רק שלא תפסיקו לקנות דירות: גינדי מציעה הנחות, ובנק לאומי מתגייס לסייע

ההטבה - בפרויקט שבו מציעה היזמית עצמה עד 20% הנחה • מדובר בהלוואה על חשבון המשכנתה, ובפרויקט זה בלבד • "גינדי מממנת בעצמה את ההטבה", מציינים גורמים המעורים בעניין • תרחיש של ירידת מחירי הדיור, גם קלה בלבד, עלול לחשוף את הקונים לסיכון גבוה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

היזמים והקבלנים מציעים הטבות והנחות לרוכשי דירות כבר כמה חודשים - וכעת גם אחד הבנקים הגדולים מתגייס לסייע: לאחרונה החל בנק לאומי לפרסם, בשיתוף חברת גינדי החזקות, כי יציע "תנאי מימון ייחודיים של לאומי למשכנתאות" לרוכשי דירות בפרויקט גינדי רמת אפעל של החברה היזמית, כך שהרוכשים יוכלו לשלם רק 5% מההון העצמי בעת רכישת דירה חדשה בפרויקט.

טדי שגיא קנה וילה ב־100 מיליון שקל ברחוב היוקרתי במדינה | בלעדי 
עוד אלפי דירות במרכז הארץ ומחלף חדש שינסה לפתוח את הפקקים בנתניה: מה צפוי השבוע בנדל"ן 

לפי הוראות בנק ישראל, הבנקים יכולים לתת משכנתה בשיעור מקסימלי של 75% מערך הדירה (70% לכל היותר למשפרי דיור ורק 50% משכנתה למשקיעים שמחזיקים בדירה נוספת אחת לפחות בבעלותם). רוכשי הדירות נדרשים להביא את היתרה כהון עצמי. כעת, לפי המבצע המשותף, בנק לאומי מציע "השלמת הון עצמי", כך שהרוכשים יצטרכו להביא מהבית 100 אלף שקל בלבד, מהלך שעשוי להגדיל כמובן משמעותית את קהל היעד - אבל גם לחשוף את הקונים לסיכון גבוה בהרבה.

נציין כי בגינדי משווקים את המבצע כהנחה של 20% במחירי הדירות ל־250 הרוכשים הראשונים, "מול דירה ממוצעת באותה שכונה". מחיר דירת 3.5 חדרים, 82 מ"ר, משווק במחיר של 2.9 מיליון שקל. די בתרחיש לא מופרך של ירידת מחירים בשיעור של 4%-5%, כדי שהקונה יגלה שההון  העצמי שהוא הביא נמחק במלואו - והחוב עבור הדירה גבוה מערכה בפועל.   

"תופסים דירה בגינדי רמת אפעל ב-100,000 שקל בלבד ומקבלים הלוואת מבצע בסך 15% ממחיר הדירה לארבע שנים ללא ריבית", נכתב בפרסום. "משלמים 5% הון עצמי ויכולים לקבל הלוואה עד 15%". ההטבה הזו מגיעה מכיוונה של החברה היזמית עצמה, שמנסה לדרבן רוכשים חדשים על רקע סביבה של ריבית גבוהה ומספר עסקאות נמוך מאוד בחודשים האחרונים בשוק הנדל"ן.

הטבה המיועדת בעיקר למשפרי דיור

גורמים בסביבת הבנק והחברה היזמית מדגישים כי ההלוואה המדוברת אינה הלוואה נוספת למימון הדירה, אלא היא מגיעה בפועל "על חשבון" המשכנתה שתינתן לרוכשים. כלומר, היקף המשכנתה עצמו לא יגדל - "פריסת" התשלומים היא שתשתנה, כדי להקל על הרוכשים בשלב העמדת ההון העצמי. אותם גורמים טוענים כי ההטבה לא תחשוף את הבנק לסיכון גבוה יותר, שכן ההטבה כולה מממנת חברת גינדי החזקות בעצמה.

יש לציין כי פרויקט גינדי רמת אפעל, שנמצא במרכז אזור הביקוש, נחשב לכזה המיועד בעיקר למשפרי דיור ולא לרוכשי דירה ראשונה, כך שההטבה המדוברת תכוון כנראה בעיקר לאלו אשר מעוניינים לרכוש דירה בפרויקט וטרם מכרו או מסרו את דירתם הנוכחית - במטרה להקל עליהם בתקופה זו.

פרויקט "גינדי רמת אפעל" מוקם במתחם תל השומר שבמזרח רמת גן, ויכלול כ־470 יחידות דיור, בשישה בניינים בני 13, 14 ו־16 קומות. את הקרקעות עבור הפרויקט רכשה החברה במכרזי רשות מקרקעי ישראל בשנים 2020 ו־2022.

כאמור, גינדי החזקות עצמה מציעה לדבריה בפרויקט הנחה של 20% במחירי הדירות, ל־250 הרוכשים הראשונים: דירת 3.5 חדרים בשטח 82 מ"ר תמורת 2.88 מיליון שקל, במקום 3.47 מיליון שקל; דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר ב־3.4 מיליון שקל במקום 3.87 מיליון שקל; דירת 5 חדרים בשטח 118 מ"ר ב־3.75 מיליון שקל, במקום 4.65 מיליון שקל. בחברה מציינים כי מדובר בהנחה מממוצע המחירים באזור, על סמך עסקאות שדווחו לרשות המיסים עד לסוף השנה החולפת.

יש לציין כי בתקופה האחרונה מציעים עוד ועוד יזמים וקבלנים הטבות והנחות לרוכשים. חברת קרדן נדל"ן, לדוגמה, מציעה הטבה דומה להטבה בפרויקט גינדי רמת אפעל - מימון של 15% להשלמת ההון העצמי, ללא ריבית, בפרויקטים שלה בתל אביב. חברת גינדי tlv הציעה "החזר משכנתה" של 10,000 שקל בחודש למשך שנתיים, לרוכשי דירות בסכום של 6.5 מיליון שקל ויותר.