גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תורידו מכוניות מהכביש": מנכ"ל ליים נאבק על תדמית שוק הקורקינט השיתופי

השימוש בקורקינטים שיתופיים הפך לחלק משגרת החיים של רבים מהישראלים, אבל מוביל גם לתאונות דרכים רבות ● וויין טינג, מנכ"ל ליים העולמית, מסביר איך ניתן להילחם בתופעה ומדבר על נתוני החברה לאחר שנה הפסדית בענף

ויין טינג, מנכ''ל ליים העולמית / צילום: Lime PR
ויין טינג, מנכ''ל ליים העולמית / צילום: Lime PR

כאשר וויין טינג, מנכ"ל ליים העולמית, מדבר על חוויותיו בביקוריו בישראל, הוא נזכר בטיול שערך לפני 20 שנה בארץ. כשדוחקים אותו לדבר על חווית הנהיגה בקורקינטים, הוא מספר בנימוס על ביקורו האחרון כאן כסמנכ"ל התפעול של החברה: "נדהמתי ממספר הרוכבים הגדול, למרות שתשתיות לא היו מפותחות. הרבה פעמים הרגשת שאתה לא נוסע לצד התנועה, אלא בתוכה".

סיבוב פרסה בענף הקורקינטים: ליים חושפת ביצועים כספיים. האם הפכה רווחית? 
תושבי פריז הולכים להצביע: האם להעיף את הקורקינטים מהרחובות?
המשבר בשוק הקורקינטים החשמליים מעמיק, וזו יכולה להיות בשורה טובה לענף | ניתוח

מאז ביקורו בארץ הרבה דברים השתנו, ודווקא שיתוף פעולה בין חברות הקורקינטים כמו ליים, בירד וטיר הוביל את עיריית תל אביב לסלול 185 ק"מ של מסלולי אופניים, ועוד כ־70 ק"מ בשנים הקרובות. אבל מחוץ לאזורי הביקוש בתל אביב, מחייבת הנסיעה בקורקינט לעלות על הכביש, מה שגם מוביל לתאונות דרכים רבות בהן מעורבים קורקינטים. בעולם נלחמים בתופעה, ובכמה ערים שוקלים לאסור נסיעה על קורקינטים. עבור טינג, המלחמה בקורקינטים היא בחירה לא נכונה: "מי שמתמקד בלהוריד את הקורקינטים - טועה. תורידו מכוניות מהכבישים".

פתרונות לתאונות: כידון מיוחד והנחות לרוכבים

"במעל 90% מהתאונות הקשות מעורבים כלי רכב - לא קורקינטים", הוא אומר. "אופניים וקורקינטים מפחיתים בטווח הארוך את עומס התנועה ואת פליטת הפחמן הדו חמצני. התרגלנו לבנות את מערכות התחבורה שלנו סביב מכוניות, אבל אין לנו מספיק שבילי אופניים. חייבים להבין שאחד בא על חשבון השני, והגיע הזמן לדבר על פינוי חניות מהרחובות לטובת סלילת מסלולי אופניים וקורקינטים. כך אתה מייצר תמריץ ליותר אנשים לבחור בתחבורה דו־גלגלית".

 

בעיני טינג, אפילו מכוניות חשמליות חוטאות למטרה: "אם כל מה שעשינו הוא לעבור ממכוניות מבוססות דלק למכוניות חשמליות, משבר האקלים רק ילך ויחריף".

כחברת הקורקינטים הגדולה בישראל, ליים עובדת עם עיריית תל אביב ועיריות נוספות בגוש דן, ובשבוע שעבר הגישה את המסמכים לקבלת היתר הפעלת שירות קורקינטים בעיר כאחת מחמש הערים שייבחרו במסגרת קול קורא. בחברה מוכנים ללכת לפי דרישות עיריית תל אביב, ולהעלות את שיעור כלי הרכב עם קסדות ל־75% מ־50% כיום; להוסיף מנגנון שיאט את מהירות הנסיעה ל־15 קמ"ש באזורים מסוימים; ולהביא להפסקת הנעת כלי הרכב באזורים אסורים לרכיבה, באמצעות זיהוי חכם שנעשה מתוך כלי הרכב עצמו.

ליים מייצרת בעצמה את כל הרכב שהיא פורסת ברחבי העיר ובעקבות הביקורת על ריבוי תאונות הדרכים שהוטחה בה, היא ביצעה מספר שיפורים. ביניהם: כידון מעוקל המאפשר לשמור על יציבות רבה יותר בזמן סיבוב, חיישנים שמזהים רכיבה בזוגות ומונעים אותן, ומערכת שמזהה חבישת קסדה ומספקת נסיעה בהנחה תמורתה. ליים גם מוכנה להרחיק לכת ולהפעיל צי של סדרנים באזורי הביקוש כדי לרכז את כלי הרכב החונים בתאי החנייה המסודרים.

