מעל הצפי: האינפלציה שוברת שיא חדש עם קצב שנתי של 5.4%; העלייה במחירי הדירות מתמתנת

מחירי הדירות עלו ב-17.1% ב-12 החודשים האחרונים • בשבוע הבא ימסור בנק ישראל את החלטת הריבית הבאה שלו - רוב הערכות הן להעלאה של 0.25% לרמה של 4% • מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.6% בנובמבר-דצמבר

מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') את מדד המחירים לצרכן הראשון לשנת 2023. המדד רשם עלייה של 0.3% בחודש ינואר, מעל צפי מרבית הכלכלנים שהעריכו עלייה של 0.1%-0.2%.

ב-12 החודשים האחרונים (ינואר 2023 לעומת 2022) עלה המדד ב-5.4%.

●  מדד הדופק של גלובס: איך השפיעו השמועות על פשרה ברפורמה המשפטית על הבורסה?
פתיחת שנה חזקה בקרנות ההשתלמות: מי הובילה בתשואות?
לאיזו רמה תגיע הריבית של הפד? נתוני האינפלציה מכניסים את השוק לכוננות | ניתוח

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: שונות שעלה ב1.7%, תחזוקת הדירה שעלה ב-1.4%, בריאות שעלה ב-1% וסעיף מזון שעלה ב-0.9%.

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירדו ב-4.9%, ירקות טריים שירדו ב-1.9% ותרבות שירד ב-1.6%.

בשנת 2022 נרשם שיא של 20 שנה באינפלציה בארץ עם קצב עלייה שנתי של 5.3%. 

מחירי הדירות עלו ב-17.1% בשנה, ירידה במחירי דירות חדשות

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר 2022 - דצמבר 2022, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר 2022 - נובמבר 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.2% ובהסתכלות שנתית נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-17.1%. זאת לעומת עלייה של 18.8% בחודש דצמבר וזינוק של 20.3% בנובמבר. כך, לאחר תקופה ממושכת של עליות חדות בשינוי המחירים השנתי, נרשמה עוד התמתנות בקצב העלייה השנתית.

עוד מפרסמת הלמ"ס כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר- דצמבר 2022 לעומת אוקטובר 2022 - נובמבר 2022, נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.6%. עם זאת, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מחירי הדירות החדשות רשמו עלייה חדה של 20.6%.

בשווקים העריכו שהמדד אמנם ישקף המשך של ההתייקרויות במשק, אבל בקצב מתון יותר שיביא לירידה בקצב השנתי. בקרב האנליסטים קיימת הציפייה שמכאן והלאה נראה ירידה מתמשכת בקצב האינפלציה, לאורך שנת 2023. 

בתוך כך, בשבוע הבא (יום שני) ימסור בנק ישראל את החלטת הריבית הבאה שלו. רוב הערכות הן להעלאה של 0.25% לרמה של 4%, אך בקרב הכלכלנים יש גם מי שמעריך כי בנק ישראל ייאלץ לנקוט גישה ניצית יותר אם מגמת היחלשות השקל תימשך. 

מדד תשומות הבנייה עלה הכי הרבה מאז 2008

על פי הודעת הלמ"ס שפורסמה במקביל להודעה על מחירי הדיור, מדד תשומות הבנייה למגורים עלה ב-1.2%. ב-12 החודשים האחרונים (ינואר 2023 לעומת ינואר 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-5.1% בעיקר בשל העלייה במחירי חומרים ומוצרים סך כולל ב-10% ומחירי שכר העבודה ב-1.0%.

מדובר בעלייה החודשית הגבוהה ביותר מאז חודש יולי 2008, וגם הפעם הראשונה בכמעט 15 שנים בו נרשם שינוי חודשי של מעל 1%. למרות נתוני מחירי הדיור האופטימיים יחסית שהתפרסמו היום, לפיהם מדד מחירי הדיור עלה ב-0.2% ובמחוז תל אביב אף ירדו ב-0.2%, העלייה במחירי חומרי הגלם עשוי להעיב על האפשרות של ירידת מחירים קרובה בדיור.

מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי בטון מובא (ב-9.6%), טיט (ב-8.8%), מוצרים מוגמרים מעץ וחומרים אחרים (ב-3.5%), מלט (ב-2.1%), מעליות (ב-1.8%) ובלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס (ב-1.5%). לעומת זאת, ירדו מחירי ברזל לבנייה (ב-3.0%) ומוליכים (ב-2.0%). מדד השכר עלה בחודש ינואר ב-0.1% בלבד.

"נתון האינפלציה הגבוה יגביר את הציפיות להעלאת ריבית גבוהה יותר"

יוני פנינג אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה למדד כי "העליות במחירי החשמל והמים, אשר צפויות להערכתנו להתמתן עוד משמעותית בהמשך, אחראיות במידה רבה להתמשכות העליות במדד החודש, למרות העונתיות השלילית המאפיינת את ינואר. לאלה מתווספות השפעות העדכון למעלה במס על המכוניות החשמליות ומחירי המוצרים למיניהם, המסרבים בשלב זה להתמתן, למרות הירידות במחירי הסחורות ובעלויות השילוח בעולם".

"היחלשות השקל בקרוב לחמישה אחוזים, במהלך שלושת השבועות האחרונים, צפויה להביא לתרומה של כמחצית האחוז באינפלציה במדדי פברואר ומרץ. מנגד, יציאת השפעת עליית מחירי הסחורות מתחילת 2022, מתחשיב האינפלציה השנתי, צפויה למתן את האינפלציה השנתית. ונצפה שההשפעה הזו תהיה משמעותית יותר במהלך החודשים הקרובים. לזו תתווסף כמובן השפעת ההידוק המוניטארי בישראל ובעולם, אשר מביא בשלב זה לצמצום ניכר בכמויות השקלים במשק. הציפיות בשוק תמחרו עד כה העלאה נוספת של רבע אחוז ביום שני הקרוב, על ידי בנק ישראל. ונצפה שנתון האינפלציה הגבוה יגביר את הציפיות להעלאה גבוהה יותר".

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מציין בתגובה לנתוני האינפלציה כי "נתון האינפלציה הגבוה, מחזק את דעתנו שביום שני הקרוב צפוי בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית בפעם השמינית ברציפות. הפעם אנו צופים לעלייה מתונה יותר של רבע נקודת אחוז, אלא אם גם נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי של 2022 שיתפרסמו מחר (חמישי) יפתיעו משמעותית. אנו חוששים שזו לא תהיה העלאת הריבית האחרונה במחזור הנוכחי לאור המשך העלאות הריבית בעולם, החששות מהמשך פיחות השקל וחוזקו של שוק העבודה".

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב כי "מדד ינואר רק מחזק עוד יותר את ההערכה כי סיפור האינפלציה עדיין לא נגמר, לא בישראל ולא בעולם. על כן, המדד רק צפוי להגביר את הרוח הגבית שקיבל בנק ישראל במהלך השבועות האחרונים מהמהלכים של הבנקים המרכזיים האחרים בעולם וזאת ביחד עם העלייה המחודשת בסיכונים האינפלציוניים הגלובליים עקב אפקט הפתיחה של סין, וסימנים להחרפה משמעותית נוספת במלחמה בין רוסיה ואוקראינה".

"ביום שני בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% ל-4% ולהערכתנו, הם ירצו להשאיר את הדלת פתוחה להמשך תהליך העלאות הריבית. נזכיר כי בעקבות ההתפתחויות העולמיות, שוק התלבור כבר מתמחר ריבית גבוהה ביחס לריבית הטרמינלית שבנק ישראל אותת עליה כאשר נכון להיום התמחור כבר עלה לכיוון של 4.36%. סביר להניח כי במהלך הימים הקרובים, תמחור הריבית לטווח הקצר ימשיך לטפס".