גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למכור מחדש מוצרים שהצרכנים לא צריכים: המושג החם בקמעונאות

קמעונאי אונליין מאפשרים ללקוחות למכור אצלם פריטי יד שנייה, באתרי מרקטפלייס מתפתח ענף C2C (לקוח ללקוח), ומותגים כמו H&M ואדידס מציעים פריטי אופנה ממוחזרים ● שוק ה־ReCommerce מזנק, וההערכות הן שבעוד חמש שנים הוא יסתכם בכ־290 מיליארד דולר

שוק ה־ReCommerce מזנק / צילום: Shutterstock
שוק ה־ReCommerce מזנק / צילום: Shutterstock

אחד המאפיינים הבולטים של בני דור ה־Z הוא מודעות לקיימות, מיחזור והשאלת בגדים ויד שנייה, מה שמוביל יותר ויותר מותגים להשקיע בנושא. כך, למשל, קמעונאי אונליין כמו זלנדו מאפשרים ללקוחות למכור דרכם פריטים שנרכשו שם, באתרי מרקטפלייס שונים ניתן למכור פריטים ישנים לרוכשים שמעוניינים לחדש או למחזר אותם (מה שמכונה C2C), ומותגים כמו H&M ואדידס מציעים פריטי אופנה ממוחזרים.

הבית החכם יגיע לכולנו: אלה הטכנולוגיות שיפרצו השנה 
האיש שליווה את טסלה במשך שנים מפצח את תעלומת מאסק | ראיון

כאשר כל זה פוגש גם את משבר יוקר המחיה ועליות המחירים של מוצרים ושירותים רבים, גם בני הדורות הקודמים מחשבים מחדש את הרגלי הקנייה שלהם. כך נולד שוק ה־Recommerce, מושג חדש יחסית, הכולל בתוכו השכרה, מילוי מחדש, תיקון, מכירה חוזרת, החזרה והפצה מחדש של מוצרים ופריטים שהצרכן כבר לא צריך, או שיש לו יותר מדי מהם.

לפי נתוני פלטפורמת האיקומרס האירופית Cross Border, אתרי מרקטפלייס שמציעים מסחר־מחדש צומחים פי 20 מהר יותר מכל שוק הריטייל, ועד 2025 סקטור המסחר־מחדש צפוי להגדיל את הנתח שלו בשוק מ־10% ל־14%. מבחינה כספית, ב־2021 הסתכם שוק המסחר־מחדש באירופה ב־75 מיליארד אירו, והצפי הוא שעד 2025 יירשם גידול של 60% והשוק יסתכם ב־120 מיליארד אירו.

לפי סקר שערכו בקרוס בורדר, הסיבה העיקרית להתחזקות המגמה היא כלכלית. "לפחות 93% מהצרכנים אומרים כי האינפלציה משפיעה על החלטתם לקנות ולמכור מוצרים יד שנייה, בדגש על חיסכון כספי או ניסיון להרוויח כסף", מציינים בפלטפורמה.

פחות כלכלה ליניארית

בחברת ויזה ערכו סקר מקיף חדש בנושא, ומצאו כי 87% מנשאלים כבר השתתפו לפחות בפעילות מסחר־מחדש אחת, ועשו שימוש חוזר במוצר או בשירותים. הסקר נערך באירופה, וניתן ללמוד ממנו על מה שעשוי או יכול להכות שורש גם בישראל.

הסקר של ויזה בוצע על ידי חברת Opinium, והשתתפו בו 7,000 צרכנים בגילאי 18 ומעלה, ו־1,750 מקבלי החלטות בעסקים קטנים ובינוניים באירופה. הנתונים נאספו באמצעות סקר מקוון במדינות צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, פולין, שוודיה ובריטניה. עסקים קטנים ובינוניים הוגדרו כעסקים עם פחות מ־250 עובדים, ומחזור של פחות מ־50 מיליון אירו בשנת הכספים האחרונה.

לפי הסקר, מכירה חוזרת היא הנפוצה ביותר מבין כל ההתנהגויות - 45% מהצרכנים ציינו כי הם מוכרים מוצרים לפחות פעמיים בשנה. רבע מהחברות הקטנות והבינוניות באירופה כבר מספקות אפשרויות למכירה חוזרת, ועוד 48% מצהירות כי הן מתכננות לעשות זאת בעתיד.

קצת יותר מרבע מהצרכנים (27%) יעדיפו למסור פריטים לתיקון, שיפוץ או התאמה, מכיוון שזה ישתלם להם יותר מלקנות חדש. צרכנים בגילאי 65 ומעלה הם בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר לעשות זאת. כמעט שליש מהנשאלים הצהירו כי חיסכון בעלויות הוא אחד המניעים העיקריים שלהם.

"המעבר מכלכלה לינארית של 'קח, תעשה, תבזבז' לכלכלה מעגלית ידרוש שינוי מערכתי שלם", אומר מנכ"ל ויזה בישראל גרי לסקי, ומציין כי מהסקר עולה כי "יש תיאבון חברתי ברור לאפשרויות בנות קיימא יותר. אם העסקים הקטנים והבינוניים, וגם הצרכנים, יקבלו יותר חינוך ותמיכה בנושא - זה יחזק את המגמה ברחבי העולם".

ההזדמנות הכלכלית

אחת הדרכים לחינוך בנושא היא מתן דגש על ההזדמנויות הפיננסיות לצרכנים, ועל הפוטנציאל לחיסכון בעלויות בקרב בעלי העסקים. כך, למשל, ניתן לפתח אפליקציה למכירת רהיטים או בגדים משומשים, או שייתנו תמריצים כספיים לחלוקת עודפי מזון.

באירופה יש כמה אפליקציות פופולריות למכירת אופנה יד שנייה, ובהן Vinted (השחקנית הגדולה ביותר בתחום, עם 65 מיליון חברים), Rubylane ו־Depop. מדובר בשוק שמכירותיו ב־2021 הסתכמו בכ־20 מיליארד אירו, והצפי הוא ששוק זה יגדל ל־37 מיליון אירו ב־2025.

כ־25% מהנשאלים בסקר אמרו שיקחו חלק במסחר־מחדש אם יוכלו להרוויח מכך כסף, אך גם יתרונות סביבתיים הם מניע מרכזי עבור כ־43% הצרכנים. תשעה מכל עשרה מבוגרים לקחו חלק פעיל בפעילויות ידידותיות לסביבה בשלושת החודשים שקדמו לסקר, כאשר הרוב המכריע (93%) ציינו כי הם חשים שלשימוש בפחות אריזות יש השפעה על הסביבה והחברה.

לפי הערכת ויזה, עד שנת 2030 ישקף המעבר למסחר־מחדש באירופה הזדמנויות כלכליות בהיקף של 900 מיליארד אירו. כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים שהשתתפו בסקר (91%) ציינו שהם מעוניינים לעבוד באמצעות שיטות בנות־קיימא יותר, ורבע מהם אמרו כי הם ישקיעו בכך 20% מההכנסות שלהם או יותר.

כבר כעת, ההכנסות של חברות קטנות ובינוניות המאפשרות מסחר־מחדש צמחו ב־22% בשנתיים האחרונות, ומרבית הצרכנים (69%) ציינו כי הם מעוניינים לקנות מוצרים או שירותים מעסקים שפועלים בתחום.

למרות זאת, יש עדיין כשלים ביישום. שליש מהמשיבים בסקר של ויזה ציינו כי המסחר־מחדש עדיין אינו נוח וקל ליישום, וחמישית אינם מרגישים בטוחים לגבי איכותם של מוצרים מסוימים, בעיקר בכל הנוגע לפריטים להשכרה ומכירה חוזרת של יד שנייה. כאמור, בקרב בני דור ה־Z הנושא פופולרי יותר, כך שבראייה לעתיד, ניתן להניח כי הנושא יתפתח ויהיה נגיש יותר לקהל הרחב.

"האובססיה של אמריקה"

לאחרונה פרסם המרקטפלייס האמריקני OfferUp את דוח המסחר־מחדש שלו לשנת 2022. זו השנה הרביעית שהדוח מתפרסם, וגם שם מזהים עלייה ברורה במגמה. "האובססיה של אמריקה לקנות ולמכור מוצרים יד שנייה יצרה תעשייה שגדלה יותר מהריטייל המסורתי, בלי שום סימני האטה. מדובר בצמיחה של 15% לעומת 2021", מציין המנכ"ל טוד דנלפ. ההערכות הן שבעוד חמש שנים יעמוד השוק העולמי על 289 מיליארד דולר.

לפי הדוח, האמריקנים מבלים 27 דקות בממוצע ביום באתרי מרקטפלייס יד שנייה, פרק זמן דומה מאוד ל־30 הדקות שהם מבלים בממוצע ביום באתרים כמו אינסטגרם, פייסבוק וסנאפצ'ט. מבין אלה שפעילים בזירת המסחר־מחדש, 58% מצהירים כי יגדילו את פעילותם בשוק זה.

למרות שלכאורה האופנה מובילה את התחום, גם באופר־אפ מזהים שהיא לא לבד במשחק. למעשה, 76% מהאייטמים למכירת מחדש מגיעים מתחומי החשמל והאלקטרוניקה, רהיטים, מוצרים לבית, פרטי ספורט ועוד.

נזכיר כי אחת השחקניות הוותיקות בתחום, הרבה לפני שמסחר־מחדש הפך לבאז וורד, היא איביי - במרקטפלייס שלה ניתן לרכוש זה שנים מוצרים יד שנייה, ומוצרים שעברו חידוש או התאמה מחדש.

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים