לאיזו רמה תגיע הריבית של הפד? נתוני האינפלציה מכניסים את השוק לכוננות

מדד המחירים לצרכן האמריקאי לחודש ינואר הגיע לקצב שנתי של 6.4% - מעל הצפי • כמעט בכל הסעיפים נרשמה עלייה, ובקרב הכלכלנים קיים קונצנזוס: העלאות הריבית של הפד יימשכו בחודשים הקרובים והיא עשויה להגיע לרמה של 5.5% • גלי ההדף יורגשו גם בישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, TT News Agency/Claudio Bresciani
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, TT News Agency/Claudio Bresciani

האינפלציה בארה"ב הגיעה בינואר לקצב שנתי של 6.4% - מעל התחזיות המוקדמות שעמדו על 6.2%. כך עולה מפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר בארה"ב. ברמה החודשית מדובר על עלייה של המדד בחצי אחוז. מדובר בנתון הכלכלי החשוב ביותר כעת, ועיני כל העולם נשואות לראות אם האינפלציה הגבוהה - ששברה ב־2022 שיאים של 40 שנה - מתקררת או לא.

פאוול: "אנו מצפים ש-2023 תהיה שנה של ירידות משמעותיות באינפלציה"
המיתון בארה"ב מתרחק? השאלה הזו נהייתה כנראה מסובכת מאי פעם | ניתוח
הראלי שהפתיע את וול סטריט והתחזיות שמחזירות את הכלכלנים 50 שנה לאחור | ניתוח

מדד המחירים לצרכן הפך לאחד הנתונים הקריטיים לכלכלנים, ולאחרונה יותר מתמיד, מאחר שהוא משפיע במידה רבה על קביעת מדיניות הריבית על ידי הבנק הפדרלי. גובה הריבית בארה"ב מהווה סמן עיקרי לגובה הריבית שייקבע בהמשך בישראל ובכלכלות רבות מסביב לעולם.

 

ביוני אשתקד עמדה האינפלציה בארה"ב על קצב עלייה שנתי של 9.1%, מה שדירבן את הנגיד הבנק הפדרלי בארה"ב ג'רום פאוול לפתוח במדיניות העלאות הריבית הנחושה שלו. מאז קצב ההתייקרות בארה"ב יורד בהתמדה מדי חודש - ומדד חודש ינואר משלים ירידה של שבעה חודשים ברציפות של הריבית.

סבירות גבוהה ל-2-3 העלאות ריבית נוספות

מדד המחירים לצרכן בארה"ב בניכוי מחירי המזון והאנרגיה עלה ב־0.4% בינואר. הקטגוריות שהשפיעו על ההתייקרויות היו מדד מחירי הבנייה, ביטוח לרכבים, הוצאות פנאי, לבוש וריהוט.

נכון להיום הריבית בארה"ב עומדת על 4.5%-4.75%, ובשוק מעריכים לאחר פרסום הנתונים האחרונים כי היא תמשיך ותעלה עד שתגיע לשיאה בחודש יולי - לרמה של 5.2%.

"חשוב להבין שברגע שמחירי האנרגיה הפסיקו לרדת, אנחנו מקבלים את התמונה האמיתית של האינפלציה בארה"ב - ולא מדובר באינפלציה נמוכה", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי.

 

לדבריו, "אם ברבעון האחרון של שנת 2022, ראינו ירידה במחירי חומרי הגלם ומוצרי התעשייה, הרי שזו נבלמה בחודש ינואר ואפילו התהפכה". עוד לדברי גוזלן, "העלייה במחירי האנרגיה הובילה לכך שצד הסחורות שמשך למטה את המחירים במחצית השנייה של השנה שעברה, הפסיק להתנהג ככה. לכן, נראה שאנחנו חוזרים לרמה יותר גבוהה של אינפלציה חודשית (0.5%)".

לדברי גוזלן, קצב גבוה יותר של אינפלציה צפוי להוביל להמשך נחוש של העלאות ריבית מצד הנגיד ג'רום פאוול. "הנתון האחרון מייצר לבנק הפדרלי בארה"ב את ההבנה שברגע שחוזרים לרמות נייטרליות בסביבת הסחורות, אז אנחנו בסביבת אינפלציה גבוהה מהיעד שלו משמעותית. המשמעות היא שצריך להמשיך להעלות את הריבית".

לאיפה תגיע הריבית? "סביר שהריבית בארה"ב תגיע לטווח של 5.25%-5.5%, בתוך שלוש העלאות ריבית. ההסתברות לרמה הזו הולכת ועולה. בבנק הפדרלי לא יסתפקו כנראה בשתי העלאות בלבד".

גם מודי שפריר, אסטרטג שווקים ראשי בבנק הפועלים, מעריך כי האינפלציה תמשוך את הריבית מעלה. "נתוני האינפלציה של חודש ינואר, בשילוב עם עדכון נתוני האינפלציה של החצי השנה האחרונה (הצביעו על ירידה מתונה מההערכות הקודמת באינפלציה), בשילוב עם דוח התעסוקה החזק מאוד של חודש ינואר והעלייה המחודשת בסקרי הציפיות בארה"ב ובעולם - תומכים כולם בהמשך העלאת ריבית הפד בחודשים הקרובים".

כמעט כל סעיפי המדד רשמו עלייה

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב מציין כי "מדובר במדד שמעיד שהאינפלציה בארה"ב עדיין גבוהה. אם מסתכלים על המדדים האחרונים ומנסים ללמוד מה קצב האינפלציה, מגלים שהוא ברמה יותר גבוהה ממה שהפד היה רוצה לראות. החלק העיקרי של האינפלציה מגיע מכיוון של השירותים, ובפרט מחירי הדיור. זה משהו שהבנק הפדרלי רוצה להוריד, אבל זה לא כל כך קורה בינתיים".

זבז'ינסקי מוסיף, כי כמעט אין סעיפים שמציגים ירידה, למעט סעיפים בודדים כמו מחירי מכוניות משומשות, כרטיסי טיסה ושירותים רפואיים.

בדומה להערכות הכלכלנים האחרים, גם זבז'ינסקי תומך בהערכות לפיהן מדיניות העלאות הריבית צפויה להימשך בנחישות. "המשמעות היא שהבנק הפדרלי לא יכול להניח בביטחון שמה שהוא עשה, מבחינת העלאות הריבית, מספיק. הוא צריך לעשות יותר. המדד הזה יחזק את הרצון שלו להמשיך ולהעלות את הריבית". זבז'ינסקי מעריך כי "העלאת הריבית תימשך והיא עשויה להגיע לרמה של 5.5%".

"הנתון לא נורא מבחינת שוק המניות"

מיד לאחר פרסום הנתונים, בשוק המניות לא נרשמה התרגשות והמסחר בוול סטריט נפתח אף בירידות שערים קלות. זבז'ינסקי סבור כי "שוק המניות נמצא במצב רוח חיובי בינתיים. הוא 'רוצה להיות חיובי', וקשה לנצח את זה. אבל הנתון הנוכחי גם לא כל כך נורא עבור שוק המניות. הוא יכול לחיות עם זה שהריבית הולכת לכיוון 5%-5.5%. אבל לשוק האג"ח התשואות נמוכות מדי כיום. אני יכול להתחבר לזה ששוק המניות עדיין 'בסדר'. אבל בשוק האג"ח הייתי מצפה שהוא יהיה פחות שאנן".

טרם פרסום המדד, ציין עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים כי לנתון האינפלציה בארה"ב צפויה להערכתו "השפעה משמעותית על החלטת הריבית הבאה בעוד כחודש, למרות שעד אז יתפרסמו עוד דוח תעסוקה ונתון אינפלציה".

קליין הוסיף וציין כי "הירידה במחירי האנרגיה וחוזקו של שוק העבודה תרמו להמשך שיפור בסנטימנט משקי הבית, כך על פי האומדן הראשוני למדד אמון הצרכנים לפברואר". קליין מסר כי שיפור בסנטימנט זה, מגדיל גם את הסיכוי שנראה העלאות ריבית נוספות בארה"ב. גובה הריבית הנוכחית על הדולר עומדת על 4.5% עד 4.75%. זאת בזמן שהריבית על השקל עומדת על 3.75% בישראל".