גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבצעים וקופונים אאוט, אקטיביזם אין: הדרישות החדשות של הצרכנים מהמותגים

בשנים האחרונות יש יותר ויותר מסעות פרסום שמטרתם להניב רווחים, אבל גם לגרום לשינוי חברתי לטובה ● האג'נדה לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שכאשר עושים זאת נכון, זה משתלם כלכלית

האג'נדה החברתית לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שזה משתלם כלכלית / צילום: Shutterstock
האג'נדה החברתית לא חייבת להיות בתחום הליבה של המותג, והמציאות מוכיחה שזה משתלם כלכלית / צילום: Shutterstock

הכותבת היא בעלת סוכנות GOODVERTISING למהלכים חברתיים למותגים

כשרשת הסופרמרקטים ההולנדית הענקית Jumbo Supermarkten רצתה לבדל את עצמה מול המתחרים, היא קיבלה החלטה מפתיעה. במקום להוסיף קופות מהירות, הוחלט דווקא להקים "קופות פטפוט" לקונים.

מנהלת משאבי האנוש שהפכה למנכ"לית והנפיקה חברת טכנולוגיה בבורסה בתל אביב | פורטפוליו
אפילו נגני רחוב מבקשים העברה באפליקציה: אירופה מתנתקת מהמזומן 

ההחלטה התקבלה בעקבות ההבנה שמאז שתוחלת החיים עולה, גם תחושת הבדידות בקרב בני 75 ומעלה גוברת. בעוד משרד הבריאות ההולנדי מקדיש משאבים לפיתוח פתרונות שונים, בשיתוף עם ארגונים חברתיים ויוזמות מקומיות, רשת הסופרמרקטים החליטה להיות חלוצה בעניין, ולהפוך ליותר מאשר רק מקום בו אנשים עושים את הקניות שלהם.

למעשה, היא מאפשרת לקונים חווית שיחה נינוחה במהלך הקנייה, בקופות ייעודיות. המהלך הוכתר כהצלחה, ובחלק מהסניפים אף הוקמו בעקבות זאת מתחמי "פטפוט" שלמים.

במקביל, כאשר מותג־העל Tide חיפש דרכים להשפיע לטובה על כדור הארץ, וגם לעודד לקוחות לקנות את אבקת הכביסה שלו, הוא מצא פתרון יצירתי. אנשי טייד פיתחו פורמולה שנועדה להיות אפקטיבית גם במים קרים, מה שיכול לחסוך עד 90% מהאנרגיה הנדרשת להפעלת המכונה, ולהפחית את פליטות הפחמן הכרוכות בשימוש בה - אלה שתורמות להתחממות האקלים.

החברה עודדה את הצרכנים לעבור לכביסה במים קרים תחת ההאשטג TURN TO COLD, ולפי אומדניה, האימפקט במשך שנת קמפיין אחת יצר שינוי התנהגותי של ממש, והוביל ל־1.3 מיליארד כביסות במים קרים. זהו חיסכון של מיליון טון פחמן דו־חמצני (השווה לזיהום של 400 אלף מכוניות בשנה). בנוסף, Tide גם רשם גידול של 39% במכירות.

לייצר שינוי התנהגות

המהלכים הללו, וצעדים דומים שננקטו על ידי מאות מותגים נוספים, הם חלק מתופעה שצוברת תאוצה בתחום הפרסום בשנים האחרונות, הנקראת Goodvertising. מדובר על פרסום שמטרתו להניב רווחים, אבל גם לגרום לשינוי חברתי לטובה.

לא מדובר באחריות תאגידית, שבה המטרה היא להרוויח כסף עם מינימום השפעות שליליות על הסביבה והחברה; גם לא בקמפיינים חברתיים מצד עמותות, שמטרתם להעלות את המודעות לנושאים שהן מקדמות.

מדובר בתופעה שבה הקמפיינים המסחריים מתמקדים באג'נדה חברתית שהחברה בוחרת לקדם - שאפילו לא תמיד חייבת להיות בתחום הליבה של המותג. החברות משתמשות בקמפיין הפרסומי לטובת שינוי התנהגות של ממש אצל הלקוחות, ובכך יוצרות אמון בהן וברוב המקרים - כשהן עושות את זה טוב, הן יוצרות גם רווחיות נוספת בשבילן.

המגמה בנושא ברורה: לקוחות כיום מעדיפים מותגים שנוקטים עמדה (70% יעדיפו לא לקנות ממותג שאינו נוקט עמדה), ולמעלה מ־50% מצפים ממותגים לייצר שינוי חברתי - יותר אפילו מהממשלות שלהם. גם ברשתות החברתיות רואים יוצרי תוכן ומשפיענים שמובילים אג'נדה חברתית, ולא מסתפקים בקידום מוצר או שירות.

להביע עמדה

קמפיין Goodvertising טוב לא חייב להיות יקר ומורכב, ולא חייב לבוא ממותג בינלאומי. בשנה האחרונה ישנה צמיחה משמעותית בנושא גם בישראל, כאשר עוד ועוד מותגים רואים ערך ביצירת קמפיין חברתי המחובר למותג שלהם.

פחות ופחות מהם גם חוששים להביע עמדה: מותג תחתוני המחזור "מודי בודי" עלה עם פרסומת שבה לראשונה הראו את הדם של הווסת החודשית, ולא את צבע הג'ל הכחול ששלט עד כה. וגם כעת, בצל ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, אנו נחשפים ליותר ויותר מותגים שמביעים עמדה ומציגים אותה על שילוט חוצות, למרות שאולי חלק מהקהל שלהם לא מתחבר אליה. כך, השבוע הוצג על קניון עזריאלי בתל אביב שילוט מואר עם המילים "כולנו עם אחד".

מכיוון אחר, חברת האופנה הישראלית הודי'ס צירפה את הפתק "את לא לבד" לתוויות הבגדים, עם מספר חירום לנפגעות אלימות; ופייבוקס זכו לתשומת לב רבה, כשביום האישה הציעו באופן היפותטי להעביר 30% פחות לנשים (כדי להמחיש את פערי השכר בין המגדרים בישראל, ואת הרצון לצמצם אותם).

דוגמה נוספת התרחשה בקיץ האחרון, כשקניוני עופר עלו עם קמפיין Back to school, שמטרתו המסחרית הייתה לעודד אנשים להגיע לקניון, אך הוא שם לו למטרה גם לסייע לתלמידים כולם. לטובת העניין נפתחו בכל 16 הקניונים ברחבי הארץ עמדות מסירה לילקוטים לתרומה.

קמפיין ''תיק טוב'' של קניוני עופר / צילום: נועה אוני

הקמפיין פנה בעיקר לנערים ונערות, דרך פלטפורמת הטיקטוק, על ידי יצירת סאונד ייעודי שעלה ואיתגר אותם למסור תיקים. עשרות משפיענים השתתפו באתגר, הלכו למסור תיק, ותייגו #TIK_TOV. התוצאות כללו מיליוני חשיפות ברשתות החברתיות, וכמובן אלפי תיקים שנאספו ונמסרו לילדים שזקוקים (על ידי חבירה לעמותת "תיק לכל תלמיד").

טביעת הרגל הפרסומית

באופן אישי, הייתה לי הזכות להיחשף לתחום הצומח בעשור האחרון, במסגרת תפקידי כמנהלת השיווק הגלובאלית של "יום מעשים טובים". במהלך העבודה על הפעילויות הכרוכות ביום זה, נפגשתי עם עשרות מותגים בארץ ובעולם. הרושם שלי היה שכולם רוצים לעשות טוב, אך כולם חוששים שזה יוריד מהרווחיות. למעשה, ההיפך הוא הנכון.

המבקרים טוענים שמדובר במצג־שווא, בעבודה שיווקית שמאחוריה אין שינוי ממשי. אבל העובדות בשטח מראות אחרת, וההבנה כי ניתן לנצל את הכוח העצום של שיש למותגים לקידום מטרות חברתיות ראויות, מבלי שהדבר יהווה "משחק סכום אפס", הולכת ומתגברת.

למעשה, עלינו לשאול את עצמנו אם עדיף שנראה במקבץ הפרסומות בטלוויזיה בעוד חמש שנים שוב ושוב את מותגי־העל, שמראים את איכות המוצרים שלהם, או שאולי כל מותג יאמץ אג'נדה חברתית שהוא מחובר אליה, וינסה ליצור שינוי.

לפרסום יש כוח לחולל שינוי חברתי משמעותי. אם תעשיות שלמות הבינו שעליהן לקחת בחשבון את טביעת הרגל הפחמנית שהן משאירות אחריהן בעולם, הרי שגם על הפרסום להבין כי יש לו טביעת רגל משמעותית בתחומים כמו עיצוב תודעה ודעות קדומות.

צרכנים כיום אינם מסתפקים במבצעים או בקופונים. הם מחפשים פלטפורמה שבה יוכלו להיות אקטיביסטים, להוביל שינוי, להביע עמדה, להזדהות עם עמדה, ומצפים לעשות את זה גם דרך המותגים שהם צורכים. מותג שישכיל להכניס לתכנית השיווק שלו מהלכים חברתיים שיערבו את קהל הלקוחות בעשיית הטוב, שיעזור לקהל הלקוחות שלו להיות אקטיביסטי, יצליח לא רק ברמת המוניטין - אלא גם ברמה המסחרית.

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום