גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם בגלל היחלשות השקל: יבואני הרכב נערכים להעלאת מחירים נוספת

המחירים בשוק הרכב נסקו נוכח המשברים הגלובליים, במקביל לעדכון נוסחת "המיסוי הירוק" בישראל באחרונה ● כעת, מגמת היחלשות השקל ביחס לדולר מוסיפה שמן למדורה ועלולה לגרום לגל התייקרות נוסף ● החדשות הטובות: העלייה כנראה לא תהיה מיידית

שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות מחקר גדולות שמסקרות את שוקי הרכב המפותחים בעולם, נוהגות לפרסם תחזיות לטווח ארוך, לעיתים אפילו לטווח של שנתיים־שלוש. למרבה הצער זו פריבילגיה שלא עומדת לרשותנו בשוק הרכב הישראלי. אופק התכנון במציאות הכלכלית־פוליטית של ישראל הוא במקרה הטוב רבעון קדימה, וכל תחזית לטווח ארוך יותר היא בחזקת הימור.

השקל מתקרב לשפל של שלוש שנים מול הדולר
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה
הסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר לרשות המסים לקבל עליכם הרבה יותר מידע

כך לדוגמה, ההתפתחויות האחרונות בשער החליפין של השקל ביחס לדולר ולאירו, שהוא הגורם הבודד החשוב ביותר שמשפיע על מחירי כלי הרכב החדשים בישראל. בינואר פרסמנו בגלובס תחזיות של עשרה מבתי ההשקעות המובילים בישראל, וההערכה הממוצעת שלהם הייתה שהשקל יתחזק השנה בהדרגה מול הדולר לאזור ה־3.37 שקל בממוצע. הגדיל לעשות גוף בנקאי שחזה שער ממוצע של 3.18 שקל לדולר. רבים גם צפו יציבות או התחזקות של השקל ביחס לאירו.

לא מעט גופים בענף הרכב אימצו הנחות עבודה דומות בעת הגיבוש של מחירוני 2023. אבל כמובן שאף אחד לא חזה את אי הוודאות הכלכלית שנלווית לטלטלה הפוליטית המתמשכת ומביאה לנהירה של הציבור למט"ח על תקן של "מקלט". כעת, ניצב ענף הרכב מול שערי מטבע שנסקו משמעותית ביחס לשקל מתחילת השנה. המצב הזה שופך שמן על מדורת עליית מחירי הרכב ומשמש כמכפיל כוח ללחצים האינפלציוניים ולייקור המחירים על ידי היצרנים.

 

השקל כבר לא בולם עליות מחירים

שער השקל החזק ביחס לדולר ולאירו העניק בשנים האחרונות דחיפה משמעותית לצמיחת שוק הרכב הישראלי. הוא שיפר את כוח הקנייה של הלקוחות ובסיוע הריבית המזערית הכניס למעגל הלקוחות גם שכבות פחות חזקות באוכלוסייה, שבעבר רכשו כלי רכב משומשים.

אמנם השקל החזק לא בלם את עליית המחירים הזוחלת במחירוני היבואנים, אבל מאחורי הקלעים הוא תרם לירידה, או לכל הפחות ליציבות, במחירים הריאליים. זאת, באמצעות "הנחות עקיפות" דוגמת מבצעי מכירות ובאמצעות הנחות לחברות הליסינג שהתגלגלו בחלקן לצרכנים הפרטיים דרך שוק ה"אפס קילומטרים". שער השקל גם שיפר את היכולת של היבואנים לנטרל לחצים קיצוניים לעליית מחירים שמקורם בגורמי חוץ.

כיום היקפי הייצור וזמינות המלאים נמצאים במגמת שיפור, אך היצרנים ממשיכים לייקר את מחירי הרכב ולא רק את הדגמים החשמליים. גל ההתייקרויות הנוכחי פוקד גם (ואולי בעיקר) את רכבי הבנזין והדיזל (כולל היברידיים) שעדיין תופסים תשע מכל עשר מכירות בישראל.

כך למשל, ביום חמישי האחרון דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי החל מהשבוע הבא תעלה קבוצת פולקסווגן, היצרנית השנייה בגודלה בעולם, את כל מחירי דגמי הבנזין והדיזל שלה בעולם ב־4.4% וזאת בשל "זינוק בעלויות". יצרניות נוספות כמו פורד בוחנות לעבור באירופה לשיטה של "מחירים קבועים", או בתרגום לשפה מדוברת "אפס גמישות בהנחות". גם בקוריאה וביפן קיימים לחצים מתמידים להעלאת מחירים בשל עלויות חומרי הגלם והייצור.

וכשעליית מחירי כלי הרכב שנרכשים בדולרים ובאירו פוגשת על הדרך שקל חלש, התוצאה היא לחץ להעלאת מחירים וזו בשורה רעה לשוק.

