ל־2019 ועוד צפוי לגדול, המותגים החדשים נתקלים בלא מעט קשיים, כגון עלויות השיווק הגבוהות והריכוזיות בשוק היבוא ● וגם: מה המשמעות לגבי המתחרים הקיימים?

חנות של מותג הרכב Lynk Co בסין. יגיע בינואר הקרוב לארץ / צילום: Shutterstock, Robert Way
חנות של מותג הרכב Lynk Co בסין. יגיע בינואר הקרוב לארץ / צילום: Shutterstock, Robert Way

חברת הייעוץ האסטרטגי מקינזי פרסמה בשבוע שעבר מחקר חדש על החדירה של יצרניות רכב חשמלי לאירופה. בהקדמה כותבים החוקרים: "יצרני רכב חשמלי חדשים מאסיה נכנסים לשוק הרכב האירופי בכמויות חסרות תקדים. רבים כבר ביססו לעצמם אחיזה במדינות אירופיות ומתכוונים להרחיב את פעילותם". 

ועדת הכספים תכריע: האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי תידחה בדקה ה-90?
הדרישה של ההסתדרות משר האוצר הבא: העלאת שכר עובדי המגזר הציבורי ב־13%  
הושק בישראל: הקרוס-אובר החשמלי הספורטיבי של קיה

אבל אם בוחנים את מה שמתרחש בשוק הרכב הישראלי כיום, המונח "חסרות תקדים" מקבל פרופורציה אחרת: בדצמבר 2019 התחרו בישראל 36 מותגי רכב שמוכרים דגמים בטווח מחירים של כ־80 אלף עד כ־300 אלף שקל. בדצמבר 2022 כבר נמצאים בישראל לא פחות מ־57 מותגי רכב עם דגמים בטווח המחיר האמור. רוב המצטרפים החדשים הם מותגים של דגמים חשמליים או פלאג־אין שמגיעים מאסיה.

בינתיים, הזרם לא מציג סימני האטה. בינואר הקרוב יושקו בישראל עוד שלושה מותגי רכב חדשים מסין - לינק אנד קו, WM ו־ORA - ומאוחר יותר באותו רבעון יצטרף אליהם המותג הווייטנאמי VINFAST. ברבעון השני צפויים להגיע לכאן לפחות עוד שני מותגים של רכב חשמלי מסין מתחום הפרימיום ועוד אחד עממי, שכנראה ישווק גם דגמי בנזין. בהמשך השנה ייתכנו עוד לא מעט הפתעות.

להכפלת מספר מותגי הרכב ביחס ל-2019 יש משמעויות מרחיקות לכת על ההתנהלות השיווקית והתחרותית ובאינטראקציה עם הצרכנים.

מהומה שיווקית בניסיון לבלוט בשוק הצפוף

במשך שנים רבות שוק הרכב הישראלי היה די ריכוזי. בצמרת טבלת המכירות ניצבו 5־8 מותגי רכב ותיקים מקוריאה, מיפן ומאירופה, שריכזו בין 60% ל־70% מכלל המסירות השנתיות. על היתר התמודדו שאר המותגים, שחלקם התמקדו בנישות מצומצמות, ואחרים תפקדו על תקן של "מותגים משלימים" בקבוצות יבוא רכב בעלות מספר מותגים.

הגידול במכירות הרכב החשמלי בשנה החולפת הזניק לצמרת טבלת המכירות שחקנים חדשים, דוגמת טסלה, גילי ו־BYD. היבואנים לא היו צריכים להתאמץ למשוך את הלקוחות, לאור ההתלהבות הראשונית של הקהל הישראלי מכלי הרכב החשמליים, המחסור במלאים והצפי לעליית מס הקנייה. כעת, המצטרפים החדשים יידרשו להשקיע משמעותית רק כדי ליצור מודעות למותג ולהתבלט מעל "הרעש" התחרותי שנוצר.

זה אומר שמותגים חדשים שיצטרפו לשוק הרכב הישראלי כבר לא יוכלו "לעגל פינות" ולדלג על שלבים חיוניים כמו הקמת רשת אולמות תצוגה ומערך שירות בפרישה ארצית, פרסום בהיקף משמעותי ובניית מערך מכירות אפקטיבי באונליין. בהערת אגב נציין כי יבואנים רבים גם מחויבים לעמוד ביעדי מכירות מינימליים בשנה הראשונה. אלה שלא יעמדו בכך עשויים לגלות כי ליצרנים החדשים אין סבלנות כמו של יצרנים "ממוסדים".

