בדרך לשפל חדש? כל החלטת קנייה היום בוול סטריט היא הימור

התנאים בשוק בטווחי הזמן הארוכים ממשיכים להיות בעייתיים ורוויי סיכון, בעוד שהמגמות הקצרות מחליפות כיוון על בסיס כמעט יומי וגורמות בלבול • היעד עדיין באזור 3,250 הנקודות במדד, כלומר פנינו לגל ירידות בשוק

  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

אין דבר שיכול להבטיח לנו סוף שבוע רגוע יותר מיום שישי של עליות בוול סטריט. הידיעה שלא הייתה קטסטרופה בסיום השבוע, ושתחילת שבוע המסחר הבא בשוק המקומי תיפתח ברגיעה, מתפקדת ככדור הרגעה למי שמביט על הטווחים הקצרים. אבל מעבר לקצה האף, התנאים לא השתנו וממשיכים להיות בעייתיים ורוויי סיכון. המגמות הקצרות, אלו שנחשפות על הגרף היומי, מחליפות כיוון באופן תדיר בעוד שהארוכות, שמייצגות את הגאות והשפל בשווקים, נותרות יציבות לאורך זמן. 

● הבנקים בדרך לרווחי שיא: "דווקא דוחות חזקים עלולים לעורר חשש"

בניתוח האחרון נקבתי ביעד שינוע סביב 3,250 נקודות ב־S&P 500, כלומר, אמור לצאת גל ירידות שידרדר את המדד אל מתחת לשפל של אוקטובר. התגובות שאני מקבל ממחישות לי את התחושה בציבור (המשקיעים), אבל זה מה שאני רואה. גם בשוק המקומי המצב רחוק מלהיות מרנין - כשמדדי ת"א 35 ות"א 90 נסוגו מתחת לשפל של יוני 2022, והסימנים בהם טרם הנסיגה היו דומים להפליא למה שקורה בשוק האמריקאי.

אם לכבוד פורים אולי אתם מחפשים משהו משמח, ולדוגמה נכסים שעלו, קבלו שלושה כאלו, שמאחד מהם אני אישית סולד: הנפט, שבחודשים האחרונים מחפש תחתית ומתגבש לקראת עליית מחירו; הדולר שנראה כאילו רוצה לרדת מעט מול השקל, אך רק כדי לעלות, ושימו לב לרמת 3.73 השקלים - זו רמת התנגדות משמעותית; והשלישי, שממנו אני סולד, הוא הביטקוין, שיורד כרגע רק כדי לקחת אוויר. שימו לב שם לרמת ה־24,500 דולר.

ועכשיו לשוק האמריקאי.

הממוצעים הנעים משופעים חזק מטה

● קל לי מאוד לבוא ולומר שהשוק מחפש כיוון וכי המשוואה הטכנית מאוזנת, כך שאם יפרוץ התנגדות מסוימת יעלה, ואם יפרוץ תמיכה מסוימת הוא יירד. אבל זו אינה באמת דעתי, כי אני מאמין בלתפוס כיוון בהתאם לנתונים, ואלו אינם טובים.

● חודש פברואר נסגר לא טוב, וזו כבר הפעם השלישית שהשוק לא מצליח לייצר שער סגירה מעל לשער הגבוה של נובמבר. קדמו לו כישלונות של החודשים הקודמים. בגרף החודשי ניתן לראות את ניסיון הנפל לעשות כן, בדמותה של הצללית העליונה הבולטת מעל לגבוה של נובמבר. זו שייכת למוכרים, וכן, הם עדיין שם.

● העליות האחרונות בשוק החלו מנקודת שפל (אוקטובר 2022) נמוכה מקודמתה (אוקטובר 2021). התנהגות זו כשלעצמה מתייגת את מהלך העליות האחרון כזמני. קבלו טיפ חיוני: המשמעות משני הסעיפים הללו היא שרמת הסיכון בשוק גבוהה.

