אחרי ההפתעה לרעה באינפלציה: מה צפוי בהחלטת הריבית בישראל מחר?

למרות הציפיה לירידה בקצב האינפלציה, המגמה התגלתה כהפוכה - וגם מחירי הדיור המשיכו לעלות עם קצב התייקרות שנתי של 6.7% • הכלכלנים המקומיים פסימיים: באיזה שיעור בנק ישראל יעלה את הריבית מחר?

מדד המחירים. האינפלציה בישראל לא מתקררת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים. האינפלציה בישראל לא מתקררת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בניגוד למגמה בעולם, האינפלציה בישראל לא מתקררת. מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר הפתיע לרעה עם קפיצה של 0.3%, לעומת תחזיות האנליסטים לעלייה מתונה יותר של 0.05%-0.2%. הציפיות בשוק היו למגמת ירידה בקצב האינפלציה השנתי בחודש הראשון של 2023, אולם הקצב השנתי הוסיף לעלות ב-0.1% והגיע ל-5.4%. מדובר בקצב השנתי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008.

נביא הזעם של הכלכלה בראיון מיוחד לגלובס: "האינפלציה תהיה עקשנית, המיתון יהיה עמוק מהצפוי"
●  מדד הדופק של גלובס: איך השפיעו השמועות על פשרה ברפורמה המשפטית על הבורסה?
לאיזו רמה תגיע הריבית של הפד? נתוני האינפלציה מכניסים את השוק לכוננות | ניתוח

הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, יונתן כץ, שם זרקור על מחירי הדיור, שכוללים את מחירי השכירות בחוזים מתחדשים, שהמשיכו לעלות והגיעו ל-6.7% התייקרות בקצב שנתי. מדובר בהאצה - לעומת 6.3% בחודש קודם לכן. קצב העלייה במחירי הדירות אמנם התמתן מעט בשל העלאות הריבית, אך המגמה הזו עדיין לא מחלחלת לשוק השכירות שבו המחירים רותחים.

רכיב נוסף שמציין כץ ככזה שמשך את המדד מעלה הוא מחירי ההלבשה וההנעלה. הם אמנם ירדו, אך לא בקצב הצפוי. "שיעור הירידה במחירי ההלבשה היה מתון יחסית לעונתיות הרגילה", הוא אומר.

מודי שפריר, אסטרטג שווקים ראשי בבנק הפועלים, מציין מספר גורמים נוספים שדחפו את המדד לשיא השלילי והחריג. "בצד הרכיבים העיקריים אשר הובילו לעליית המדד, נציין את העלייה החדה במחירי החשמל (8%+), עליית מחירי המים (3.5%+), העלייה החדה (0.9%+) במחירי המזון (ללא פירות וירקות), העלייה במחירי הבריאות והעלייה הקלה במחירי הדלקים. בנוסף, גם מחירי השכירויות המשיכו לעלות בניגוד לעונתיות המאפיינת את חודש ינואר", אומר שפריר. לדבריו, בין הרכיבים שמיתנו מעט את עליית המדד ניתן למנות את הארנונה, ירידה במחירי הירקות, והירידה העונתית במחירי המלונות בישראל.

דילמת הריבית של בנק ישראל

מחר (יום שני) יפרסם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את הודעת הריבית הבאה. בקרב האנליסטים קיים קונצנזוס כי הריבית תעלה בפעם השמינית ברציפות, והשאלה היא רק בכמה.

עד כה, רוב השוק תימחר העלאת ריבית מתונה יחסית של 0.25% - לרמה של 4%. אולם על רקע האינפלציה הדוהרת, כעת מתעדכנות ההערכות כך שעוד ועוד אנליסטים מדברים על אפשרות להעלאה של חצי אחוז. "מדד ינואר הגבוה תומך בהעלאת ריבית של 0.5% מחר", אומר כץ ומוסיף, "העלאה זו לא צפויה להיות העלאת הריבית האחרונה".

לדברי כץ, גם אי הוודאות הפוליטית סביב קידום הרפורמה המשפטית עשויה לתמוך בהמשך העלאות הריבית של בנק ישראל. בין הסיבות, הוא מונה את "מגמת הפיחות בשקל בימים האחרונים על רקע אי ודאות פוליטית ותחילת מגמה של יציאת הון לחו"ל".

גם מודי שפריר מבנק הפועלים מסביר כי האינפלציה עלתה לרמת שיא ב"סייקל" הנוכחי, מה שמגביר את הסבירות להעלאת ריבית של חצי אחוז מצד בנק ישראל - לרמה של 4.25%.

הצד האופטימי: הריבית תעלה ב-0.25%, האינפלציה תתמתן

עם זאת, יש מי שמעריך עדיין שבנק ישראל יבחר בגישה מתונה יחסית ויעלה את הריבית ברבע אחוז. עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, אומר כי "אנו צופים עלייה מתונה יותר של רבע אחוז". קליין מוסיף גם הוא כי זו לא צפויה להיות העלאת הריבית האחרונה במחזור הנוכחי, "לאור המשך העלאות הריבית בעולם, החששות מהמשך פיחות השקל וחוזקו של שוק העבודה".

קליין מסביר כי עצמת שוק העבודה באה לידי ביטוי גם החודש בנתוני המשרות הפנויות לינואר, הקרובים לרמות השיא. "אמנם הביקוש בענף ההיי-טק המשיך לרדת כאשר מספר המשרות הפנויות למתכנתים - בעלי שכר גבוה - ירד למחצית מהמספרים שנרשמו בינואר בשנה שעברה. אך בשאר הענפים יש עדיין ביקושים גבוהים לעובדים".

במבט קדימה, בהראל צופים ירידה מהירה יחסית באינפלציה בחודשים הבאים כאשר "יצאו" מהחישוב השנתי המדדים הגבוהים מהשנה שעברה (פברואר-אפריל), שהושפעו מפרוץ המלחמה באוקראינה, מחירי השילוח הגבוהים ו"הפתיחה מחדש" בישראל לאחר גל האומיקרון. "עם זאת, שוק העבודה ההדוק, תוספות השכר הצפויות בסקטור הציבורי ותקציב מרחיב צפויים להמשיך ולהחזיק את האינפלציה מעל ליעד בנק ישראל עוד חודשים רבים", אומר קליין.