אינדיקציות ראשונות לשינוי כבר ניכרות בשטח. אפילו מותג זעיר כמו LEAP השקיע בחודשיים האחרונים כמעט 3 מיליון שקל בקמפיין ההחדרה, ואפשר לצפות לקמפיינים גדולים יותר בהמשך. יש גם תחרות לא קטנה על מיקומי על אולמות התצוגה בערים גדולות.

הרבה מותגים מעט יבואנים - בינתיים

האמרה הנפוצה "ריבוי מותגים מתחרים טוב לתחרות, והתחרות טובה לצרכנים" נכונה גם בסיטואציה הזו, אך באופן חלקי - משתי סיבות: הראשונה היא המצב המתמשך של עודף ביקוש ומחסור במלאים, לפחות בחלק מהפלחים. הסיבה השנייה היא שכרגע הגברת התחרות היא בעיקר אנכית ולא אופקית. כלומר, רוב המותגים החדשים נשאבים לקבוצות היבוא הגדולות, והמספר הכולל של היבואנים לא גדל משמעותית בפועל.

כאמור, שיווק של מותג רכב חדש בישראל בשוק כה צפוף ורכישת מלאים משמעותיים דורשת משאבים כספיים לוגיסטיים (אולמות תצוגה, מחסני חלפים וכדומה), בהיקף של עשרות מיליוני דולרים לכל הפחות. משאבים אלה יש ליבואנים הגדולים בישראל, אבל אין לרוב הגופים העסקיים הצעירים והרעבים.

ואכן, שחקנים צעירים בשוק היבוא שהתעקשו לצאת לדרך עצמאית - דוגמת צ'יינה מוטורס יבואנית MAXUS, חברת EV MOTORS יבואנית JAC ועוד, רשמו היקפי מסירות מצומצמים. היו גם חברות יבוא צעירות שהצליחו לקבל זיכיון למותגים משמעותיים, אבל עשו "אקזיט" מהיר ונרכשו על־ידי קבוצות יבוא רכב גדולות עוד בטרם החלו לפעול. הדוגמה הבולטת היא B-EV, שקיבלה את זיכיון היבוא של VINFAST הווייטנאמית ונמכרה לקבוצת קרסו.

מסיבה זו, רוב יצרני הרכב, אפילו החדשים מסין, מעדיפים לפנות לסוחרים גדולים ומבוססים במדינות היעד, שיכולים לספק שירותי שיווק מקומיים שהיצרנים עצמם לא יכולים או לא רוצים לתמוך בהם. ראינו את זה קורה השנה גם באירופה, שבה גייסו יצרנים סינים חדשים בעיקר רשתות דילרים גדולות ומבוססות.

כאשר תיפתר בעיית המלאים בשוק הפרטי ובשוק הליסינג, או שהביקוש בשוק הרכב הישראלי יתחיל להתקרר, אפשר להניח שיקרו שני דברים: הראשון הוא הגברת התחרות האופקית בין היבואנים. זה כבר יביא בהכרח לתחרות על המחירים, בין אם במישרין באמצעות מבצעים, או בעקיפין באמצעות העמקת ההנחות לחברות הליסינג וגלגולן ללקוחות באמצעות שוק "אפס קילומטר".

דבר אחר שעשוי לקרות הוא שחלק מיצרני הרכב יתעוררו לנוכח "האיום מבית", ויציבו אולטימטום ליבואנים בישראל לפצל או להגביל את פעילות המותגים הסינים שהם מייבאים לישראל. לא מן הנמנע כי לפחות חלק מהמותגים החדשים לא ישרדו את "האש התחרותית" וייעלמו מהשוק הישראלי.

תמיכה ביד השנייה תהיה חיונית

"גב" רציני בשוק היד השנייה נחשב במשך שנים רבות כתנאי הכרחי לשיווק מותגים לשוק הישראלי. מותגים ודגמים שזכו לסטיגמה שהם לא שומרים על ערכם, נכשלו גם במכירות. השנתיים האחרונות ערערו את האמונה הזו מכיוון שהמחסור ברכב החדש חלחל גם לשוק היד השנייה, ונהנו ממנו גם מותגים עם דימוי נמוך.

אולם, עם עשרות מותגים חדשים ובלתי מוכרים שעתידים להיכנס לשוק השנייה, אפשר לצפות למהומה רצינית ובלבול צרכני בשנים הקרובות. יבואן שלא יתמוך במותג שלו עלול להיתקע עם מלאים של מכוניות משומשות. 

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי