גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם בתי המשפט בסכנה, כולם בסכנה": האזהרה של נגיד הבנק ההונגרי לשעבר

בכנס חירום שנערך בשבוע שעבר באוניברסיטת ת"א התריעו כלכלנים בכירים מפני איום קיומי להייטק ● גם נגיד הבנק המרכזי ההונגרי לשעבר, אנדראש שימור, לקח חלק ובשיחה עם גלובס הוא נתן מבט על המהפכה במדינתו: "הממשלה שולטת על הכל, כולל על ההיסטוריה"

אנדראש שימור / צילום: איציק בירן
אנדראש שימור / צילום: איציק בירן

חודשיים אחרי שהממשלה החלה לקדם את המהפכה המשפטית, אזהרות הכלכלנים מתוצאות החקיקה איבדו במקצת מהחידוש והאפקט דרמטי שלהן. ברור שלגילוי הדעת השני של בכירי הכלכלנים, שהתפרסם בשבוע שעבר, לא יכול להיות אותו אפקט כמו זה של הראשון, מסוף ינואר. הכלכלנים, שמכירים את חוק התפוקה הפוחתת, מן הסתם מבינים את זה בעצמם.

"יצאו מודאגים יותר": מאחורי הקלעים של פגישת בכירי ההייטק עם השר לוין
מייקל בלומברג בטור ל"ניו יורק טיימס": "ישראל בדרך לאסון"

הדברים על השולחן, ולמען האמת אנחנו כבר בשלב שבו חלק מהאזהרות מתחילות להתממש. ובכל זאת, יש גם חשיבות למי שאומר את הדברים, ולפורום בו הם נאמרים. בשבוע שעבר, באוניברסיטת תל אביב, אפשר היה למצוא את פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר ואיש הממסד הכלכלי לכל הדעות, מזהיר מפני "טירוף מערכות", ו"סחף אל התהום", כש"בכל יום שעובר אנחנו מתקרבים לשם".

פרנקל אמר את הדברים במסגרת כנס חירום על "ההשפעה הכלכלית של המהפכה המשפטית". חוץ ממנו, ישבו על הבמה הנגידה לשעבר קרנית פלוג, והמשנה לנגיד לשעבר, פרופ' צבי אקשטיין, שהציגו גלריית דוברים שכללה את חתן פרס נובל ז'אן טירול, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע קנת רוגוף, ואף את נגיד הבנק המרכזי של הונגריה לשעבר, אנדראש שימור.

 

"הכל יכול לקרות, לכל אחד, בכל רגע"

אלה לא הטונים הרגילים של פרנקל, שבדבריו ניכר תסכול על כך שהאזהרות לא נענות (בלשונו, הוא וחבריו לא מצליחים "לשבור את הקיר"), ואפילו טון נסער כשדיבר על האיומים שהמהפכה המשפטית מציבה לכלכלה. "יש לנו כל כך הרבה מה להפסיד: ובשביל מה? למה אנחנו מסכנים את זה? לא הצלחתי להבין".

פרנקל, שנאבק באינפלציה כנגיד בשנות התשעים, מכיר מציאות כלכלית אחרת מזאת ששוררת בעשורים האחרונים. "כשאני מוניתי לנגידות", סיפר, "נשלחתי לארה"ב לגייס משקיעים. היו מוכנים לתת תרומות, אבל להשקיע? מה פתאום. עברנו כברת דרך מאז". ומכאן הקביעה שיש מה להפסיד. לנוכח העובדה שוותיקי השבט הם שהזהירו לפני שנתיים מחזרת האינפלציה, כשהם מסתמכים גם על ניסיון העבר, אזהרות כאלה מקבלות משנה תוקף.

כנס החירום היה שיתוף פעולה חובק ארגונים, כולל המועדון העסקי־אקדמי, מכון פרנקל־צוקרמן, המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכון אהרן למדיניות כלכלית. בהתאמה, אפשר היה למצוא בקהל דמויות כמו עפרה שטראוס, אלפרד אקירוב, דיתה ברוניצקי, ועוד ועוד.

כאשר שלמה דברת, ממשקיעי ההון סיכון הגדולים בישראל, שמשמש גם כיו"ר מכון אהרן, הכריז מעל הבמה כי דווקא המחאה הציבורית הנרחבת מרגיעה את המשקיעים הזרים, הוא זכה לתשואות. מה שעשוי ללמד על הסנטימנט בקרב האליטה העסקית, או לפחות חבריה שנכחו בכנס.

 

כאמור, אחד הדוברים שגם הגיע פיזית לכנס היה אנדראש שימור, מי שהיה נגיד הבנק המרכזי של הונגריה, שהניסיון שלה "כנראה הכי רלוונטי לישראל ברגע הנוכחי", כהגדרתה של פלוג. בפתח דבריו, שימור הסביר כיצד ממשלתו של ויקטור אורבן השתלטה על מערכת המשפט, שינתה את חוקי הבחירות, ואז המשיכה הלאה. המהפכה במערכת המשפט הייתה רק ההתחלה.

"אמצעים דומים ייושמו על ידי הממשלה כדי לייצר שליטה על כל היבט של החיים, כולל איך אנחנו זוכרים את ההיסטוריה שלנו, מה חוקרים במוסדות האקדמיים שלנו, מה הילדים שלנו לומדים בבית הספר, ובמידה רבה מה אנחנו רואים בקולנוע". מאז 2015, מספר שימור, הונגריה במצב חירום: תחילה בגלל גל ההגירה, אחר כך בגלל הקורונה, ועכשיו בגלל המלחמה האוקראינה. התקציב האחרון עבר בהחלטת ממשלה, בלי דיון אחד בפרלמנט.

ומה לגבי הכלכלה? לפני עליית אורבן לשלטון, התוצר לנפש בהונגריה, מתואם לכוח הקנייה, היה גבוה ב־5% משאר מדינות הגוש הסובייטי שהצטרפו לאיחוד (מדינות ה־EU11). היום, הוא נמוך ב־3%. ואפילו זה היה כרוך בריביות נמוכות ותקציבים נדיבים, מה שהביא לפיחות בשווי המטבע ולזינוק במחירים. "הונגריה היא אלופת האינפלציה של האיחוד האירופי, עם שיעור אינפלציה של 26%".

ב־12 השנים האחרונות, אומר שימור, הונגריה "הפכה למדינה שבה כל דבר יכול לקרות לכל אחד בכל רגע". למשל מסים מפלים ואקראיים, או איומים בהפקעת רכוש. אבל מנגד, "זו יכולה להיות ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אם אתה בצד הנכון של הממשלה". בעל חברת שרברבות קטנה סמוך לכפר הולדתו של אורבן, סיפר שימור, הפך תוך עשר שנים לאחד משלושת האנשים העשירים ביותר בהונגריה.

"המחאות נעלמות, ואז העובדות מדברות"

בסוף הכנס, שימור התפנה לשיחה קצרה עם גלובס. שאלתי אותו מה המסר שלו לקוראים, בהינתן מה שהוא יודע בדיעבד. "הטעות שלנו הייתה שלא היו לנו כנסים כאלה", עונה שימור. "אנשים חשבו שאם משהו יקרה למערכת המשפט, אז מערכת המשפט צריכה להילחם. שאם משהו קורה לבנק המרכזי, הבנקאים המרכזיים צריכים להילחם. שאם משהו קורה לאיגודים המקצועיים, האיגודים המקצועיים צריכים להילחם.

"במילים אחרות, הממשלה שיחקה הפרד ומשול, ולא היתה סולידריות בחברה. אנשים צריכים להבין שאם בתי המשפט בסכנה, זה לא רק בעיה של בתי המשפט. כולם צריכים לעמוד יחד ולהצטרף להגנה על בתי המשפט. הטעות שלנו הייתה שלא עשינו את זה".

יש הטוענים שהאזהרות והמחאות הן נבואה שמגשימה את עצמה, שהם מה שגורם לנזק הכלכלי. מה דעתך?
"אני בכלל לא קונה את הטיעון הזה. אחרי תקופה מסוימת, המחאות והרעש נעלמים, ואז העובדות מדברות עבור עצמן".

העובדה הלא מחמיאה על הונגריה

בנאום שלו, שימור הזכיר עובדה לא מחמיאה: אין בהונגריה אף חד קרן. כלומר, אף סטארט-אפ ששווה יותר ממיליארד דולר. ואילו דברת סיפר שבישראל יש לא פחות מ־85 יוניקורנים, מספר ששני רק לארה"ב, ו"הנס הזה תחת איום קיומי".

דברת הוא לא היחידי שהדגיש את חשיבות ההייטק לכלכלה הישראלית. אבל גם במונחי מאקרו, של תוצר לנפש, ההבדלים בין ישראל להונגריה או פולין ברורים. שאלתי את שימור איך זה נראה מבחינתו, בהינתן המצגות שראה.

"ממה שאני שומע", אומר שימור, "כלכלת ישראל נמצאת בקצה העליון של הסקאלה: ערך מוסף גבוה, הייטק, השכלה גבוהה, ידע אינטלקוטאלי, חדשנות ויצירתיות. הכלכלה ההונגרית מבוססת על כוח עבודה זול ושער מטבע נמוך. אנחנו מצליחים ככל שאנחנו זולים. ואילו אתם, בדיוק הפוך, מצליחים ככל שאתם יוצרים ערך מוסף גבוה לעולם. כלומר, מדובר בשני קצוות שהשוני ביניהם לא יכול היה להיות גדול יותר".

לפי דברת לפחות, אנחנו מסתכנים באובדן הערך המוסף הזה.
"זו בדיוק הנקודה".

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"