גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבוד הנשיא, אסור להתפשר על זכויות אדם - הדמוקרטיה הישראלית שברירית גם ככה

הדמוקרטיה הישראלית טרייה יחסית, שברירית ומותקפת, וחלק ממקבלי ההחלטות בה נעדרים תרבות דמוקרטית ● אל מול זאת, צעדים אמיצים של בג"ץ לאורך השנים שמרו על צביונה הדמוקרטי של המדינה ועל זכויות מיעוטים ● פשרה עם מי שמאיים על כך כדי להיחלץ מבעיותיו המשפטיות, תוביל בהכרח לשינוי האופי הדמוקרטי של ישראל

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

דמיינו שכותבי המהפכה המשפטית שמנסה לשנות את העקרונות החוקתיים של מדינת ישראל, לא היו מהקואליציה. דמיינו שלא היינו בכלל יודעים מה הוא שיוכם הפוליטי, מה צבע עורם, מהיכן הם או הוריהם הגיעו לכאן, אם הם עשירים או עניים, חלק מהמיעוט או מהרוב, סטרייטים או להט"בים, גברים או נשים, יהודים או ערבים.

איך הייתה נראית תוכנית למהפכה משפטית כשזהות הכותבים שלה לא משנה? האם הייתה בה החלטה שהקואליציה היא זאת שתמנה שופטים, שיועצים משפטיים יהפכו משרות אמון, שעילת הסבירות ועליונות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שמכוחם בית המשפט מגן על זכויות האדם, יבוטלו?  

"רגע לפני התנגשות": הנשיא הרצוג הציג מתווה פשרה לרפורמה המשפטית
מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דילוג מעל מוקשים וכמה סיבות לתקווה | ניצן שפיר, פרשנות
לוין ורוטמן הציעו לאופוזיציה לקיים מגעים; לפיד: "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג - עצירה של כל תהליכי החקיקה" 

השאלה הזו עומדת ביסוד התאוריה שהופיעה בכתביו של ג'ון רולס, הגורסת כי יסודה של חברה דמוקרטית ליברלית, חברה שאזרחיה חופשיים לחיות בה את חייהם בהגנת החוק, הוא באמנה שנכתבת מאחורי "מסך בערות". במילים אחרות: כללי המשחק נקבעים על עיוור.

גם אם אפשר להצדיק שינויים במערכת המשפט, גם מאחורי מסך הבערות לא ניתן להצדיק את מכלול המהלכים שיובילו את ישראל להיות דומה יותר להונגריה.

אבל צריך להיתמם כדי להניח שהכללים בישראל נכתבו מאחורי מסך בערות. גם ללא המהפכה המתוכננת - הדמוקרטיה הישראלית רחוקה מכך. היא טרייה יחסית, שברירית, מותקפת, שחלק ממקבלי ההחלטות בה נעדרים תרבות דמוקרטית. יש בה פערים חברתיים עצומים שמאיימים להפוך אותה לאות מתה, היא חלה רק על חלקים מסוימים בארץ המסוכסכת הזו ומכשירה כיבוש של עם אחר, קיימת בה אפליה בחלוקת המשאבים הציבוריים, והיא מתמודדת לא פעם מול אופיה היהודי של המדינה שמאתגר אותה.

טוב להיות בה צעיר, עשיר ובריא - ועדיף גם גבר, אשכנזי ממרכז הארץ. ועדיין, למרות הכול, בית המשפט הוא המקלט האחרון עבור אזרחי המדינה - "המבצר האחרון של זכויות האדם", כפי שהגדיר זאת מנחם בגין.

המנדט מהנשיא לא כולל ויתור על זכויות בסיס של אזרחי המדינה

על חלק מהדברים שנכתבו כאן אפשר להתווכח, אבל כדי לחיות כאן יחד, כללי המשחק צריכים להיכתב תחת מסך בערות ותחת כללים של צדק, הגינות והסכמה רחבה - זו לכל הפחות אמורה להיות שאיפה מובנת מאליה.

אלא שפשרה נעשית בתום-לב ובין צדדים סימטריים למהלך - ולא בין מי שמבקש לעקור את עילת הסבירות רגע לפני שבג"ץ משתמש בה כדי לפסול את כהונתו של העבריין המורשע אריה דרעי; ולא כשמי שמוביל דה-פקטו את הרפורמה נאשם בשלושה כתבי אישום, ויחד עם ממשלתו מנהל מערכה נגד היועצים המשפטיים - שומרי הסף; ולא כאשר תומכים ב"הידברות" אבל ממשיכים לקדם במרץ חקיקה דורסנית ומהירה שמשנה את יסודות המשטר.

חמור מכל: בשעה שאפשר לדון על הגיוון הנדרש במערכת המשפט ועל ייעול ההליכים המשפטיים לטובת אזרחי המדינה, המנדט שקיבל הנשיא וזה שהוענק מטעם העם לחברי הכנסת לא כולל ויתור על זכויותיהם הבסיסיות של אזרחי המדינה.

לפחות עבורי כהומו, ברור שהדמוקרטיה הישראלית לא עוצבה מאחורי מסך בערות. עד 1988 זהותי הייתה בכלל אסורה על-פי חוק. החוק מפלה אותי ואת חבריי בתחומים רבים, וההתקדמות שכן נעשתה היא בזכות פסיקת בתי המשפט - בין היתר גם מכוח הסמכויות שכעת הוגי המהפכה דורשים ליטול ממנו ולהפקיר את זכויותינו לשרירות-ליבם.

הפסיקה מכירה בנו כבני זוג דה-פקטו ומכירה בחלק מהזכויות הניתנות מכוח הכרה בהסכמי חיים משותפים וגירושים, ופתחה דלת לנישואים חד-מיניים במדינה זרה, הורות משותפת ואימוץ, טיפולי הפריה, פונדקאות ועוד שורה ארוכה של זכויות שניתנו מכוחה.

בג"ץ, בצעד אמיץ לשעתו, קיבל בפסק הדין דנילוביץ' את עתירתו של בן זוגו של דייל אל על לקבל הטבה דומה לאלה של זוגות הטרוסקסואליים בהסכם הקיבוצי לכרטיסי טיסה בהנחה בעבור בני ובנות זוגם של דיילים, ובג"ץ הוא שהעניק לבן זוגו של פרופ' עוזי אבן את אותן הזכויות המוענקות לבן זוג ידוע בציבור של איש סגל.

המהפכה קורעת אותנו לגזרים, ולא ההתנגדות לה

כמה אלמנטרי זה נשמע לכם עכשיו? כמה הזויה העובדה שנדרש מאבק משפטי לשם כך? כמה אלמנטרי זה ימשיך להיות כאן גם כשבג"ץ יאבד כוחו? כמה דמוקרטיה תישאר אז?

לא מדובר כאן על מאבק לקדמה - שכן טרנסג'נדרים מופלים מדי יום, וזכויות האדם לא ניתנות כאן על מגש של כסף לאיש - רבים מאזרחי המדינה לא זכאים לכל הזכויות הבסיסיות - אלא על מאבקו של סיזיפוס למנוע מהאבן הגדולה להידרדר מטה ולהמיט חושך על כולנו. המהפכה היא שקורעת אותנו לגזרים, ולא ההתנגדות לה.

החלשת הרשות השופטת היא לא רק בעיה שלי, היא גם שלכם ושלכן. בג"ץ הוא שמנע סגירת עיתון בשנות ה-50, והוא שאיפשר שידורי טלוויזיה בשבת, ביטל את אפליית הנשים בקבלה לקורס טייס, ביטל את הסעיף בחוק השיפוט הצבאי שאיפשר מעצר חייל לארבעה ימים ללא דיון בפני שופט, אסר את אפלייתם של ערבים בקניית קרקע ציבורית ביישוב קהילתי, ביטל את הסדר הכבילה של עובדים זרים בישראל וחייב את מיגון הכיתות בשדרות - נגד עמדת הממשלה. אלה רק מקצת מפסיקות המופת שמשקפות הגנה על כל אדם כאן. בג"ץ פסק גם במקרים "קטנים" יותר, כשרק בחודש שעבר מנע ניתוק מחשמל של אזרחים שיוכיחו מצב כלכלי או רפואי קשה.

הדמוקרטיה הישראלית מחוררת, בעבור רבים היא נראית ריקה מתוכן גם היום. פשרה או הידברות תחת כל אלה, ובנסיבות האלה, היא פשרה על זכויותינו הבסיסיות כבני אדם, ולא כנתינים של המדינה הזו. לכן יש לדחות אותה, כשם שיש לדחות פשרה על השאלה אם נכון או לא לפתור מחלוקות באלימות, או פשרה על כל יסוד אחר שמקיים אותנו כחברה ולא כג'ונגל.

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו