כל הזמן "עסוקים מדי"? תפסיקו להתגאות בזה

כן, אני יודע, היומן משתלט לכם על החיים ואין שנייה לנשום • אבל כדי ליצור משהו חדש באמת, אין ברירה אלא לקחת זמן לעצמכם • גם ובעיקר אם זה מרגיש לכם בלתי אפשרי

חצי שעה של השראה. על זמן לעצמכם / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על זמן לעצמכם / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

הבעיה הכי גדולה של מנהלים היום היא שהם "עסוקים מדי". כאילו זה אות כבוד. הם חושבים שמגיע להם סוג של גביע. בחברה שמקדשת פרודוקטיביות, להיות "עסוק" משמע להיות כביכול מצליח. אנחנו לא שמים לב לזה, אבל פולטים משפטי גאווה מטומטמים מול הקולגות שלנו ואפילו יותר גרוע - מול הילדים: "וואו, היה לי יום מטורף", או "אמא מאוד עסוקה", ובאיזשהו מקום מרגישים קצת חשובים.

העידן האמריקאי נגמר. סדר עולמי חדש בפתח | ראיון
הלחץ להורדת מחירי התרופות בארה"ב מתחיל לפעול. איך זה ישפיע על חברות בארץ?

אבל האמת היא שבעידן החדש, אם אתם עסוקים מדי, סימן שמשהו באסטרטגיה האישית שלכם פשוט פגום, או שהיא לא קיימת או שהיא לא מיושמת. אבל אני התחלתי להתבייש בעצמי בכל פעם ששמתי לב שאני עסוק מדי בשביל עצמי או בשביל הדברים שחשובים לי.

משל האדמה היבשה והגשם הראשון

כדי להמציא את הדבר הגדול הבא, כדי ליצור, ליזום, לברוא משהו מיטיב, אנחנו צריכים מרחב. מרחב של תשומת לב, מרחב של דמיון, מרחב של זמן ושקט. זה לא פינוק, זו לא גחמה, זה צורך קיומי שלנו כבני אדם וגם של העסקים שאנחנו מובילים.

וכן, אני יודע שהיומן משתלט. ככל שאתה יותר בכיר, כך הזמן שלך כבר לא בידך, ואפילו העוזרים האישיים הכי אמפתיים בסוף יעבידו אותך כמו פועל במפעל ענק בסין וינסו למקסם כי אין מה לעשות - חייבים אותך פה ופה ופה ושם.

יצירה ואסטרטגיה מחייבות תשומת לב, שקט, התרוממות מעל הרעשים, מעל המכונה השוחקת. רק ברגעי החסד האלו אני רואה את האנשים, אחרי שהורידו מהם את השכפ"ץ, הקסדה, הקיטבג, המדים והנשק. הם חוזרים להיות ילדים שמשחקים בלגו של רעיונות, ופתאום באמת מתחילים להמציא דברים גדולים ומרגשים.

אני רואה מנכ"לים והנהלות בתהליכים שלנו, כמה הם צריכים את זה - כמו אוויר לנשימה - ומבין שיש חסך ענק במרחב הזה. תחשבו מה קורה לאדמה יבשה ברגע שהיא מקבלת קצת גשם ורוח קרה, איך הכל מתחיל פתאום לצמוח.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ביל גייטס יוצא לשבוע חשיבה פעמיים בשנה, בו הוא קורא וחושב על נושאים אסטרטגיים העומדים בפני תעשיית הטכנולוגיה. ג'ף בזוס נוהג לקיים מפגשי "צוות S" מחוץ למשרד, שבהם הוא והמנהלים בחברה משתתפים בסדנאות של חשיבה יצירתית. באחת מהן, דרך אגב, נולדה AWS, פעילות מחשוב הענן שרק בשנה שעברה הכניסה לאמזון 80 מיליארד דולר.

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה גם נותן עדיפות ל"שבועות החשיבה", בהם הוא מתנתק מהשגרה היומיומית שלו ומתמקד בקריאה, למידה והתבוננות בתמונה הגדולה. אפילו טים קוק, המנכ"ל של אפל, מקפיד על הליכות ארוכות במהלך היום כדי לנקות את המוח ולייצר רעיונות חדשים. הוא גם אמר כי הוא מבלה זמן בכל שבוע בחשיבה על אסטרטגיית החברה לטווח הארוך.

החסך כזה גדול, שלפעמים הוא נגמר בדמעות. לפני מספר שבועות, במהלך אופסייט אסטרטגיה שעשינו לחברה גדולה, ישבנו במעגל במרכזו של אוהל ענק, במקום קסום בטבע, ופתאום מנהלת בכירה פשוט פרצה בבכי.

נתתי לכולם משימה אישית שתעסיק אותם לרבע שעה הקרובה ומשכתי אותה הצידה לשיחה אחת על אחד. "סליחה, זה לא ממש קשור״, היא אמרה לי, ״פשוט השאלות שלך על עתיד הארגון פתאום גרמו לי לי לשים לב שלא היה לי רגע אחד כזה של עצירה ושקט, לשאול את אותן שאלות, רק על עצמי".

כך מצאתי את עצמי מתבודד שבועיים

כן, אני יודע מניסיון, קל להגיד אבל קשה לעשות. אצלי ביומן היו פעם 4 שעות סגורות של "חשיבה שבועית", שנדרסו תמיד על ידי צרכים אחרים עד שפשוט הפכו שקופות. זימונים קבועים שאף אחד לא באמת מתייחס אליהם.

לכן הבנתי שאני חייב להיות אפילו עוד יותר אגרסיבי ולפנות לעצמי מרחב משמעותי. זה מתבטא בכך שימי ראשון אצלי נקיים, פשוט נקיים מפגישות. היומן ריק, ובמקומו יש זמן חשיבה. ולאחרונה לקחתי את זה עוד צעד אחד קדימה, ואפילו יצאתי לשבועיים של התבודדות.

זה נשמע פריווילגי וזה באמת כך, אבל אני זוכר שחשבתי על זה בהתחלה וזה נשמע לי בלתי אפשרי. רגע הזוי של "מה אם". זה הרי לא משהו שאנשים יכולים לעשות.

אז מסתבר שהפנטזיה הזאת אפשרית, ואתם יודעים מה? היא הביאה עוד הרבה רגעים ומחשבות של "מה אם", בכל התחומים: במשפחה, עם הילדים, בעסקים, ביצירה. ומה יכול להיות יותר חשוב מ"מה אם"?

מובן שגם למרחב כזה צריכה להיות שיטה מסודרת, אחרת מחליפים טרטור מסוג אחד בטרטורים רבים מסוגים אחרים.

ונכון שכמו שכבר אמרנו, קל להגיד וקשה לעשות, אבל בכל זאת, לפעמים כדאי רק להזכיר לעצמי וגם לכם. מה אם?

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".