האמריקאים משלמים יותר על דיור, דלק ומזון: מאחורי האטת הירידה באינפלציה

האינפלציה בארה"ב רשמה בחודש שעבר ירידה שביעית ברציפות במונחים שנתיים, אבל ההאטה החודשית התמתנה יותר מהציפיות, כשחלק מהמוצרים עדיין מפעילים לחץ על המחירים • הכלכלנים צופים שהאינפלציה תמשיך להתמתן השנה, אבל גוברת האי-ודאות סביב קצב ההאטה

קופאיות בחנות וולמארט בניו ג'רזי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez
קופאיות בחנות וולמארט בניו ג'רזי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez

האינפלציה, הגבוהה עדיין, הצטננה מעט בתחילת 2023 לרמה של 6.4% בינואר בהשוואה לשנה הקודמת, כשמחירי האנרגיה, הדיור, המזון ומוצרים אחרים עדיין הותירו על המחירים מידה מסוימת של לחץ.

לאיזו רמה תגיע הריבית של הפד? נתוני האינפלציה מכניסים את השוק לכוננות | ניתוח 
המיתון בארה"ב מתרחק? השאלה הזו נהייתה כנראה מסובכת מאי פעם | ניתוח 
פתיחת שנה חזקה בקרנות ההשתלמות: מי הובילה בתשואות? 

העלייה במדד המחירים לצרכן, אינדיקטור של האינפלציה שאחריו עוקבים מקרוב, ירדה מ-6.5% בדצמבר, כך נמסר ביום שלישי ממשרד התעסוקה האמריקאי. היה זה החודש השביעי ברציפות שבו האינפלציה יורדת, מאז שהגיעה לשיא של 9.1% ביוני - האינפלציה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז 1981.

אבל במגמת הירידה באינפלציה ניכרת התמתנות. בחישוב חודשי, עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.5% בינואר מדצמבר, בהשוואה לעלייה קודמת של 0.1%.

דוח האינפלציה צפוי לגרום לנגידי הפדרל ריזרב לשמור על מסלול העלאות הריבית בפגישה הקרובה שלהם במרץ, ולהתוות המשך להעלאות הריבית לאחר מכן.

ביום ג' השבוע הייתה עצבנות בשווקים הפיננסיים, כשהמשקיעים הגיבו לקריאות האינפלציה הגבוהות מהמצופה. מדד דאו ג'ונס ירד בכ-157 נקודות, ירידה של 0.5%. מדד S&P 500 נותר כמעט יציב, ומדד נאסד"ק עלה בכ-68.4 נקודות, או 0.6%. התשואה על איגרות חוב של משרד האוצר ל-10 שנים עלתה ב־0.04% ל-3.76% (התשואות עולות כשהמחירים יורדים).

בהופעות האחרונות שלהם בציבור דיברו ראשי הפד על מאבק ממושך יותר ממה שציפו המשקיעים, שצפו בשבועות האחרונים ירידה מהירה יותר. התהליך של הורדת האינפלציה ליעד הפד של 2% "צפוי לקחת לא מעט זמן. זה לא הולך להיות חלק, לדעתנו", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול בשבוע שעבר".

הריבית הגבוהה ביותר מאז שנת 2007

מדד מחירי הליבה לצרכן, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה 5.6% לעומת שנה קודמת לעומת 5.7% בדצמבר. כלכלנים רבים סוברים שמדד זה הוא כלי מוצלח יותר לחיזוי עתיד האינפלציה.

הקריאות האחרונות מראות שהאינפלציה, הגבוהה עדיין, מגיעה לאחר שהפד העלה את הריביות באופן אגרסיבי בשנה האחרונה. מוקדם יותר החודש, העלה הבנק המרכזי את ריבית הבנצ'מרק לרמה הגבוהה ביותר מ-2007. "בעוד שהמגמה הכללית ממשיכה להשתפר, לאינפלציה ממשיך להיות מומנטום גדול", אמרה שרה האוס, כלכלנית בכירה בוולס פרגו. "הפדרל ריזרב צודק בחששו שלא יהיה קל להוריד את האינפלציה".

מחירים גבוהים יותר לדיור ולשירותים אחרים גורמים לחלק מהמשפחות לחשב מחדש סדרי עדיפויות. בהחרגת עלויות הקשורות לאנרגיה, האינפלציה השנתית בשירותים עלתה בחודשים האחרונים.

מחירי הדיור: העלייה הגבוהה ביותר מאז 1982

בובי קנדי ואשתו קיוו להשתדרג מהדירה הקטנה שלהם בשכונת האדסון יארדס במנהטן, כדי שכבר לא יצטרכו לגור בחדר שינה יחד עם בתם בת השנתיים. שכר הדירה לדירת שני חדרים בשכונה שלהם - שאותה הם אוהבים בגלל בתי הספר הטובים שבה ומרחק הליכה מהמשרד של קנדי - כפול בערך ממה שהם משלמים כיום.

לזוג קשה לשלם זאת בגלל שגם כך עלויות הטיפול בילדים סוחטות את תקציב המשפחה. קנדי, בן 38, אמר שהמעון של בתו העלה לאחרונה את המחיר החודשי ביותר מ-100 דולר לעומת המחיר בשנה שעברה.

"לו היינו עוברים לדירה גדולה יותר, היינו צריכים להפסיק לחסוך", אמר קנדי, מנהל השקעות בחברת אנרגיה.

לעת עתה, הוא ואשתו מתכננים לתת את חדר השינה לבתם, כדי שתוכל לישון לילה שלם, ולישון בעצמם בסלון.

הדוח מיום שלישי הראה שמחירי הדיור עלו ב-7.9% לעומת שנה קודם לכן, העלייה הגדולה ביותר מאז 1982, וזה משקף את העיכוב בהשפעת העלייה בביקוש לבתים ודירות עקב מגמת העבודה מרחוק, מוקדם יותר בזמן המגפה. כלכלנים מצפים שתהיה הקלה גדולה בעליות במחירי הדיור בהמשך השנה.

מחירי הדלק עלו בחודש זה ב-2.4%, לאחר שירדו בנובמבר ובדצמבר, ומחירי גז טבעי טיפסו ב-6.7% לעומת דצמבר, העלייה הגדולה ביותר מיוני.

מחירי מוצרי המכולת עלו ב-11.3% בינואר לעומת שנה קודם לכן. בעוד שהאינפלציה במוצרי מכולת התמתנה מהשיאים של הקיץ האחרון, ישנם פריטים שנותרו הרבה יותר יקרים. במחירי הביצים נרשמה בינואר העלייה השנתית הגדולה ביותר ב-50 שנה כמעט. מחירי המשקאות המוגזים התייקרו הכי הרבה מאז 1981.

המחירים במסעדות, שחלק מהכלכלנים רואים בהם סימן ללחצי עלויות ומחירים, עלו בינואר ב-8.2% לעומת שנה קודם לכן, בערך אותו דבר כמו העלייה הממוצעת במחצית השנייה של 2022.

לאחר שנים של עליות מחירים מתונות יחסית, האינפלציה זינקה ב-2021 כשהכלכלה חזרה ממגפת הקורונה, בעידוד ההוצאה הצרכנית שהייתה מרוסנת תקופה ארוכה ופרצה בעוצמה בגלל הסיוע הממשלתי והריביות הנמוכות. הביקוש החזק התנגש בשרשראות אספקה סתומות, גרם למחסור והעלה את המחירים עוד.

עד המחצית השנייה של השנה, ההפרעות בשרשראות האספקה הוקלו, וזה עזר לצנן את האינפלציה. המגמה הזו שינתה כיוון בינואר. מחירי הביגוד זינקו הכי הרבה ביותר משנה, ומחירי רהיטים לבית גם הם התייקרו. מחירי תרופות מרשם עלו בחודש ב-2.1%, העלייה הגדולה ביותר לחודש אחד מאז שהחל המעקב אחר נתון זה ב-1969.

הנתונים מינואר כוללים עדכונים של גורמים עונתיים ומשקלים חדשים של מוצרים ושירותים בסל ההוצאות, שאמורים לשקף את השינויים בהעדפות הצרכנים.

באופן טיפוסי, האינפלציה גבוהה יותר בינואר בגלל שעסקים מעדכנים מחירים לשנה החדשה, אמר עומאיר שריף, מנהל חברת הייעוץ Inflation Insights. התחזיות של כלכלנים שכלכלת ארה"ב תתכווץ השנה אולי מגבירות את האפקט הזה.

הפתיחה מחדש של סין צפויה להעלות מחירים

כלכלנים צופים באופן נרחב שהאינפלציה תמשיך להתמתן השנה, בתגובה לפעולות המדיניות של הפד, אבל קצב ההקלה אינו ברור.

ההעסקה עדיין חזקה ושיעור האבטלה בשפל של 53 שנים בינואר. הדבר עלול לשמר את עליית המשכורות הגבוהה, שמחושבת במחירי תחום השירותים, שהפד עוקב עליו מקרוב.

ההוצאה של אמריקאים על אכילה במסעדות, נסיעות וטיפולים אישיים נותרה חזקה יחסית, אפילו כשרכישות בחלקים של הכלכלה שיותר רגישים לרמות הריבית, כמו רכישת בתים, מראות סימני התקררות.

מחוץ לארה"ב, הפתיחה מחדש של סין לאחר הקורונה צפויה לגרום ללחץ כלפי מעלה על המחירים ברחבי העולם. גם התמשכות המלחמה באוקראינה מזריקה אי-ודאות לעלויות האנרגיה. לאחרונה הודיעה רוסיה שבכוונתה לקצץ את ייצור הנפט בחודש הבא.

המחיר הממוצע בארה"ב של גלון דלק נטול עופרת היה 3.41 דולרים ביום שלישי, עלייה של כ־12 סנט לעומת החודש הקודם, על פי OPIS, חברת ניתוחים ונתונים.

הנתונים האחרונים "מדגימים שהאינפלציה עדיין יורדת רק בהדרגה", אמר אנדרו האנטר, כלכלן ארה"ב ראשי ב-Capital Economics. "אנו עדיין צופים שמגמת הירידה תאיץ בקרוב, כשההקלה במחסור במוצרים תגיע לחישובים והירידה באינפלציה בדיור תתחיל להיות מורגשת".