גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרשויות החזקות יסבסדו את החלשות: תוקם קרן ארנונה שתתמרץ כל היתר בנייה

על פי טיוטת חוק ההסדרים, עבור כל היתר בנייה שניתן מאז 2021 יקבלו העיריות מענק של 2,000 שקל ● הכסף יגיע מקרן מיוחדת שאליה יופרשו כספים מהארנונה שלא למגורים, לפי רמת ההכנסה של כל עיר

בנייני משרדים בתל אביב וברמת גן. ההבחנה בין הרשויות תערך בהתאם להכנסות שלהן מארנונה לעסקים / צילום: Shutterstock
בנייני משרדים בתל אביב וברמת גן. ההבחנה בין הרשויות תערך בהתאם להכנסות שלהן מארנונה לעסקים / צילום: Shutterstock

אחרי עלייה של כמעט 20% במחירי הדירות בשנה האחרונה, טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה כוללת כמה צעדים שנועדו לתמרץ בנייה, הן במיסוי והן בצורות אחרות. אחת ההצעות היא להקים קרן ארנונה עסקית של הרשויות המקומיות, שתחלק את ההכנסות לפי מפתח מסוים בין כל הרשויות.

כמו רכב שמאיץ מאוחר מדי, ולא יודע לבלום בזמן: מחירי הדירות שינו כיוון | ניתוח 
העיוות הסטטיסטי במחירי השכירות שעלול לתדלק את האינפלציה | טור סופ"ש

על פי הטיוטה, הכספים שהופרשו על ידי הרשויות המקומיות יועברו לקרן לתמרוץ דיור, שמתוכה הם יחולקו בין הרשויות המקומיות באופן שעבור כל היתר לבניית יחידת דיור שהוציאה רשות מקומית בשנה קלנדרית החל משנת 2021 ואילך, תהא הרשות זכאית למענק בסך 2,000 שקל שיועבר לתקציבה השוטף מדי שנה. המענק ייקרא "מענק להאצת דיור" ויינתן בחלוף שלוש שנים משנת מתן ההיתר.

כדי שלא "לקפח" רשויות שחתמו על הסכמי גג וכבר הוציאו היתרי בנייה בשנים קודמות, מוצע לתמרץ את הרשויות שהוציאו היתרים בין 2018 ל-2020 בסכום של 1,500 שקל לכל דירה.

מה הבעיה עם הארנונה במצב הנוכחי?

התעריף הממוצע של ארנונה למגורים לעומת ארנונה למסחר אינו מעודד בנייה למגורים. תעריף הארנונה למגורים בכלל הרשויות המקומיות עומד כיום על 52 שקל למ"ר, בעוד שהתעריף הממוצע של משרדים, שירותים ומסחר עומד על 184 שקל למ"ר; התעריף הממוצע בסיווג מלאכה עומד על 87 שקל - 35 שקל יותר ממה שגובים ממשק בית רגיל; וכשזה מגיע למוסדות פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח אז הפער רציני ביותר: 1,023 שקל למ"ר.

אחד המכשולים לדירות הוא הרצון של הרשויות המקומיות לבנות בשטחן יותר מסחר ומשרדים ופחות מגורים, בגלל התעריפים הגבוהים הרבה יותר במסחר ובמשרדים. ארנונה למגורים היא "ארנונה הפסדית" כפי שמתארים ברשויות המקומיות, ולכן המוטיבציה לבנות מגורים פחתה במשך השנים. "העיוות הקיים במודל הארנונה מביא, כאמור, להיצע נמוך של דיור, בפרט באזורי הביקוש, לעלייה במחירי הדיור וכן להשפעה שלילית על יכולתה הכלכלית של רשות מקומית שקולטת תושבים חדשים, בפרט בהיקפים משמעותיים, אשר עשויה להביא לירידה ברמת השירותים שניתנת לתושבי הרשות המקומית, החדשים והוותיקים, ולחיזוק התמריץ השלילי של הרשות המקומית לתכנן למגורים", נאמר בדברי ההסבר לטיוטת החוק.

מה הפתרון המוצע בטיוטת חוק ההסדרים?

על פי טיוטת חוק ההסדרים, הפתרון הוא קביעת אחוז מסך הגידול העתידי של גביית הרשויות המקומיות מארנונה שאינה למגורים, שיופרש לטובת קרן לתמרוץ דיור. הגידול יהיה בהשוואה לשנת 2022. ההפרשות ייעשו רק מהגידול בארנונה שאינה למגורים, באופן שיבטיח לרשויות המקומיות ודאות לגבי הכנסותיהן הקיימות.

