האבטלה תעלה, הרווחיות תיפגע: תחזית השווקים של דיסקונט והפועלים ל-2023

מהתחזיות שהכינו שני הבנקים לשנה הבאה עולה כי האינפלציה בישראל תאט לקצב של סביבות 3%, הבנקים המרכזיים לא יפסיקו להעלות ריביות אך יאטו את הקצב, והצמיחה במשק תהיה נמוכה • למשקיעים הם ממליצים להתגונן מהתנודתיות הצפויה במתן עדיפות למניות ערך

מצב השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מצב השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העולם וישראל צוללים להאטה כלכלית, והאבטלה צפויה לטפס, ומנגד האינפלציה, שזינקה בשנה החולפת, אמורה להתחיל "להירגע" ב-2023. התחזיות הכלכליות שהכינו לשנה החדשה מחלקת המחקר בבנק הפועלים וחטיבת השווקים הפיננסיים בבנק דיסקונט מלמדות על חשש מהאטה כלכלית מסתמנת, ומציעות גם דרכי התגוננות למשקיעים.

לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות 
מומחי השקעות מסכמים את 2022 ומספקים תחזיות לשנה הבאה 
הבורסה מסכמת שנה: קבוצת דלק שיאנית התשואה, ומי הפסידה הכי הרבה? 

השנה שחלפה התאפיינה בירידות שערים חדות במדדי המניות בבורסות, וגם באפיקים הסולידיים. בארה"ב זינקה האינפלציה לקצב שיא של 9.1% בקיץ, ומאז נחלשה. בישראל, מעריכים בבנק הפועלים, צפויה אינפלציה בקצב שנתי של 2.5% בסיכום 2022. החלק "הדביק" של האינפלציה (זו שנובעת מביקוש, המשקפת את עליית המחירים של השירותים) יירד באופן הדרגתי בלבד להערכתם, ויאלץ את בנק ישראל להותיר את הריבית ברמתה הגבוהה לאורך זמן.

בבנק דיסקונט מציינים כי האינפלציה בסיכום השנה שחלפה צפויה להסתכם בכ-5.5%. באשר ל-2023 אומרים בבנק, "נראה התמתנות לקצב של 3.1% שנה קדימה, ו-2.7% בסוף השנה".

אחד הגורמים שישפיעו הוא סעיף הדיור ש"יוסיף להוות גורם משמעותי באינפלציה, אם כי הוא צפוי להתמתן, לנוכח עלייה צפויה באבטלה, שחיקה בשכר הריאלי וגידול בהיצע הדירות (עקב עלייה בגמר בנייה)".

נוסף על כך, מציינים בדיסקונט, "תושפע האינפלציה בשנה הקרוב באופן לא מבוטל מצעדי הממשלה, ובהם ביטול המס על משקאות קלים וכלים חד-פעמיים, העלאת תעריפי החשמל והמים והסכמי השכר במגזר הציבורי". השוק, עם זאת, מתמחר לדברי הבנק אינפלציה נמוכה מעט מהתחזית שלו, בשיעור 2.8% השנה.

באשר לגובה הריבית הלאה, בבנק הפועלים אומרים כי העלאות הריבית מצד הבנקים המרכזיים, לאחר מהלך אגרסיבי בשנה שחלפה, יימשכו גם בשנת 2023, אם כי בקצב מתון יותר.

בארה"ב צפויה הריבית לטפס לרמה של 5%, ובישראל, הנגיד אמיר ירון צפוי להעלות את הריבית עד לרמה של 3.7%-4% בסוף המחצית הראשונה, בשתיים או שלוש פעימות של 0.25%.

בהנחה שהציפיות לאינפלציה יירדו לכ-2.5%, אומרים בבנק הפועלים, ריבית בנק ישראל צפויה להיות בשיעור ריאלי של כ-1.5%.

חדשות רעות אמורות להגיע מצד שוק העבודה. בדיסקונט מעריכים כי שיעור האבטלה הנמוך שליווה אותנו בשנתיים האחרונות, לאחר ההתאוששות ב-2021 מנזקי הקורונה, עומד שוב להשתנות משמעותית.

