"מנכ"ל טבע העדיף לתת תחזית שמרנית, שתקל על החברה לעקוף אותה"

מניית חברת התרופות צנחה ב־9% לאחר פרסום הדוחות והתחזיות, אך יש מי שמעריך כי עם השלמת הפשרה בהליך האופיואידים, יצומצם פער התמחור בין טבע לשאר מניות הענף

מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

לאחר שרשמה תשואה חיובית ב־2022 וגם מתחילת השנה הנוכחית, איבדה מניית טבע כ־9% מערכה במסחר בניו יורק ביום ד', לאחר פרסום דוחותיה הכספיים, לשווי של 11 מיליארד דולר. טבע , שהמנכ"ל החדש שלה הוא ריצ'רד פרנסיס, פרסמה תוצאות פושרות למדי לשנה שחלפה, עם הפסד תפעולי ענק, אולם נדמה שהאכזבה בשוק הגיעה מכיוון התחזיות ל־2023.

● עדיין ללא בשורות: טבע מציגה הפסד כבד ב־2022 ותחזית פושרת להמשך 
● המשקיעים האקטיביסטיים נערכים להסתער על מניות הטכנולוגיה 
מכשול רציני הוסר: רשות התחרות מאשרת לכלל לרכוש את חברת מקס

מצד אחד, התחזיות טומנות אפשרות לצמיחה סמלית, אחרי חמש שנים שבהן הכנסות טבע ירדו בהתמדה, אך מצד שני המספרים דומים יחסית למספרי 2022, עם תזרים מזומנים חופשי נמוך יותר. אנליסטים מעריכים שייתכן כי מדובר בתחזיות שמרניות במכוון.

בבנק אוף אמריקה הותירו המלצתם למניית טבע על "קנייה", במחיר יעד של 13 דולר הגבוה ב־31% ממחיר המניה כיום. לדבריהם, התחזיות ל־2023 היו בהתאם לציפיות בכל הנוגע למכירות, ל־EBITDA ולתזרים החופשי, אך לאור העליות במניה מתחילת השנה ייתכן שהמשקיעים ציפו ליותר מקונצנזוס האנליסטים.

"בסך הכול אנחנו מעודדים מכך שהתחזית של טבע נראית שמרנית, עם תרומה מתואמת־סיכון (risk adjusted) לאישור תרופת הביוסימילר 'הומירה'", ציינו בבנק אוף אמריקה, ולהערכתם פורטפוליו המוצרים של טבע נמצא בעמדה שיוכל להציג צמיחה צנועה.

"אנחנו מעודדים לראות תחזית יציבה יחסית לתזרים החופשי (1.7-2.1 מיליארד דולר, לעומת 2.2 מיליארד דולר ב־2022, שח"ו) למרות עלויות של כ־450 מיליון דולר לצורך סיום פרשת האופיואידים", כתבו בבנק. "היסודות של טבע התייצבו ואנו מצפים לעדכון מהחברה באמצע השנה בנוגע לאסטרטגיה, שם אנו מקווים לקבל יותר מידע על צנרת המוצרים ועל תוכניות המנכ"ל החדש בנוגע לרכישות".

המלצה חיובית גם בבנק הפועלים

גם בבנק הפועלים ההמלצה על מניית טבע חיובית, "תשואת יתר" במחיר יעד של 12 דולר. ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של הבנק, מציין שהתוצאות ב־2022 היו "סבירות יחסית", עם שחיקה בהכנסות בהתאם לצפי. "לצד התוצאות העסקיות, חוותה החברה בשנה האחרונה מספר אירועים, ששניים מהם יגדירו את הכיוון שאליו תצעד, היא ומנייתה בשנים הקרובות: הגעה להסדר פשרה בפרשת המשככים האופיואייים - אבן הריחיים העצומה שרבצה על צווארן בשנים האחרונות, וחילופי מנכ"ל בסוף השנה", כתב פרידמן. באשר לתחזית הוא כותב כי "אם היה מי שציפה לצמיחה בהכנסות ב־2023, לראשונה מאז 2017 (!), הרי שניאלץ לחכות עוד שנה לפחות, שכן טבע צופה יציבות בהכנסות".

להערכת פרידמן, השלמת הפשרה בהליך האופיואידים בחודשים הקרובים, עשויה לצמצם את פער התמחור בין טבע לשאר מניות הענף.

"אם תהיה חזרה לצמיחה, טבע תוכל להוות השקעת ערך טובה"

לדברי ערן קמחי, שותף מנהל בקרן הגידור מימס אסטרטגיות, "ירידת המניה משקפת את האכזבה מהתחזית ל־2023. להערכתנו, מנכ"ל החברה החדש העדיף לתת תחזית שמרנית, שתקל על החברה לעקוף אותה בפועל, במיוחד אם מעבר לפעילות האורגנית תוכל טבע להרשות לעצמה לבצע רכישות קטנות אך יעילות, שיתרמו לצמיחה בשורה העליונה והתחתונה".

קמחי הוסיף כי "עד כה, התמודדותו של קאר שולץ, המנכ"ל הקודם, הייתה בעיקר 'מלחמת הישרדות' בשל שני נושאים מהותיים שהכבידו על המניה - הרכישה הכושלת של אקטביס שהובילה לחוב כבד, והתביעות נגדה בארה"ב. כעת, לאחר ההתייצבות והקטנת החוב נטו ל־18.4 מיליארד דולר, יחס חוב ל־EBITDA נמוך מ־4 ופתרון המאבק המשפטי בנושא האופיואידים, הפוקוס יעבור לכיוון צמיחה", אומר קמחי ומעריך כי "מטרתו של פרנסיס תהיה לשמור על יציבות בעסקי הגנריקה, בשילוב עם המשך עלייה בתרופות המקור והביוסימילר".

קמחי סבור שאם פרנסיס יצליח במהלך השנה לשנות את הלך הרוח הפסימי שליווה את המשקיעים בשנים האחרונות, לתקווה מסוימת לצמיחה, "טבע תוכל להוות השקעת ערך טובה. זה יהיה מבחינתנו מבחנו הראשון של המנכ"ל החדש". הוא הוסיף שלרוב הגופים המוסדיים בישראל יש החזקה נמוכה במניה לאחר שנים של תשואת חסר לעומת המדדים, ולהערכתו אם טבע תפגין שיפור בתוצאות ביחס לתחזית, המוסדיים לא יוכלו להישאר מחוץ למניה.