● הממוצעים הנעים - הם במיטבם כשנעשה בהם שימוש כמדדי מומנטום, או תאוצה. שימו לב לאופן שבו הם מסודרים: ראשית, השוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים; שנית, הממוצע הקצר (זה שקרוב יותר לשוק) מצוי מתחת לארוך; שלישית, הם משופעים כלפי מטה והשיפוע שלהם מתחזק; ורביעית, המרחק ביניהם הולך וגדל. כל אלו הם סימנים להצטברותו של מומנטום שלילי.

כל החלטת קנייה כיום מגדילה את ההימור

אני מדמה מומנטום לתצלום רנטגן - שחושף את העצמות השבורות שמתחת לעור הנראה שלם. ומדדי המומנטום, כפי שהצגתי בפירוט בניתוחים קודמים, לא רק שהם מצויים בטריטורייה שלילית, אלא שלא היו כה נמוכים מאז תחילת גל העליות ב־2009.

מה זה מחזורי מסחר?

מחזורי מסחר מודדים את כמות הסחורה שהחליפה ידיים - בהיבט של היקף כספי (בשוק המקומי) או במספר מניות (בשוק האמריקאי). במישור הטכני מבטאים מחזורי המסחר את כוחו של השוק, והנטייה היא לחפש התאמה בינם לכיוון השוק - במגמת עלייה הם אמורים להתרחב, ובעתות של תיקונים טכניים להתכווץ, כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.

מי שקונה ברמות הנוכחיות כדאי שיגייס לצידו את אלילת המזל טרם הקנייה. ברמת הסיכון הנוכחית כל החלטת קנייה מגדילה את מרכיב ההימור, ויש בה משום גמילות חסדים. כשכל כך הרבה מוכרים מחפשים את דרכם החוצה, קנייה במחירים הנוכחיים היא לא פחות מגמ"ח. ואת התמורה עליה כידוע מקבלים רק בעולם הבא.

מניית הקרוזים CCL על גל עליות 

אם אתם בעניין של הרפתקאות והמצב בשוק לא ממש מטריד אתכם, כשאתם נתקפים צורך בלתי נשלט לקנות מניה ולהזרים אדרנלין לעורקים, השוק מציע כמה הזדמנויות מעניינות שאחת מהן אפרט כאן. המכנה המשותף לכל ההזדמנויות האלה הוא התנהגות המניות; בתפיסה שלי אנחנו לא קונים מניות אלא התנהגויות שעמדו במבחן הזמן. אני מכליל את המניות האלה תחת הכותרת "מניות במשבר", והכוונה היא לא שנסתם עליהן הגולל, אלא שהן קמות עכשיו מהקרשים.

למניות האלה יש מספר סימנים מובהקים: ירידה של יותר מ־50% מערכן ויציאה בגרף הרבעוני מחוץ לרצועת בולינגר התחתונה, מה שמעיד שהמטוטלת הבורסאית נעה לנקודת קיצון שממנה גדלה הסבירות למהלך נגדי.

אחת מהן היא CCL - מנייתה של חברת ה"קרוזים" קרניבל קורפוריישן . זו נסחרה בשיאה במעט יותר מ־65 דולר, ובנקודת השפל יכולתם לרכוש אותה תמורת 7.6 דולרים בלבד. הפרדוקס הוא שבמחירי שיא יש עליה התנפלות, ובמחירי שפל המניה אינה מעניינת איש.

בסיבוב הראשון היא רשמה שיא של כ־30 דולר באמצע 2021, ומשם ירדה חזרה עד לשפל האחרון. והנה ברבעון האחרון זינקה בכ־30%, ונראה שזו רק תחילת הדרך עבורה.

מה שעלול להעיב על ניסיון העליות הנוכחי הוא מצב השוק. אבל אם כבר הולכים על קנייה בעת הנוכחית, הרי שמניות דוגמת CCL מייצגות סוג של היגיון עבור מי שיש לו אורך רוח.