"אין תמריץ לבנות כלים שיחזיקו מעמד"

ליים נהנית מנתח שוק עולמי גדול יחסית - 35% מכלל נסיעות הקורקינטים בעולם - על פי הערכה. היא פעילה ב־250 ערים בעולם, גייסה את ההון הגדול ביותר - 1.47 מיליארד דולר, ובסיבוב האחרון הונפק לה שווי של 2.4 מיליארד - בפער השווי הגדול ביותר שניתן לחברה בתחום. לעומת זאת, בירד למשל, על אף שנכנסה לבורסה באמצעות מיזוג ספאק שהעניק לה שווי של 2.3 מיליארד דולר, נסחרת היום ב־67 מיליון דולר בלבד.

אולם, במקביל ליים סבלה מתדמית של חברה הפועלת בשוק הפסדי, רווי מתחרים, כזה שמייצר מטרד תחבורתי ומאפשר רכיבה לא אחראית. השבוע החליט טינג לחשוף כמה מהנתונים על מנת להיפטר, ולו חלקית, מהתדמית השלילית של החברה.

הוא חושף הכנסות של 466 מיליון דולר ברוטו ב־2022, עלייה של 33% ביחס ל־2021, ורווח תפעולי לפני פחת והפחתות מתואם של 15 מיליון דולר. בחברה החליטו שלא לחשוף את הרווח הנקי, וההערכה היא שליים היא עדיין הפסדית.

לפי החברה, ישראל הייתה בשנה שעברה שוק רווחי, עם קרוב ל־6 מיליון רכיבות, עלייה של כ־25% ביחס ל־2021. "אנחנו החברה היחידה בשוק שהציגה אי פעם רווחיות", אומר טינג. "המבקרים טענו מאז ומעולם שחברות הקורקינטים מפסידות כסף ואנשים תמיד שאלו את עצמם: 'האם התעשייה הזו הולכת להישאר איתנו לטווח הארוך?'. אני חושב שאפשר להרוויח מעסקי המיקרו תחבורה".

בעבור שאר החברות, התקופה הייתה יותר מאתגרת. המתחרה בירד למשל, מדווחת לבורסה בניו יורק על ביצועיה, ונכון לרבעון השלישי של 2022 טרם רשמה רווחיות, אם כי היא צמצמה את הפסדיה ל־9.7 מיליון דולר בלבד ביחס להפסד של 320.3 מיליון דולר ברבעון השני, או 42.1 מיליון דולר ברבעון המקביל.

טיר פיטרה קרוב ל־20% מעובדיה בחודשים האחרונים ויצאה מכ־10 ערים בארה"ב. ווינד סגרה את פעילותה העולמית ונותרה פעילה בישראל בלבד, כאשר גם מעמדה ביאנדקס העולמי עומד בסימן שאלה עם חלוקת המניות מחדש בחברה הרוסית. אם לא די בכך, כל החברות, בהן גם ליים, סבלו בשנה שעברה ממכת גניבות של אלפי כלי רכב דו־גלגליים לשטחי יהודה ושומרון.

אולם, כמו כל חברה טכנולוגית, גם ליים נמצאת מאז השנה שעברה במגמה מואצת לעבור לרווחיות. לפי טינג, מה שסייע להעביר את החברה לרווחיות, הוא העובדה שהחברה בונה כיום את כלי הרכב שלה בעצמה. "המתחרים שלנו קונים אותם מספקים סיניים", הוא אומר. "לחברות שמייצרות כלי רכב עבור אחרים אין מספיק תמריצים לבנות אותם כך שיחזיקו מעמד כמה שיותר זמן, שיהיה מספיק קל לתקן אותן או שחלקי החילוף יהיו זמינים וזולים. זה הפוך כאשר החברה המייצרת היא אותה אחת שמספקת את השירות".

השוק שלכם רק הצטמצם. גם אתם נסוגתם משווקים לא רווחיים.
"אני חושב שלפני ארבע או חמש שנים התעשייה הייתה בהחלט במקום הלא נכון. דיברנו אז רק על צמיחה, אבל צמיחה היא לא תמיד בת קיימא אם אני מפסיד על כל נסיעה. מצד שני, אם אוכל להרוויח מכל נסיעה, ככך שאני גדל מהר יותר, כך אני הופך לרווחי יותר. אז יצאנו משווקים לא רווחיים, פיתחנו חומרה חדשה, שיפרנו את התוכנה, והתחלנו להרוויח. 2022 הייתה שנה קשה, אבל בזמן שכל השאר פיטרו, אנחנו גייסנו 150 עובדים".

האם ליים תיכנס לוואקום בשוק?

כמו כל תעשייה שסבלה מהפסדים וכעת נדרשת לעבור במהירות לרווחיות, כמה חברות נסגרו ואחרות התמזגו. טינג, אף על פי שאיננו אומר זאת בקולו, היה שמח להיות זה שישתלט על הוואקום שייווצר.

"אנחנו צמחנו בזכות הרווחיות, לא בזכות מיזוגים ורכישות, אם כי אם יופיעו הזדמנויות כמובן שנבדוק אותן", אומר טינג. "האסטרטגיה הזו יכולה להמשיך ולהוכיח שאפשר להרוויח מאמצעי תחבורה ניידים. ובסופו של דבר, יש עוד הרבה מקום לגדול: קורקינטים ואופניים חשמליים מהווים בקושי 0.2% מהנסיעות בעולם, ואנחנו צריכים לשכנע כמה שיותר אנשים לוותר על המכונית ולהשתמש יותר בתחבורה ציבורית".

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל