מינוי מנכ"ל מינהל התכנון בסכנה? בג"ץ הוציא צו על-תנאי סביב מינוי שניים מחברי ועדת האיתור

במענה לעתירה שהגיש ארגון אדם טבע ודין, בג"ץ הורה למדינה להסביר את מינויים של עו"ד פרופ' רון שפירא עו"ד דוד שני - שאינם בעלי מומחיות בתכנון - לחברי ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון • על המדינה להשיב בתוך 60 יום

רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון / צילום: איל יצהר
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון / צילום: איל יצהר

האם מינויו של מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, שהוכרז כבר לפני יותר מחצי שנה, נמצא בסכנה? שלושת שופטי בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, קבעו אתמול (ד') כי על המדינה להשיב לעתירת ארגון אדם טבע ודין נגד מינוי אלמליח, ולמעשה למצוא צידוקים למינויים של שניים מחברי ועדת האיתור, עו"ד פרופ' רון שפירא ועו"ד דוד שני.

מנכ"ל ברקליס ישראל מספר איך משפיע המשבר בארץ על המשקיעים הזרים | ראיון 
מכרזי הדיור להשכרה ממשיכים להפתיע: מחיר קרקע ליח"ד המסתמן במכרז בראש העין - רק כ־77 אלף שקל | בלעדי

נסביר: בינואר 2017 עוד בתקופת ממשלתו הקודמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התקבלה החלטת ממשלה 2270 בדבר שינוי הרכב הוועדה לאיתור מועמדים למשרת מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים. ההחלטה קבעה כי שלושה מתוך חמשת חברי הוועדה צריכים להיות בעלי מומחיות בתחום התכנון. השניים האחרים יהיו מנכ"ל משרד האוצר או נציגו: ונציב שירות המדינה או נציגו.

בעתירה שהגישה אגודת אדם טבע ודין ביולי 2022, כחודש לאחר ההכרזה על מינויו של אלמליח לתפקיד, היא טענה בין היתר כי "הרכב ועדת האיתור שהמליצה על המועמדים לתפקיד חרג באופן משמעותי מהקבוע בהחלטת הממשלה המסמיכה".

בעתירה מוזכרים שלושת חברי הוועדה - עו"ד פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס; עו"ד דוד שני, ראש הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים; ועו"ד ציפורה בליצר, עורכת דין לתכנון ובנייה.

העותרת טענה כי השלושה אינם בעלי מומחיות בתכנון. "שלושתם עורכי דין ללא השכלה אקדמית או ניסיון מעשי בתחום התכנון, ולכן אינם עונים לדרישה שבהחלטת הממשלה", נטען. "דברים אלה הכרחיים הן כדי לשמור על אופייה האובייקטיבי וחסר משוא-הפנים של הוועדה, והן כדי שנציגי ועדת האיתור יוכלו לשקול את השיקולים המקצועיים הרלוונטיים בעת בחירת המועמד המומלץ על-ידם".

בדיון בעתירה שהתקיים אתמול קבעו שלושת שופטי בית המשפט העליון - המשנה לנשיאת העליון, השופט עוזי פוגלמן, השופטת ענת ברון והשופטת גילה כנפי־שטייניץ - כי לא מצאו עילה למתן צו על-תנאי בעניין עו"ד בליצר, אך כתבו כך: "לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, ניתן בזה צו על-תנאי המורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי מינוי המשיבים 4-5 (שפירא ושני) לוועדה לאיתור מועמדים למשרת מנהל מינהל התכנון אינו עונה על התנאים שנקבעו בהחלטה 2270, ומדוע לא ייקבע כי יש לקיים דיון במינוי למשרה לפני ועדת איתור שתמונה בהתאם להחלטת ממשלה מספר 2270".

השופטים קבעו עוד כי תצהירי התשובה יוגשו בתוך 60 ימים.

הליך האיתור יתקיים מחדש?

בתגובה לבג"ץ צפויה המדינה לטעון כי מדובר במעשה עשוי, מאחר שהמינוי כבר נכנס לתוקף, ואלמליח מכהן בתפקידו זה יותר מחצי שנה. במסגרת ההליך המשפטי ביקשה אדם טבע ודין כי המינוי יוקפא, ויוצא צו ביניים למינוי.

שופט העליון יצחק עמית קבע ביולי האחרון כי לא יינתן צו ביניים כזה, אך כתב בהחלטתו: "לא נעלם מעיניי מועד כניסת המשיב (אלמליח - י.נ, א.ז) לתפקיד מנהל מינהל התכנון... אולם יובהר כי כניסה לתפקיד לא תמנע מתן סעד אפקטיבי בהליך העיקרי, אם יימצא כי קיימת עילה לכך".

עוד נזכיר כי בעת הגשת העתירה ביולי שעבר נמסר מטעם שרת הפנים דאז, איילת שקד, כי "ההליך נוהל כדין".

עצם העובדה שהמינוי הוחלט על-ידי הממשלה הקודמת, ונכנס לתוקף עוד במהלכה, עלול לסבך את המצב, שכן הממשלה הנוכחית לא ביצעה את המינוי, וכמובן לא גיבשה את ועדת האיתור ולא הייתה אמונה על הליך המינוי עצמו. על רקע זה, מעניין יהיה לראות אם היא תעמוד מאחורי המהלך או תסיר את אחריותה ממנו.

עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של ארגון אדם טבע ודין, אמר לגלובס: "אנו רואים חשיבות רבה בתקינות הליכי המינוי של בכירי מערכת התכנון, ודאי של מי שעומד בראש המערכת. במקרה זה, נראה בבירור כי הליך הבחירה לא היה תקין, ולכן אנו מצפים שההליך יתוקן כך שיתקיים מחדש".