ההפרשה לקרן תיעשה לפי רמת ההכנסות של העיר: "על מנת להתאים את שיעור הגידול שתידרש להפריש כל רשות מקומית למצבה הכלכלי, מוצע לקבוע הבחנה בין רשויות מקומיות ביחס להפרשות שלהן יידרשו. ההבחנה תיערך בהתאם לגובה הכנסותיהן מארנונה מעסקים, כך שרשויות שהכנסותיהן מארנונה עסקית הן הגבוהות ביותר יפרישו 49% מהגידול בהכנסותיהן וכך במתווה יורד, כאשר רשויות שהכנסותיהן מארנונה עסקית הן הנמוכות ביותר יפרישו רק 10% מהגידול בהכנסות אלו, באופן שישמר עבורן שיעור גדול יותר מהגידול בהכנסות מארנונה שאינה למגורים".

מה בנוגע ליישובים הערביים?

אחת הבעיות המרכזיות במצב הרשויות הערביות בישראל היא שאין כמעט הכנסות מארנונה עסקית. עו"ד אמיר בשאראת, היועץ הכלכלי של הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל, סבור כי ההצעה הכלולה בחוק ההסדרים לא תעזור להכניס כסף לרשויות: "גביית הארנונה בחברה הערבית היא מעל 80% בממוצע, אבל בדקנו ומצאנו שגם אם נצליח לגבות 100% זה לא ישפר את מצב התשתיות כי ארנונה למגורים היא הפסדית.

"כיום הארנונה העסקית ברשויות הערביות מגיעה ל־4% בלבד, והיא 3.5% מסך הארנונה העסקית במדינה. גם בגזרת הארנונה הממשלתית אין לנו כמעט מקורות הכנסה - ההכנסות שלנו מהמדינה היא רק 2%, כי המדינה משלמת את רוב הארנונה שלה לרשויות יהודיות".

אז עד כמה השינוי המוצע רלוונטי לחברה הערבית?
"הרעיון הוא לתת 2,000 שקל עבור היתר בנייה לדירה לכל רשות מקומית, אבל מבדיקה שעשינו יש ברשויות הערביות כ־4,000 היתרי בנייה, כלומר מדובר על תמריץ של 8 מיליון שקל, לא תקציב משמעותי שעתיד לעשות שינוי מהותי במצב הרשויות הערביות מבחינת חלוקת הארנונה והעושר בישראל.

"בסוף מי שייהנה מהתמריצים להיתרי הבנייה הן הרשויות שיש להן הסכמי גג, נתיבות, קריית גת ומגדל העמק - אלה הרשויות שמפיקות הרבה היתרי בנייה באחרונה, גם אום אל פחם עשויה לזכות מההצעה אבל לא מדובר על תמריץ משמעותי".

אז מה הרשויות הערביות מציעות?
"להעביר את הכסף לקרן שכבר קיימת למטרה זו - לצמצם את הפער בארנונה העסקית בין הרשויות החזקות לרשויות החלשות - שהיום יש לה כחצי מיליארד שקל. לתוך הקרן נכנסו עם הזמן קריטריונים נוספים כמו קו גבול, קליטת עולים ועוד, שהפכו גם רשויות חזקות לזכאיות לכסף. אבל מדובר על קופה אחת וככל שיותר רשויות עומדות בתור, ברור שהחלק של הרשויות הערביות יקטן. צריך להחזיר את הקרן למטרה המקורית שלה".

רקע: עוד פתרון בשורה ארוכה של הצעות 

"המענק להאצת הדיור" המוצע עתה בחוק ההסדרים הוא רק אחד בשורה של פתרונות שהועלו בניסיון להסדיר את מודל הארנונה. לפני כמה שנים הוקם צוות בין־משרדי להסדרת שיטה אחידה לחישוב ארנונה. הצוות הגיש את המלצותיו הראשונות ביוני 2017, ובדיון בנושא אמר מנכ"ל משרד הפנים אז, מרדכי כהן, ש"כדי להתמודד (עם מצב שבו לערים יש יותר מסחר ותעשייה ואחרות ללא) הוקמו הוועדות הגאוגרפיות והקרן לצמצום פערים. לכן גם יצאנו לשינוי בנוסחת מענק האיזון".

כהן הוסיף כי "אחד הכלים המרכזיים הוא לאסדר את כל שיטת חישוב הארנונה, שכרגע היא כאוס. שלושה עשורים לא נתנו על כך את הדעת. כיום יש מנגנון שלם שאמור לטפל כל שנה במאה בקשות חריגות. עולם של אבסורד. החלטנו לטפל בעיוותים בעולם הארנונה, לעשות סדר. היום התעריפים שונים, השיטה לא אחידה. אנו יושבים בלו"ז מאוד צפוף. השלמנו שימועים ואנו דנים עכשיו עם השלטון המקומי שמסתייג בחריפות לטייס האוטומטי שהצענו". ההצעות לא התקדמו.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35