באילו מכרזי רמ"י נרשמו ירידות מחירים ואיפה הקרקעות נותרו יקרות

מכרזים רבים של רשות מקרקעי ישראל נסגרו אתמול ברחבי הארץ והעלו תמונת מצב בה רוב הצעות היזמים היו נמוכות מהערכות השמאי של רמ"י • במקומות הנחשבים מבוקשים במיוחד המגמה הייתה הפוכה, עם הצעות גבוהות בעשרות אחוזים

הרצליה. הצעות מחיר על קרקעות גבוהות ב-50-60% מהערכות השמאות של רמ''י / צילום: Shutterstock
הרצליה. הצעות מחיר על קרקעות גבוהות ב-50-60% מהערכות השמאות של רמ''י / צילום: Shutterstock

ירידות משמעותיות נרשמו במחירי קרקעות ששווקו ע"י רמ"י במקומות שונים בארץ. בחיפה הירידות הגיעו לכ-22%, בבאר יעקב לכ-6%. לעומת זאת, במכרזי מתחם "קרית שחקים" בהרצליה נרשם מחיר קרקע ממוצע של 1.85 מ' שקל ליחידת דיור, גבוה משומת המקור של רמ"י, אך גם לאור זאת מצביעים אנשי נדל"ן על כך שבימים אחרים, המכרז יכול היה להניב הצעות גבוהות יותר. 

מטריקס תשכור מגדל בן 18 קומות בכפר סבא; כמה זה יעלה לה?
ההגרלה הרביעית של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך: כל מה שצריך לדעת
תוכנית מחיר למשתכן הופכת להימור פיננסי: ההנחות גדולות אך גם המשכנתאות | פרשנות
גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי שמונה ילדים"

במסגרת המכרזים הרבים שנסגרו אתמול, בלטו מספר מכרזים במקומות מרכזיים, שכללו גם יחידות דיור רבות. המכרז המשמעותי ביותר היה במתחם "קרית שחקים" בהרצליה, שכולל את כל המגרשים הריקים הסמוכים לתחנת הרכבת העירונית. בפרויקט מתוכננות להבנות להקמת 1,650 יחידות דיור במגדלים של 22-60 קומות ו-200 אלף מ"ר למסחר ולתעסוקה. ראש העיר משה פדלון אמר כי יישום התוכנית מחייב מתן פתרונות נאותים לתחבורה והודיע, כי לא ישתף פעולה עם רמ"י. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכמה.

המכרזים הראשונים למתחם זה, להקמת 897 דירות הסתיימו אתמול, ובהם זכו חברות פרשקובסקי, אשדר, בריגה, גינדי החזקות וורדים ניהול ואחזקות מבנים. ההצעות הזוכות היו גבוהות ב-50-60% מהערכות השמאות של רמ"י, ובסך-הכול עלות קרקע ופיתוח ליחידת דיור הגיעה לכ-1.85 מיליון שקל בממוצע.

אנשי נדל"ן אמרו לגלובס בהקשר זה כי המחירים אומנם גבוהים, אולם בזמנים אחרים, כשהריביות היו נמוכות, הם יכלו להגיע אף גבוה יותר. ההסבר לפערים הגדולים בין ההצעות הזוכות לבין הערכות השמאי נעוץ בחשיבות הגדולה שיזמי הנדל"ן מעניקים לעיר הרצליה, לכך שלא הרבה עתודות קרקע זמינות נותרו בה ושהעירייה מערימה קשיים על כל פרויקט חדש שרמ"י מנסה לקדם.

ירידות שווי תלולות

ואולם, בניגוד להרצליה, ברוב המכרזים האחרים שהסתכמו אתמול, הצעות היזמים היו נמוכות משמעותית מהערכות השמאי של רמ"י.

ביבנה מזרח זכו עופר אהרון, בוני התיכון, גשם למשתכן, י.ד. ברזאני ואחרים במכרזים ל-2,509 יחידות דיור שיוקמו במסגרת מחיר מטרה, לפי מחיר קרקע ופיתוח של כ-380 אלף שקל ליחידת דיור. לפני 5 שנים נערך בעיר מכרז גדול במסגרת מחיר למשתכן, שבו מחיר הקרקע והפיתוח הגיע לכ-300 אלף שקל, כך שניתן לומר שהמחיר שהושג במכרזים האחרונים משקף ירידת שווי ריאלית.

במבואות הדרומיים של חיפה זכו אפי קפיטל ואשל הירדן בקרקעות ל-814 דירות, במחיר קרקע ופיתוח של 330 אלף שקל ליחידת דיור. מדובר במחיר נמוך במיוחד, שכן לפני מספר חודשים נערכו בסמוך מכרזים שבהם נרשם מחיר של 425 אלף שקל ליחידת דיור, כך שמכרזים אלה מגלמים ירידת מחיר קרקע של 22%.

יתכן כי חלק מהסיבה לירידה התלולה במחירים נעוץ בכך שעיריית חיפה מערימה קשיים על פרויקטים בעיר. לאחרונה הוסכם כי קרקעות ששווקו במסגרת מחיר למשתכן לפני למעלה משנתיים יתחילו לקבל היתרי בנייה רק החל מסוף השנה הבאה.

ולבסוף, בבאר יעקב הסתיים מכרז ל-1,765 יחידות דיור, בהן זכו בין הייתר חברות אפרידר, אשדר ומרדכי אביב, לפי מחיר ועלות פיתוח ממוצעים של 750 אלף שקל; זאת לעומת מכרזים שנערכו בשנה שעברה במסגרת "מחיר מופחת", שבהם הושגו מחירים של כ-770 אלף שקל.