האג"ח הממשלתיות מאבדות גובה: "בשוק מעריכים שהריבית תעלה"

האג"ח הממשלתיות רשמו היום ירידות של יותר מ-2% ולרגע קט אף עקפה תשואת האיגרת ל-10 שנים את התשואה של מקבילתה האמריקאית • פסגות: "אם יתכנסו לשיח בגזרה הפוליטית, סביר שהחששות בשוק ירדו"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

אגרות החוב הממשלתיות רשמו היום ירידות שהגיעו בשיא ליותר מ-2%, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים אף זינקה בקרוב ל-20 נקודות לרמה של 3.97% - ובכך עקפה את מקבילתה האמריקאית, עליה התשואה עומדת על כ-3.94%. בשעה האחרונה התמתנו הירידות בשוק ותשואת האג"ח הישראלית חזרה לרמה של 3.87%.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, התייחס לטלטלה בשוק האג"ח. לדבריו, "כדאי לשים לב שמה שאנחנו רואים פה בעצם, זה את ההשפעה של היחלשות השקל על הציפיות לאינפלציה ולריבית בישראל. רואים את זה מאוד יפה כי תשואות האג"ח השקליות, ובטח הארוכות, עולות מאוד חזק על רקע ההערכה שהריבית תעלה".

גרינפלד מציין שלפי חישוב שערכו בפסגות, כל עלייה של 10% בשער הדולר מתורגמת (אם היא נשארת לאורך זמן) לעלייה של סביב 1% בשיעור האינפלציה. "בימים האחרונים הציפיות לאינפלציה עולות, מה שאומר שבנק ישראל יצטרך להמשיך להעלות את הריבית - לא תהיה לו ברירה. עכשיו השאלה היא רק מתי זה יסתיים. כל מה שרואים בשוק האג"ח זה תגובה לזה".

מתי להערכתך זה יסתיים?
"קשה מאוד להעריך את זה, כי צריך להעריך מה יסתיים בגזרה הפוליטית, ואת זה אני לא יודע לומר. אני מניח שאם יתכנסו יותר לשיח, אז החששות בשוק ירדו. בסופו של דבר, כל מה שאנחנו רואים כרגע זו תגובה לאי ודאות".

גרינפלד מדגיש כי "לא היה שום שינוי כלכלי. יש המון אי ודאות מה יקרה עם הרפורמה המשפטית. אנחנו רואים שמשקיעים ישראלים מעדיפים בקרנות הנאמנות להעביר את הכסף מהשקעות בישראל להשקעות בחו"ל. אגב, חלק מהסיבה למגמה הזו היא שהשווקים בחו"ל עשו תשואות יותר גבוהות. בלי קשר לכל הבלגן של התקופה האחרונה, אנשים ראו שהנאסד"ק עלה יותר וזה משכנע אותם להגדיל מחדש השקעות בארה"ב אחרי שב-2022 ישראל עשתה תשואה יותר טובה. הציבור מתחיל להעביר כסף להשקעות בחו"ל - הכסף פה בקרנות ישראליות אבל מושקע במדדים בארה"ב - וזה משפיע על שער החליפין, מעלה ציפיות אינפלציה וציפיות להעלאות ריבית".

מה המשמעות שתשואת האג"ח המקומית עקפה את של האג"ח האמריקאית?
"בסוף, התשואות בשוק האג"ח מגלמות למעשה את הציפיות לריבית. היסטורית אגב התשואות בישראל תמיד יותר גבוהות מארה"ב, זה היה המצב הנורמלי עד שהריבית פה ירדה, כי הסיכונים בישראל יותר גבוהים. אם רואים תשואות גבוהות יותר בישראל זה כי הציפיות הן להמשך העלאות ריבית בישראל, בעוד שבארה"ב הציפיה היא להעלאה אחת נוספת וזהו, ורואים עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל".

תנודות כאלה ביום המסחר זה חריג?
"כשיש הפתעות אינפלציוניות רואים גם תנודות מאוד חזקות. ההבדל הוא שב-2022 התנודות היו על רקע שינוי כלכלי אמיתי - אינפלציה, העלאת ריבית מאוד מהירה, שינויים בכלכלה. היום זה קורה רק על סנטימנט וחששות, ולא משהו אמיתי. כשזה ככה, זה גם יכול לרדת מאוד מהר בחזרה, כמה משפטים שיגידו כמה שרים. קשה לחזות את זה כשזה מבוסס על סנטימנט ופסיכולוגיה. אין ספק שלשער החליפין יש השפעה אמיתית לא קטנה על האינפלציה, ואם הוא יישאר ברמות האלה, נראה את האינפלציה בישראל רק ממשיכה לעלות".