דירה בהנחה | ניתוח

שבע שנים, 134 אלף דירות: האם גולדקנופף ימשיך במדיניות ההגרלות?

ההגרלה הרביעית של דירה בהנחה הסתיימה, ולא ברור אם הממשלה החדשה תמשיך במדיניות ההגרלות • מצד אחד, עשרות אלפי זוגות צעירים התקרבו לחלום הדירה, אך מצד שני, קיימת אי־ודאות גדולה בנוגע לכמות היחידות המוצעות ולמשך הבנייה • 3 הערות על התוכנית

הגרלות ''דירה בהנחה'', שלב הסיכומים / צילום: Shutterstock
הגרלות ''דירה בהנחה'', שלב הסיכומים / צילום: Shutterstock

השבוע הסתיים סופית סבב הגרלות תוכנית "דירה בהנחה", שכלל ארבע הגרלות - ממרץ ועד דצמבר 2022 - עם כמעט 30 אלף יחידות דיור. בזמן שהשוק מעכל את התוצאות וממתין לבאות, ריכזנו שלוש נקודות למחשבה: על התוכנית, על חשיבות ההגרלות ועל עתידן תחת הממשלה החדשה. 

ההגרלה הרביעית של "דירה בהנחה" הסתיימה: לאיזו עיר נרשמו הכי הרבה?
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" 
המגדלים מגיעים להרצליה פיתוח והקיפאון בשוק הדירות החדשות עשוי לסמן שפל חדש: מה צפוי השבוע בנדל"ן 

היעד לא הושג, השיא לא נשבר

90,393 איש נרשמו להגרלה הרביעית של תוכנית "דירה בהנחה", שהציעה 6,471 דירות ב־13 יישובים. הערים המובילות במספר הנרשמים הן אשדוד, עם 43,106 נרשמים, יהוד עם 35,359 וחיפה עם 29,729 נרשמים.

בכך נשלמות הגרלות 2022 של "דירה בהנחה": באוקטובר נרשמו כ־57,000 משקי בית עבור 3,317 דירות; ביולי נרשמו כ־112,600 משקי בית בהגרלות עבור 5,499 דירות; ובמרץ, בהגרלה הגדולה ביותר של השנה החולפת, נרשמו כ־119 אלף משקי בית עבור 10,053 דירות. 

על "דירה בהנחה" הכריז משרד הבינוי והשיכון באופן רשמי בפברואר 2022, לאחר כשנה של הפסקה בתוכניות ההגרלות. היעד שהוצב היה 30 אלף דירות לזוכים - אך עם סיומה של ההגרלה הרביעית נעצר המספר על קצת יותר מ־27 אלף דירות.

אין ספק כי 30 אלף דירות בשנה אחת הן יעד לא קל להשגה, ודאי בהתחשב בעובדה שעד היום רק בשנה אחת הרף הזה נחצה: בשנת 2017, אז הוגרלו בהגרלות מחיר למשתכן יותר מ־39 אלף דירות. 2022 מדורגת, אם כן, שנייה מבחינה זו, עם 27,086 דירות שהוגרלו - אך בשורה התחתונה, היא לא עמדה ביעד.

מצד שני, בטקס חילופי השרים שנערך במשרד השיכון בשבוע שעבר ציין השר היוצא זאב אלקין, לא בפעם הראשונה, כי 45 אלף יחידות דיור נוספות ממתינות לצאת להגרלות בשנה הנוכחית - דירות הנובעות "מפרויקטים שכבר הותנעו", לדבריו, ושהמשרד נערך מבעוד מועד לצאת איתן לדרך.

בהנחה שישנם כעת בשוק בסביבות 100 אלף זכאים לדירה במסגרת התוכנית, מדובר במספר משמעותי מאוד - ודאי בעיניהם של מקדמיה. השאלה היא אם מעשית אכן אפשר לעמוד בהיקף כזה. לפי מה שראינו בשנה שעברה, לא תמיד ההכרזות וההבטחות פוגשות את המציאות.

עד כמה אפשר "לבנות" על ההגרלות?

ההגרלה הרביעית שנסגרה כעת היא דוגמה טובה לאתגר שמביאות איתן תוכניות ההגרלות: בתחילת החודש שעבר, עם ההכרזה על השקת ההגרלה האחרונה ל־2022, צוין בהודעת משרד הבינוי והשיכון כי יוגרלו בה יותר מ־7,000 דירות. עד לסוף החודש פחת המספר הזה בכמה מאות דירות, ל־6,471 דירות בסופו של דבר, משום שפרויקטים מסוימים שהיו אמורים להיכלל בה נדחו.

נושא נוסף המדגים את הקושי בהסתמכות על הגרלות לדירות חדשות הוא התקדמות הפרויקטים בשטח: מתוך 337 פרויקטים שהשתתפו בהגרלות בשנת 2022, לכ־65% טרם הוגשה בקשה להיתר, ורק ל־15 (4.4%) ישנו היתר בנייה.

לא במקרה טוענים מומחים רבים כי התוכניות מקיימת למעשה "הגרלות לאופציה לדירה" ולא לדירה בפועל, שכן עד שישימו הזוכים את ידם על הדירה יחלפו ימים רבים, ולעתים גם יותר מחמש שנים מיום ההודעה על זכייה. לאורך הדרך זוכים רבים מוותרים על הזכות שנמצאת בידם, בין אם בשל חוסר היכולת לעמוד במשמעות הכלכלית שמביאה עימה ההמתנה הזו, ובין אם פשוט משום שמצאו אלטרנטיבה טובה יותר לדירה.

סוגיה נוספת קשורה בביקורת שנשמעה לא מעט סביב תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר משה כחלון: הכללת יישובים אמידים בהגרלות - כלומר מתן הנחה לדירות שמחוסרי הדיור האמיתיים לא יכולים לשים עליהן את ידם. השר אלקין, כך נראה, הבין את הביקורת הזו, ולמעט ההגרלה הראשונה של 2022, רוב ההגרלות היו לפרויקטים בפריפריה. כך לדוגמה, כ־55% מהדירות בהגרלה האחרונה הן ביישובי פריפריה מובהקים.

ובכל זאת, כפי שכבר חשפנו כאן, זוכי "דירה בהנחה" - בעיקר במרכז הארץ - זכו בהנחות מפליגות על דירותיהם, הרבה יותר מההנחה שעליה הכריז משרד הבינוי והשיכון, של 500 אלף שקל לדירה. ביהוד, בראשון לציון ובבאר יעקב יוכלו ליהנות הזוכים מהנחות של 900 אלף שקל ואף של מיליון שקל בהשוואה למחירי דירות חדשות בשוק החופשי.

השאלה הגדולה: יימשך או לא יימשך?

נראה כי גם שר הבינוי והשיכון החדש, יצחק גולדקנופף, וגם שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', הם לא מחובבי הרעיון של ההגרלות: סמוטריץ' נוטה לכלכלה חופשית, וסיעת יהדות התורה, שבראשה עומד גולדקנופף, פוזלת אל הסיוע לרוכשי דירות יד שנייה, באמצעות תמריצים מהמדינה. לכך נוספת העובדה לפיה הממשלה הנוכחית לא ממהרת להמשיך מדיניות שיצאה לדרך בממשלה הקודמת.

זה לא אומר שמפעל ההגרלות ייפסק לגמרי, שכן הוא יכול לשמש כלי להתמקדות במגזרים שונים - אינטרס מרכזי מבחינת המפלגות החרדיות. תוכנית מחיר למשתכן, למשל, תיעדפה בתחילת הדרך (אי־שם בשנות ה־90) משפחות לפי מספר הילדים, אך כחלון הסיר את הקריטריונים הללו בתקופתו. עם זאת, במחיר למשתכן בגרסתו תועדפו משפחות גדולות במתן הטבות למימון רכישת דירה, שכן הקריטריונים לעניין זה כללו מספר ילדים במשפחה ומספר אחים ואחיות - קריטריונים המעניקים העדפה לא קטנה למשפחות חרדיות, בין השאר. תוכנית "דירה בהנחה" אינה כוללת העדפה כזו, ואחת האפשרויות העומדות בפני השר היא לבצע בה שינויים בהיבט הזה.

בסביבתו של שר השיכון לא ממהרים לצאת בהצהרות: בלשכתו מציינים כי מאחר שחלף רק שבוע מכניסתו לתפקיד, ומאחר שהמנכ"ל החדש של המשרד, יהודה מורגנשטרן, מונה רק בתחילת השבוע, טרם גובשה עמדה ברורה באשר להמשך דרכן של ההגרלות. עם זאת, מדגישים שם כי "השר נפגש עם אנשי מקצוע ומקיים ישיבות בעניין".