כבר בתחילת 2023 נרשמה התייקרות של אלפי שקלים במחירים של הרבה דגמי בנזין ודגמים היברידיים בישראל. אולם, אז הנימוק היה עדכון נוסחת "המיסוי הירוק" בתחילת ינואר, שהביא להקטנת הטבות המס על רכבי הבנזין, וכמובן עליית מס הקנייה על רכב חשמלי ורכבי פלאג־אין. כעת נוסף הפיחות בשקל לקלחת, כך שהשאלות הרלוונטיות כרגע הן כבר לא "האם תחול עוד התייקרות" אלא "מתי, אצל מי ובאיזה היקף".

ההתייקרות מתעכבת (בינתיים)

עיתוי ההתייקרות תלוי מטבע הדברים במגמת שערי החליפין בשבועות הקרובים. בטווח הקצר רוב יבואני הרכב מפעילים הגנות שער במאות מיליוני שקלים ואלה בולמות כרגע את הזעזועים במט"ח. עם זאת, לכל היבואנים יש קווים אדומים. "שער הדולר־שקל נמצא על הקו האדום ושער האירו חצה אותו כבר מזמן", אמר לגלובס השבוע יבואן רכב גדול.

בולם זעזועים נוסף שעשוי לעכב את ההתייקרות הוא המלאים הגדולים, שצברו היבואנים בסוף 2022 כהכנה לגל המכירות של 2023. כלי הרכב במלאי נרכשו עדיין בשער חליפין "סביר" מה שעשוי לקנות עוד זמן.

לפיכך, התשובה על השאלות "היכן תורגש ההתייקרות ובכמה" שונה מיבואן ליבואן ומדגם לדגם. התייקרות מיידית משמעותית שנגזרת גם מהמטבעות כבר אפשר לראות הלכה למעשה בדגמים חדשים שנחתו בישראל בימים האחרונים וינחתו בשבועות הבאים. בדגמים חדשים קל יותר לגלגל את הפיחות בשקל לצרכנים בנימוק של "מדובר בדגם משופר וחדיש יותר עם יותר תוכן".

ועדיין מדובר בקפיצות מחיר משמעותיות. הנה שתי דוגמאות מהשבוע החולף: הדור החדש של קיה נירו פלאג־אין, אחד הדגמים הנמכרים מסוגו בארץ, הושק בשבוע שעבר במחיר של 185 אלף שקל. הדור היוצא של הרכב נכנס לישראל לפני ארבע שנים ב-155 אלף שקל. אמנם אכן מדובר ברכב חדש ומשופר, אבל המשמעות היא שהרכב "זז" לקטגוריה גבוהה יותר.

בשבוע שעבר הושקה גם הסדרה המעודכנת של ניסאן קשקאי במחיר בסיס של 180 אלף שקל לדגם בנזין טורבו. כאשר הרכב הושק בארץ באוגוסט 2021 בישראל, דגם הבסיס שלו באותו מפרט עלה 160 אלף שקל. מן הסתם נראה עוד דוגמאות כאלה בקרוב.

לעומת זאת, בדגמים קיימים עיתוי והיקף ההתייקרות תלוי ברגישות היבואן לשער המטבע. המותגים קוריאנים, שמחזיקים בכ־30% ממכירות הרכב השנתיות בישראל, נרכשים בדולרים, אבל הם נהנים מהורדת המכס בשיעור 7% בסוף השנה שעברה בעקבות חתימת הסכם הסחר עם קוריאה. לפיכך, הם יכולים לספוג את התנודות האחרונות בשערי המטבע טוב יותר מהמתחרים.

הפגיעה בשוק כבר מורגשת

לבסוף, נשארת עוד שאלה אחת והיא "עד כמה השוק עוד יוכל לספוג עליות מחירים בלי שהביקוש להיפגע". התשובה על כך היא רטרואקטיבית, כלומר הפגיעה בשוק כבר מתרחשת, אם כי היא עדיין לא באה לידי ביטוי בטבלאות המכירות.

בענף אומרים שרוב כלי הרכב שנמסרו בינואר ושיימסרו בפברואר, הם בגדר הזמנות קודמות של לקוחות שרכשו את כלי הרכב בשנה שעברה "במחירים הישנים". בענף מדווחים על הקפאה משמעותית בהזמנות חדשות, הן של לקוחות פרטיים והן של ציים, וזה כאמור עוד לפני השינויים בשערי המטבע. מצב כזה דורש מבצעי הנחות והזולות, אבל עם טיפוס של 4.3% בשער הדולר ו־2.4% באירו מתחילת החודש, ספק אם הוזלות נרחבות כאלה יהיו אפשריות. ובשורה התחתונה - התפנית לרעה הבאה בענף נמצא בפתח.

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים