הכלכלנים מתייחסים למדד המחירים לצרכן: איך ישפיעו צעדי הממשלה על האינפלציה וכיצד יגיב בנק ישראל?

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל צפויה רק אחרי מדד ינואר, אך הכלכלנים המקומיים מעריכים שהנגיד יכריז על העלאה בשיעור של רבע אחוז בהתחשב ברמת האינפלציה הגבוהה • לצד זאת, הם מפחיתים את תחזיות המדדים הבאים בשל צעדי הממשלה להפחתת יוקר המחיה • ומה יש להם להגיד על מחירי הדיור?

האינפלציה בישראל לא מתמתנת כמו מעבר לים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה בישראל לא מתמתנת כמו מעבר לים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש דצמבר 2022 ב-0.3%, כך פרסמה הערב (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בניגוד למדד בארה"ב ובמדינות אירופה, הקצב השנתי של האינפלציה לא התמתן והוא ממשיך לעמוד חודש שני ברציפות על 5.3%. זהו שיעור האינפלציה השנתי הגבוה ביותר זה 20 שנה, מאז 2002. 

המדריך להכרת האינפלציה: מה צריך לדעת כדי להבין את מדד המחירים לצרכן? 
דירוג האשראי של ישראל ייפגע? S&P פנתה לאוצר לגבי שימוש בקרן העושר 

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תתקבל חמישה ימים לאחר פרסום מדד המחירים של ינואר, ב-20 בפברואר. יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, מעריך שתירשם יציבות בנתון האינפלציה והעלאת ריבית של רבע אחוז. "מפה והלאה, נצפה להתמתנות ניכרת בסביבת האינפלציה, שתסייע לקבע את הריבית ברמה של 4.0%. ניסיון העבר מראה כי תקופות יציבות בריבית, לאחר רצף של העלאות, אינן נוטות להימשך הרבה זמן, ומסתיימות ברצף הורדות ריבית נחוש", הוא מציין.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, גם מציין שהמשך עליית האינפלציה בישראל מחזקת את ההערכה שנראה עלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בהחלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, "ולהערכתנו זהו לא סוף פסוק, אם האינפלציה והאינדיקטורים הכלכליים יפתיעו בהמשך כלפי מעלה".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מציין שבנק ישראל צפוי להתלבט בהחלטתו הבאה בין אי שינוי הריבית כלל לבין העלאה מתונה של רבע אחוז, ומציין שזאת מאחר שמדד דצמבר אמנם מצביע על התמתנות בסביבת האינפלציה, אך מחירי השכירויות ורכישת הדירות המשיכו לטפס. "מחירי השכירות בחוזים מתחדשים עלו ב-0.7% וב-6.3% שנה אחורה, האצה מ-5.9% לפני חודש. עבור השוכרים החדשים השכירות עלתה ב-8.2%. גם מחירי הדיור לרכישה ממשיכים לעלות (0.3%). החלטת הבנק תלויה במכלול של נתונים, בפרט במדד ינואר שיתפרסם ב-15 בפברואר".

הראל: שני המדדים הבאים צפוים להיוותר ללא שינוי

העלייה במחירי הדלק והדיור היא זו שתדלקה את האינפלציה בחודש דצמבר, כך שהיא נותרה על 5.3%, הנתון הגבוה ביותר מאז 2008 (והאינפלציה הגבוהה ביותר בסוף שנה מאז 2002). "עליית המחירים הרוחבית מתחילת 2022 היתרגמה לאינפלציית שירותים, אך בחודשים האחרונים נרשמת ירידה במחירי המוצרים הסחירים והאנרגיה שצפויה לייצב את רוב משוואות המחירים המקומיות", מעריך פנינג.  

באשר למדדים הבאים, קליין מהראל מעריך שבינואר ופברואר מדדי המחירים יעמדו על אפס בכל חודש כך שקצב האינפלציה ב-12 החודשים הבאים יירד ל-2.6%. "השינוי בהשוואה לתחזית הקודמת נובע מכוונת הממשלה לצמצם את עליית מחיר החשמל ל-2.5% (במקום כ-8.2%) והמים (אוטומטית בעקבות החשמל) ל-1% (במקום 3.5%), הורדת הבלו על הדלק ב-10 אגורות למשך כל השנה (הפחתה של כ-1.3%) והקפאת עליית הארנונה (במקום עלייה של כ-1.5%). אם כל הדברים אכן יתממשו הדבר מוריד כ-0.2% ממדד המחירים לצרכן בהשוואה לתחזית המקורית שלנו", הוא מסביר.

גם ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, הפחית את תחזיות הבנק לעליית מדד ינואר בעקבות ההכרזה על צעדי הממשלה להפחתת יוקר המחיה. "שיעור עליית מדד ינואר צפוי לעמוד על 0.0-0.2%. שיעור עליית המדד במהלך 2023 כולה צפוי להיות בטווח של 1.9-2.9%, כלומר שצפויה חזרה הדרגתית ליעד יציבות המחירים", מעריך בפמן. "במבט לקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, נראה שהוא קרוב מאוד לשיאו ובחודשים הקרובים צפויה ירידה של שיעור זה".

מחירי השכירויות "לא מצייתים לחוקיות"

באשר למחירי הדירות מציין קליין כי זו העלייה החודשית הנמוכה ביותר זה כשנתיים, אך הם עדיין גבוהים בכ-19% מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. "בלט במיוחד מדד מחירי הדירות החדשות שרשם ירידה זה החודש השני ברציפות של 0.9%", הוא אומר, ומפגין אופטימיות במבט קדימה: "להערכתנו, המחירים הגבוהים לצד תהליך העלאת הריבית שמתגלגלת לריביות למשכנתאות וההאטה בצמיחה ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן". 

סעיפי השכירות לעומת זאת ממשיכים לטפס ו"לא מצייתים לחוקיות" של ירידות המחירים בשוק הדירות, ובעיקר החדשות, אומר פנינג ממזרחי. עוד הוא מציין כי במובן מסוים, במזרחי טפחות רואים את העלייה המחודשת של האינפלציה בישראל מאז פרסום מדד אוקטובר, כ"בלתי מייצגת". "הנכונות להפסיק כמעט כל סוג של סבסוד אנרגיה חריג ביחס לעולם המערבי. הודעת הממשלה לאחרונה על ההנחות בחשמל ובשירותים הנוספים, במובן זה, דומה יותר לנעשה בעולם ותאפשר הסתכלות אובייקטיבית יותר, בהשוואת האינפלציה בישראל לאירופה ולארה"ב", הוא מסכם.