גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמה ושלום בידי שי ופוטין: שני הדיקטטורים שחורצים את גורל העולם

ערב המלחמה באוקראינה שתי המדינות הבטיחו "ידידות ללא סייגים" ● מאז, סין התחילה לדאוג והזהירה את רוסיה, אבל גם הגדילה את הסחר איתה ● מה סין תעשה אם רוסיה תתקרב לתבוסה? האם היא תקריב 506 מיליארד דולר של סחר עם ארה"ב? השאלות החשובות של 2023

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo

במידה שכנראה אין לה תקדים, השנה החדשה תעמוד בסימן החלטותיהם של שני דיקטטורים; החלטותיהם המשותפות והחלטותיהם האינדיבידואליות. אלה הם שי ג'ינפינג של סין ופוטין של רוסיה. שניהם חורקים שיניים בהיכנס השנה החדשה. אין זו העזה להגיד שהם ייחלו לעמדה פוליטית, כלכלית ואסטרטגית טובה בהרבה.

2022: השנה שבה התחילה מלחמת העולם השנייה וחצי | פרשנות
בין מכרות פחם לדובי הקוטב: בארכיפלג הארקטי הנורבגי גוברים המתחים בין רוסיה למדינות המערב 

ברור שבידיהם נתונים שלום ומלחמה, מפני שאחד מהם כבר בחר במלחמה, ומנהל אותה זה החודש האחד־עשר. אבל בידיהם גם נמצאת ההכרעה אם המלחמה הזו תתפשט, אם היא תמוטט מעיקרו את הסדר הבין לאומי, אם היא תתנהל ביותר מזירה אחת, אם היא תלבש צורות חדשות.

הם נועדו ערב השנה החדשה בפיסגה וירטואלית. דגלים של שתי הארצות נראו ברקע, ומילים לבביות בקעו מגרונותיהם. היה נדמה שפוטין התאמץ במיוחד להישמע חם וידידותי. אולי זה עניין אמיתי של חיבה, ואולי זו תוצאה של הרושם שפוטין זקוק לשי יותר ממה ששי זקוק לפוטין.

סוף סוף, צבא רוסי הוא זה המדמם בשדות הקרב של אוקראינה, והמשק הרוסי הוא זה הנתון למשטר סנקציות חמור. רוסיה היא זו המנסה כמעט כלאחר ייאוש למצוא נשק ותחמושת במחסנים לא לה. עד כמה שאנחנו יודעים, סין היא זו המסרבת לפי שעה למלא את מחסורה.

אנחנו עומדים אולי רק שבועות אחדים, אולי אפילו ימים אחדים, מניסיון של אחד הצדדים במלחמת אוקראינה להטות את הכף לטובתו באופן משמעותי.

זו אינה 1941. המלחמה אינה פוסקת בחורף כדי שהלוחמים יוכלו להתכרבל. רוסים ואוקראינים מתים בהמוניהם בשעריהן של שתי ערים קטנות במזרח אוקראינה. כשלעצמן הן מבוטלות, אבל אורך המערכה והיקף האבדות מעניקים להן משקל החורג מחשיבותן האובייקטיבית. אף אחת מהן לא תטה את המערכה. הכבוד הזה יצטרך להינתן אולי לנסיון פריצה רוסי חדש לעבר קייב.

רודן לרודן יביע אומר

כך או כך, אין צורך בהעזה גדולה כדי לנחש שפוטין לא תכנן חורף כזה כאשר התחיל את המלחמה. למרבה החשיבות, הוא פלש שלושה שבועות לאחר שנועד פנים אל פנים עם שי בבייג'ינג. זה היה מעמד של אוהבים. ההודעה המשותפת בסופו כללה את המלים, "הידידות בין שתי המדינות אינה יודעת סייגים, ואין איסור על שיתוף פעולה ממין כלשהו".

המלים עוררו אחר כך את הרושם הבלתי נמנע, שפוטין הכניס את שי בסוד תוכניותיו. הרודן הרוסי עצמו ראה צורך להבהיר, בפומבי, באוקטובר שעבר, שהוא לא הכניס. מומחים אקדמיים בכירים בסין כתבו עד ערב הפלישה ממש, שהיא לא תצא אל הפועל. אחד מהם אפילו התנצל אחר כך. אף על פי כן קשה להאמין שרודן סין לא ידע כי המלחמה בדרך. סוף סוף, מה הטעם ב"ידידות ללא סייגים" אם במרכזה עומד שקר מפלצתי?

סין מיהרה לאמץ את הנרטיב הרוסי, שהמלחמה היא תוצאה של התפשטות נאט"ו, והיא נכפתה על רוסיה. כלי תקשורת מרכזיים בסין אפילו הפיצו תאוריית קונספירציה נפסדת על "מעבדות מיקרוביולוגיות סודיות" של ארה"ב על אדמת אוקראינה. אבל הסינים לא תמכו בעצם המלחמה, נמנעו בהצבעות באו"ם, ולא הכירו בסיפוחי רוסיה, החל מסיפוח קרים ב־2014.