הכלכלנים מציינים כי "סדקים שהתגלו בחודשים האחרונים בצמיחת המשק המקומי גלשו גם אל שוק העבודה, וכך ראינו את שיעור האבטלה עולה בנובמבר ל-3.9%, תוך ירידה בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה".

עוד הם מוסיפים כי ניתן כבר להבחין בירידה בשיעור המשרות הפנויות, כאשר מגזר שירותי ההייטק בולט במיוחד בנסיגה חדה. להערכתם, בשילוב ההאטה הצפויה, האבטלה במשק תעלה מעבר ל-5%.

באשר לשיעור הצמיחה של המשק בשנה הקרובה, בבנק הפועלים מעריכים כי הוא יעמוד על 2.5%, כך שישקף צמיחה לנפש נמוכה, של 0.5%. עוד מציינים שם כי "אנו נמצאים בסביבת צמיחה דומה כבר במחצית השנייה של 2022, כך שקשה לומר שמדובר בהרעה משמעותית נוספת ביחס למצב הקיים".

בדיסקונט מעריכים כי לאחר שהמשק צמח בשיעור שמוערך ב-6.2% בסיכום שנת 2022, השנה תירשם צמיחה בשיעור של 2.5%, וכי שני מנועי הצמיחה המרכזיים ערב המשבר - הצריכה הפרטית וההייטק - צפויים לסבול מחולשה.

תחזיות שני הבנקים לפרמטרים מקרו כלכליים מרכזיים

תחזית הפועלים
● צמיחה בישראל - 2.5%
● ריבית הפד בארה"ב - עד 5% 
● ריבית בנק ישראל - 3.7%-4%  (בסוף המחצית הראשונה) 
● אזורי פעילות - ארה"ב, מזרח אסיה (בדגש על סין), אירופה בעדיפות פחותה

תחזית דיסקונט 
● צמיחה בישראל - 2.5%
● האבטלה במשק - מעל 5%
● שיעור אינפלציה בישראל - 2.7% בסוף השנה 

"פוטנציאל ליצירת תיקון בבורסה ב־2023"

למרות התחזית להאטה כלכלית, יש גם נקודות אור. בבנק הפועלים מעריכים פוטנציאל לעליות שערים בבורסה. "ירידת המכפילים הרוחבית והאגרסיבית בשנה האחרונה במניות הצמיחה הובילה ליצירת פוטנציאל לתיקון במהלך 2023", מציינים כלכלני בנק הפועלים. הם מוסיפים כי הדבר ניכר בייחוד "בקרב חברות הצמיחה המבוססות, בעלות תזרים מזומנים יציב וחוב נמוך".

אך בשל גורמי סיכון לא מעטים בשוקי ההון ובכלכלה, מדגישים בבנק הפועלים את ניהול הסיכון הרצוי באמצעות שילוב של מניות ערך במשקל משמעותי, כדי להפחית את רמת הסיכון והתנודתיות בתיקי ההשקעות.

בשוק החוב בארץ, מציינים בהפועלים, תיתכן התאוששות וירידה בתשואות האג"ח, וממליצים להטות לאפיק השקל 45%-55% מהתיק. בשוק החוב העולמי ממליצים שם להתמקד באג"ח ממשלתיות קצרות ובקונצרניות בדירוגי השקעה. בבנק הפועלים מדגישים כי תשואות גבוהות, שנראות אטרקטיביות בטווח הקצר, לא מפצות על האינפלציה.

בפועלים מעריכים כי השנה הקרובה תהיה מאתגרת עבור החברות. צפויה לדבריהם "פגיעה ברווחיות החברות על רקע עליית הריבית בארה"ב לרמה מרסנת (סביב 5%), וההערכות הן שהמעבר להפחתות הריבית עדיין רחוק, וצפוי רק לקראת סוף 2023. עם זאת, כיוון שהשווקים הפיננסיים מושפעים מאוד מציפיות, כל ניסיון לתזמן את השווקים צפוי לרוב להסתיים בהפסד, וההמלצה היא לבנות תיק מאוזן ומגוון, הכולל מניות צמיחה (טכנולוגיה ותעשייה) לצד מניות ערך (בריאות, מניות ערך ומדד דאו ג'ונס), בהתאם לרמת הסיכון של הלקוח".

"תשואת יתר בארה"ב, תמחור אטרקטיבי בסין"

בין האזורים הגיאוגרפיים שבהפועלים מסמנים כמומלצים להשקעה נמצאת ארה"ב, שזוכה ל"תשואת יתר" בזכות ניהול מוניטרי אחראי ואבטלה נמוכה, רמות מכפילים אטרקטיביות וחזרה אפשרית למדיניות מוניטרית מרחיבה בהמשך השנה. מנגד, הסכנות שם הן עלייה באבטלה והאטה כלכלית ממושכת מהצפוי.

אזור השקעה נוסף הוא מזרח אסיה, בדגש על סין. שם רמות התמחור לדברי הבנק אטרקטיביות בהשוואה היסטורית, ויש מגמות שינוי חיובי בהתייחסות הפוליטית לחברות הטכנולוגיה. מנגד, הם מציינים את מדיניות ה"אפס-קוביד" בסין כגורם סיכון, וכן את המשבר האפשרי בנדל"ן.

אירופה נמצאת בהמלצת "תשואת שוק" בהפועלים, ומה שתומך בהשקעה שם זה הפיחות החד באירו, שעשוי לתמוך ביצוא. אך הגידול בהוצאות האנרגיה בחורף הקרוב והשפעת המערכה באוקראינה הם גורמי סיכון. בבנק הפועלים מציינים כי בשוק ההון של ת"א התנודתיות תימשך ב-2023, וכי השונות בין הענפים ובין החברות השונות תמשיך להיות גבוהה מאוד.

בהתאם בבנק הפועלים ממליצים כי "הרכיב המנייתי יושקע בעדיפות למניות נבחרות (Stock Picking) ופחות למדדים, וכי הרכיב המוקצה למדדים יתמקד במדדי המניות הגדולות (ת"א-35), שמאופיינים במשקל גבוה יותר למניות ערך, ופחות למדדי המניות הבינוניות (ת"א-90) והקטנות (SME)".

טבע ואיי.סי.אל בין המניות המומלצות

בין המניות שעליהן ממליצים בבנק הפועלים נמצאת טבע , אשר מונה לה מנכ"ל חדש לאחרונה.

החברה צפויה להערכתם להשאיר את פרשת האופיואידים מאחוריה, ולרשום צמיחה בפעילות החדשנית שלה, עם גידול בהכנסות תרופות המקור אג'ובי ואוסטדו, על חשבון הקופקסון הדועך.

מומלצת נוספת היא איי.סי.אל , יצרנית האשלג שנהנתה השנה מהעלייה במחירי הסחורות. בבנק הפועלים סבורים כי החברה צפויה להציג תוצאות מצוינות ב-2023, אם כי פחות טובות מב-2022, בין היתר מאחר שמחיר של מעל ל-1,000 דולר לטונה אשלג, כפי שנרשם בשנה שחלפה על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה, אינו בר-קיימה לאורך זמן.

בתחום הנדל"ן המניב, מציינים בפועלים, בשנה שחלפה השיגו החברות בו "תוצאות תפעוליות חזקות מפעילותן בשוק המקומי, שנבעו מעלייה בשיעורי התפוסה, בדמי השכירות הריאליים, מעליית המדד, מביטול הקלות הקורונה ומהירידה בהוצאות הריבית הריאלית".

ואולם, שוק המשרדים "מתחיל לחרוק בהשפעת ההאטה בהייטק", ובראייה קדימה מזהירים בבנק הפועלים כי "הפגיעה בהכנסה הפנויה של משקי הבית כתוצאה מהעלאות הריבית עלולה להתחיל להתבטא בשנה הבאה בפדיונות השוכרים ובתוצאות הקניונים ומרכזי המסחר".

כמו כן, "מגזר המשרדים עלול לחוות בשנה הקרובה ירידה בביקושים למול היתכנות לגידול משמעותי בהיצע מ"ר של משרדים בשנים הקרובות". בין המניות המומלצות בתחום נמצאות עזריאלי  ומליסרון , ובקרב אלה עם פעילות ענפה בחו"ל - אלוני חץ .