תחזיות 2023 | ניתוח

חברות התעופה בטוחות שהשנה הן הולכות להרוויח. מה הסיכוי שזה יקרה?

חברות התעופה אופטימיות לקראת השנה הבאה וצופות, אחרי שנים קשות, מעבר לרווחיות • אלא שלא כולם שותפים לתחזיות האופטימיות, וייתכן שאנו עדיין בעיצומו של המשבר בענף • וגם: איך היצרניות הגדולות מתכוונות לענות על הביקוש העצום שנוצר למטוסים

שנת 2022 הייתה שנה מורכבת עבור ענף התעופה, שבתחילת השנה עוד נאלץ להתמודד עם הגבלות קורונה שהשתנו באופן תדיר, בשל התפרצויות גלי אומיקרון. כמעט במקביל, הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה לזינוק במחירי הנפט, וכתוצאה מכך גם לעלייה לא פרופורציונלית במחירי הדלק הסילוני.

אלא שהחצי השני של 2022 היה מעט יותר אופטימי עבור חברות התעופה, שמראות סימני התאוששות לקראת השנה הבאה.

הולנד נגד צרפת: שתי רשתות מזון בדרך לארץ. מי תקרוץ יותר לישראלים? | ניתוח
שיכון ובינוי מזנקת ב-7%; צפויה למכור את חלקה בפרויקט כבישי האגרה בטקסס 
לאחר המעבר לרווח: אל על חזרה להצטייד במטוסי בואינג - תמורת 230 מיליון דולר

אולם גם כעת, לא כל האנליסטים אופטימיים בנוגע לגרף השיפור בענף, כשבעיות ישנות כמו מחסור בכוח אדם ובמטוסים מתגברות ומתחדדות, ובמקביל האינפלציה, שעלתה כמעט בכל העולם בשנה האחרונה, גורמת לחשש בקרב החברות בנוגע לביקושים עתידיים.

"בעיצומו של משבר הקורונה ענף התעופה נכנס למקלט, היו חששות שגם ביציאה מהמגפה אנשים לא ירצו לחזור לטוס והיה חשש להאטה ארוכת-טווח", הסביר חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO. "כל הענף צמצם פעילות - חברות הקטינו את צי מטוסים, וצמצמו כוח אדם. ביציאה מהמשבר, ובחצי השנה האחרונה ביתר שאת, הביקושים גדלו בקצב מהיר ממה שהעריכו - עדיין לא חזרנו לרמות הביקושים טרום הקורונה אבל קצב ההתאוששות היה הרבה יותר מהיר ממה שהעריכו - ואז הגיעו החסמים בשרשרת האספקה".

בהתאם לשנה הלא יציבה, רוב חברות התעופה בעולם יסיימו את שנת 2022 כשהן לא רווחיות. על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאטא) בשנה החולפת הפסידו החברות 6.9 מיליארד דולר.

הרווח של החברות דווקא בדרך להישחק עוד

"תעופה זה עסק שעמוס מאוד בעובדים - שמהווים בערך 30% מהעלות התפעולית של החברות", מסביר רן פרדס, מנהל המסחר במניות חו"ל באי.בי.אי גלובל. "החלק השני זה כמובן מחירי האנרגיה, שהובילו לעלייה במחירי הדלק הסילוני. זה מאוד פוגע בשורת הרווח של החברות".

ביאטא מעריכים שבמהלך 2023 ענף התעופה יהפוך לרווחי ברובו - מלבד חברות תעופה באמריקה הלטינית ובאפריקה, אך גם אצלן יש צפי לצמצום הפסדים. לפי הערכות הארגון, הרווח הצפוי בשנה הבאה צפוי לעמוד על 4.7 מיליארד דולר.

אבל יש גם מי שאינם שותפים לתחזיות האופטימיות. הנושא הראשון שמטריד את האנליסטים הוא האינפלציה ויוקר המחיה, שיתחילו להשפיע על הצרכנים. "היום הביקוש לטיסות מאוד חזק, אבל עוד מעט לאנשים יהיה פחות כסף", טוען פרדס.

"להרבה אנשים היו חסכונות עודפים שצברו במהלך המגפה, אבל עכשיו גם הצרכנים העשירים מתחילים להרגיש את השחיקה הזאת. צריך להביא בחשבון גם שב-2023 שיעור האבטלה יעלה, ואנשים מובטלים טסים עוד פחות. לכן, סביר שלא נרגיש את הביקוש החזק שהכרנו גם בשנה הבאה".

השפעה נוספת של המצב המאקרו-כלכלי היא בנכונות של חברות ועסקים לשלוח את עובדיהן לפגישות עסקים שדורשות טיסה. "החברות הכי גדולות במשק, שבדרך כלל טסות הכי הרבה, כבר הפחיתו את ההוצאות שלהן בצורה משמעותית", הסביר פרדס. "כעת חברות ימשיכו לחפש איפה לחסוך - הרגשנו את זה בפרסום הדיגיטלי ומרגישים את זה אפילו בסייבר. זה לא המקום שהייתי מצפה לראות בו צמיחה משמעותית לעומת השנה החולפת".

בעיה נוספת שעליה מצביע פרדס היא שחברות תעופה רבות פועלות במינוף מאוד גבוה. עליית הריבית, אם תמשיך ב-2023, עלולה להיות משמעותית במיוחד עבורן: "המשמעויות הן עלויות מימון מאוד גבוהות, וזה עלול להיות גורם נוסף ששוחק את רווחיות חברות התעופה".

במקביל לכל המשברים החדשים שפקדו את עולם התעופה בשנתיים האחרונות, לאחרונה צצים פעם נוספת משברים שבענף חשבו שכבר לא ישובו - והמשמעותי ביותר הוא המחסור במטוסים. היציאה ממגפת הקורונה לוותה בזינוק מטאורי בביקוש לטיסות - הן צרכניות והן עסקיות. חברות התעופה, שלאורך שנות הקורונה - על מנת לחסוך בעלויות - הפסיקו את פעילותם של מטוסים רבים, מצאו את עצמן ללא יכולת לספק את הביקוש. זו גם אחת הסיבות המרכזיות לעלייה שהורגשה בחודשים האחרונים במחירי הטיסות בעולם.

בואינג ואיירבוס לא עומדות ביעדי הייצור

בניסיון להתמודד עם המחסור פנו חברות התעופה ליצרניות המטוסים הגדולות בעולם - בואינג  האמריקאית ואיירבוס האירופית - והזמינו מטוסים רבים. אלא שלשתי ענקיות התעופה יש כבר הזמנות סגורות לרוב הדגמים צרי-הגוף שלהן עד לשנת 2029.

לשם המחשה, לאיירבוס יש יותר מ-6,000 הזמנות למטוסים מדגם A320 neo - ולפי קצב הייצור הנוכחי של החברה ייקח כשמונה שנים לייצר את כולם. חברת בואינג הודיעה השנה על כך שקיבלה יותר מ-800 הזמנות למטוסים חדשים - ובמקביל, היא הצליחה לייצר השנה רק כ-430 מטוסים.

בינתיים החברות מתקשות לעמוד בתאריכי היעד שלהן למסירות מטוסים. מנכ"ל חברה שמשכירה מטוסים לחברות תעופה גדולות טען השבוע בבלומברג: "במהלך השנתיים האחרונות לא קיבלנו מטוס אחד בזמן. הכי גרוע היה כשהזמנו את אחד הדגמים של איירבוס, שכל מטוס מהדגם הזה הגיע בלא פחות משבעה חודשי איחור".

חלק גדול מהקשיים של יצרניות המטוסים לחזור לקצב ייצור גבוה עדיין נובע מנושאים שקשורים למגפת הקורונה. כך למשל, הקשיים בשרשראות האספקה, שעדיין לא חזרו לתפוקה מלאה, גורמים לעיכובים רבים, ועובדים רבים של החברות לא חזרו לאחר המשבר, או פשוט אינם יכולים להגיע לעבודה בשל מגבלות כאלו ואחרות, שעדיין קיימות במקומות שונים.

המניות של שתי יצרניות הענק היו תזזיתיות במהלך כל השנה, בהתאם לשינויים בעולם התעופה. מניית בואינג רשמה הפסד של יותר מ-9% מתחילת השנה, בעוד שהמניה של היריבה העסקית רשמה ירידה של כ-4% בלבד. עם זאת, שתיהן סיימו את השנה עם סנטימנט חיובי, שבתעשייה מקווים שיוכל להימשך לתוך 2023.