מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן לחודש ינואר בישראל?

קצב האינפלציה בארה"ב המשיך להתמתן, גם אם לא מהר מספיק כמו שהעריכו הכלכלנים • האם גם בישראל יחלו המחירים סוף-סוף לרדת, ואיזו דילמה צפויה בהחלטת הריבית הבאה של בנק ישראל?

מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם היום (רביעי) את מדד המחירים לצרכן הראשון לשנת 2023. בפעם האחרונה שנמדדה האינפלציה בישראל, על חודש דצמבר 2022, היא שברה שיא של 20 שנה עם קצב עלייה שנתי של 5.3%.

לאיזו רמה תגיע הריבית של הפד? נתוני האינפלציה בארה"ב מכניסים את השוק לכוננות | ניתוח
פאוול: "אנו מצפים ש-2023 תהיה שנה של ירידות משמעותיות באינפלציה"
המיתון בארה"ב מתרחק? השאלה הזו נהייתה כנראה מסובכת מאי פעם | ניתוח

איך יראה מדד ינואר? בשווקים מעריכים שהמדד הקרוב אמנם ישקף המשך של ההתייקרויות במשק, אבל בקצב מתון יותר שיביא לירידה בקצב השנתי. בקרב האנליסטים קיימת הציפייה שמכאן והלאה נראה ירידה מתמשכת בקצב האינפלציה, לאורך שנת 2023.

רבות מהתחזיות, ובהן אלה בבית ההשקעות פסגות ובלידר שוקי הון, מעריכים שמדד המחירים לצרכן הישראלי יעלה ב־0.1% בינואר לעומת דצמבר. מדד זה ישקף ירידה של קצב האינפלציה השנתי לרמה של 5.1%. בבנק הפועלים חוזים עלייה אפילו מתונה יותר בינואר, של 0.05% בלבד. אבל ישנן גם תחזיות פסימיות יותר למדד הקרוב, כמו זו של מיטב, שצופה עלייה חדה יותר בת 0.2% במחירים בינואר לעומת דצמבר. כך או כך, את המדד ימשכו כלפי מעלה, בין היתר, התייקרות תעריף החשמל ומחירי כלי הרכב.

דילמת הריבית של בנק ישראל

אם אכן תיישר האינפלציה בישראל קו עם מגמת ההתקררות בחו"ל, זאת תהיה בשורה חשובה. אולם, ישנן מספר סיבות לחשוש שלבנק ישראל יהיה קשה יותר מאשר לבנקים מרכזיים אחרים בעולם להוריד את האינפלציה בחזרה אל תוך טווח היעד (מתחת ל־3%). אחת מהן היא ההיחלשות של השקל אל מול הדולר, בשבועות האחרונים.

חלק מהכלכלנים צופים שהאינפלציה תחזור לתחום היעד בשנה הקרובה, בהם הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס ז'בזינסקי. הוא צופה שהאינפלציה ב־12 החודשים הקרובים תעמוד על 2.5%. לעומתו, בבנק הפועלים חוזים 2.7% ובלידר מציגים תחזית גבוהה יותר, ומחוץ ליעד של בנק ישראל, של 3.2%.

בתוך כך, בשבוע הבא ימסור בנק ישראל את החלטת הריבית הבאה שלו. רוב הערכות הן להעלאה של 0.25% לרמה של 4%, אך בקרב הכלכלנים יש גם מי שמעריך כי בנק ישראל ייאלץ לנקוט גישה ניצית יותר אם מגמת היחלשות השקל תימשך.