בספטמבר, כאשר שי הגיע לפסגה אזורית באוזבקיסטן, שבה נכח גם פוטין, אי הסכמה נרמזה ברבים. פוטין עצמו נשמע אומר לשי, "אנחנו מבינים את שאלותיכם ואת דאגותיכם". זה איפיון נייטרלי לחלוטין, אבל הוא בוודאי איננו משקף את התמיכה הלבבית שאליה מייחל פוטין. משטרו משתדל להציג את היחסים עם סין, עם הודו ועם עוד כמה ארצות באסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית כחלופה נאותה ליחסיו ההדוקים משכבר הימים עם ארצות המערב העשירות.

רוסיה כנכס אסטרטגי

בנובמבר, שי ערך פיסגה וירטואלית ארוכה עם נשיא ארה"ב ביידן. הודעה סינית רשמית ייחסה אחר כך לשי הבעה של דאגה לנוכח המשך המלחמה. אבל סין לא נקפה אצבע כדי להחיש את סיומה, לפחות לא באופן הידוע למערב. הסחר בין שתי הארצות גאה ב־2022, ועמד על 170 מיליארד דולר ויותר, עלייה של 25 מיליארד לעומת השנה הקודמת.

סנקציות סיניות הן חלום באספמיא, אלא אם כן רודן רוסיה יחליט להשתמש בנשק גרעיני. שי דיבר במפורש נגד שימוש כזה, כאשר קנצלר גרמניה שולץ סר אליו לביקור בתחילת נובמבר.

ברור למדי מה סין רוצה מן היחסים האלה: לנטרל את ארה"ב, או לפחות להפחית במידה ניכרת את נוכחותה באסיה. רוסיה חזקה, הלוחצת על ארה"ב ועל בעלות בריתה באירופה, היא נכס אסטרטגי, לפחות במובן הזה, אם גם לא בהכרח במובנים אחרים. אבל סביר שסין לא הביאה בחשבון את היקף הסתבכותה של רוסיה, ובמיוחד את היקף הסיוע המערבי לאוקראינה.

ניצחון קל של רוסיה היה מחזק אולי את תאבונה של סין לתקוף את טייוואן, בייחוד אם תגובת המערב היתה הססנית ומוגבלת. אבל סיוע צבאי ואזרחי של מאה מיליארד דולר לאוקראינה העניק לסין סיבה להיסוס. אולי המערב אינו "נמר של נייר", כפי שהסינים אהבו לתאר אותו מאז שמאו טבע את הביטוי, לפני 70 שנה ויותר.

סין תצטרך להחליט

מאמר במגזין 'אטלנטיק' השווה בשבוע שעבר את השותפות הסינית־רוסית של ימינו עם היעדר שותפות כזאת בימי השיא של המלחמה הקרה. "בשנות ה־60", כותב בעל המאמר, "סין ורוסיה החמיצו את ההזדמנות להביס את המערב, כאשר הפכו לאויבות מרות. היום הן מנסות לתקן את השגיאה הגורלית ההיא".

פסגה וירטואלית ערב השנה החדשה: פגישת פוטין ושי ביום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev

זו הפרזה ניכרת. בשנות ה־60 סין היתה ננסית כלכלית. לא היו לה כמעט כל קשרי מסחר עם העולם החיצון, בוודאי לא עם ארה"ב ועם מערב אירופה. היא הייתה ארץ מהפכנית, ולא היה לה כל אינטרס בשלום עלי אדמות. גם אם סין של שי ג'ינפינג מסגלת לעצמה עמדה תובענית כלפי העולם החיצון, היא אינה שותפה לתאוות הנקם של רוסיה. "להביס את המערב" היא כנראה שאיפה אסטרטגית סינית, אבל בניגוד לרוסיה, לפחות לפי שעה, סין אינה רוצה, או מוכנה, למוטט את התקרה.

מהלך המחשבה הזה יועמד במבחן אם רוסיה תנחל תבוסה. אז סין תצטרך להחליט אם החשש מפני ואקום עצום ממדים מצדיק את הצלת רוסיה - ומצדיק את אובדן יחסי המסחר שלה עם ארה״ב (היצוא הסיני לארה"ב ב־2021 עמד על 506 מיליארד דולר, עם עודף של 355 מיליארד).

גם שי גם פוטין גילו בשנים האחרונות קוצר רוח גובר כלפי המערב. אבל השנה האחרונה הזכירה לשניהם את מגבלות כוחם. פוטין נותן ביטוי למפח הנפש שלו בהתקפות תוכפות והולכות על ערי אוקראינה. מפח הנפש של שי נוגע למשבר הקורונה, שמשטרו היה מוכן עד זה לא כבר ללמד את המערב איך לטפל בו. לא עוד.

דיקטטורים שגבם אל הקיר תמיד מעוררים אי נוחות. בנסיבות האלה אי־הנוחות גדולה במיוחד, והיא גדלה מיום ליום.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני
ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה