קרנות פרייבט אקוויטי מחפשות הזדמנויות ביואן, כנגד המגמה של האטה בכלכלה הסינית

חברות גלובליות בוחנות הגדלה של דריסת הרגל בסין, עם השקת קרנות הנקובות במטבע המקומי • המטבע המקומי מספק הזדמנויות, כמו פוטנציאל רווח גדול יותר בגלל השקעה בשלבים מוקדמים או סנטימנט טוב יותר בהנפקה, אבל כרוך באתגרים בשל מעורבות המדינה

יואן סיני / צילום: Shutterstock
יואן סיני / צילום: Shutterstock

כמה חברות פרייבט אקוויטי בינלאומיות המשקיעות בסין מתחילות להקים קרנות חדשות במטבע הסיני, מהלך המתבצע בניגוד למגמת הירידה בביקוש העולמי להימורים על סטארט-אפים סיניים. התיאבון להקצאת הון לקרנות הממוקדות בסין ירד בשנה האחרונה, בין היתר בשל המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון, ריבית גבוה יותר בארה"ב וצעדי רגולציה מחמירים של הממשלה הסינית נגד חברות האינטרנט, בעבר תחום לוהט במדינה.

הצמיחה בשפל והאוכלוסייה מתכווצת: איך תיראה סין ב-2023
הרודן שהבטיח את "עליית המזרח" נתקע בסופה פוליטית, כלכלית ובריאותית | יואב קרני, פרשנות
"אסון": אבו דאבי והחבר'ה ממומבאי לא הצילו את הבוס החדש של נמל חיפה | יואב קרני, פרשנות

גיוסי הון בדולרים על ידי קרנות פרייבט אקוויטי הממוקדות בסין פחתו ביותר מ־80% אשתקד לקצת יותר מ‏־23 מיליארד דולר, ההיקף הנמוך ביותר מאז 2010, על פי נתוני חברת Preqin Pro. קרנות הנקובות ביואן הסיני הצליחו הרבה יותר - עם גיוסים בהיקף (שווה ערך) 455 מיליארד דולר ב־2022, רק 4% פחות משנה קודם לכן, על פי חברת הנתונים הסינית Zero2IPO.

באוקטובר, חברת L Catterton מגריניץ', קונטיקט, הממוקדת בפרייבט אקוויטי במגזר הצרכני, הודיעה על תוכניתה לגייס סכום המקביל ל־295 מיליון דולר עבר הקרן החדשה שלה ביואן, שהשלימה סבב גיוס הון ראשוני.

ב־Schroders Capital, יחידה של חברת Schroders הבריטית הממוקדת בנכסים פרטיים, השיקו ארבע קרנות־של־קרנות ב־2020 המנהלות כ־3 מיליארד יואן - כ־442 מיליון דולר ארה"ב. הקרן הרביעית נמצאת כיום בהליך גיוס הון. לפחות עוד שתי חברות עולמיות לניהול כספים - אחת מהן חברת פרייבט אקוויטי המתמקדת במגזר הצרכני, השנייה קרן אשראי פרטית - מגייסות מזומנים לטובת קרנות יואן משלהן, כך לדברי גורמים מעורים.

ביקוש מקומי ובינלאומי

קרנות היואן הללו זוכות לביקוש מצד משקיעים מקומיים ובינלאומיים, וכך הערוץ החדש של L Catterton הצליח להבטיח השקעות מצד קרנות סיניות בעלות גיבוי ממשלתי, חברות צריכה פרטיות וחברות בינלאומיות. החברה העולמית, המנהלת יותר מ־30 מיליארד דולר ובין משקיעיה נמצא ברנאר ארנו, בעלי ויו"ר LVMH ומעשירי אירופה והעולם, הימרה בעבר על מותגי צריכה סיניים פופולריים כמו מותג המשקאות Genki Forest.

בקרנות הנקובות ביואן של Schroders Capital השקיעו בחברות פרייבט אקוויטי ותיקות מסין דוגמת Sequoia Capital China ו־Legend Capital. "יותר ויותר משקיעים מתוחכמים מגלים ששוק RMB (הכוונה לרנמינבי, שם נוסף למטבע היואן) מהווה גידור טוב, בעת שהקצאות דולריות מאטות", אמר ג'ון קיאן, מנהל השקעות פרייבט אקוויטי ב־ Schroders Capital בסין.

חברות השקעה פרטיות סיניות רבות, שבעבר הסתמכו מאוד על גיוס הון מגופים כמו קרנות גמל ופנסיה אמריקאיות, חוו ירידה בביקוש בשנה האחרונה. רק כחצי מהמשקיעים בקרנות פרייבט אקוויטי מתחייבים להמשיך להשקיע בסבבי גיוס ההון הבאים, אמר ניקלס אמונדסון, שותף ב־Monument Group, שמושבה בהונג קונג ומסייעת לחברות פרייבט אקוויטי לגייס כסף.

ההחלטה להשיק קרנות ביואן יכולה לעזור לקרנות פרייבט אקוויטי להשקיע בחברות בשלבים מוקדמים בחייהן. רוב הסטארט-אפים הפונים לצרכנים סיניים רוצים רק יואן בסבבי גיוס ההון הראשונים, כך אמר סקוט צ'ן, שותף מנהל בקרן אסיה של L Catterton. זה מספק לקרן פוטנציאל לעשות רווחים גדולים בהשוואה למשקיעים שמצטרפים בסבבי הגיוס הבאים. יתרון נוסף בהשקעה בחברות הפונות לצרכנים סיניים ביואן, הוא שרובן בסופו של דבר מבקשות להירשם בשוק המניות המקומי בדירוג A, שנסחר ביואן, הוסיף צ'ן.

בחירה שכרוכה באתגרים

Schroder Capital מתמקדת בשלושה נושאים כשהיא מחפשת קרנות המשקיעות בסטארט-אפים סיניים: צרכנות, פתרונות דיגיטליים לתאגידים ותחליפים ליבוא. האחרון מתייחס למגזרים אסטרטגיים כמו מוליכים-למחצה, בהם סין מנסה להיגמל מהתלות שלה בחלקים ממדינות אחרות.

הרגולציות בסין לא מגבילות מימון בדולרים במגזר המוליכים-למחצה. אבל חברות בתעשייה הזו מעדיפות יותר ויותר לקבל מימון ביואן בגלל שהן צפויות לקבלת פנים חמה יותר בשוק המקומי כאשר ינפיקו בבורסה הסינית.

הבחירה ביואן כרוכה באתגרים. קרנות בגיבוי הממשלה, מקור חיוני להון, דורשות לעיתים קרובות שמנהלי כספים יעודדו את החברות בתיקי ההשקעות שלהם להשקיע בכלכלה המקומית - נוהג המוכר בסין כ"השקעה הפוכה". באופן טיפוסי מסכימים על כך לפני כל התחייבות לגיוס הון. לעיתים קרובות הקרנות גם רוצות להשקיע ישירות בחברות לצד קרנות האקוויטי הפרטי, במקום לתפקד רק כמשקיעות פסיביות בקרנות.

הבאזז האחרון הוא לא הפעם הראשונה בה חברות פרייבט אקוויטי מנסות לגייס ולהשקיע ביואן. בתחילת העשור הקודם, ענקיות כלל־עולמיות כולל Carlyle Group ו־TPG ניסו לגייס קרנות ביואן על מנת לחפש אפשרויות לרכישה או להשקעות מיעוט בחברות סיניות. התוצאות לא היו טובות ורבות מהחברות האלה הפסיקו מאז לנהל נוכחות ביואן או שצמצמו אותה משמעותית.

כמה ממשתפי השוק טוענים שהפעם תהיה שונה בגלל שהנוף להשקעות פרייבט אקוויטי בסין התפתח, בייחוד בהינתן ההזדמנויות הגוברות להשקיע בסטארט-אפים.

"סוג העסקאות שהיו זמינות לקרנות-ענק היו ברובן נתח לא־שולט בחברות ותיקות שבאופן כללי, לא רק בסין, היה קשה מאוד לקבל מהן תשואה. היום מדובר בקבוצת אפשרויות אחרת", אמר אמונדסון מ־Monument Group.